Rowerowa
Polska, rowerowy Kraków 2003
W roku 2003 w Polsce wydarzyło się kilka spraw, które mogą
okazać się niezwykle istotne dla rozwoju ruchu rowerowego w Polsce.
Realizowany był pionierski Gdański Rowerowy Projekt Inwestycyjno -
Promocyjny. Jednocześnie kilka miast w Polsce zaczęło korzystać z
gdańskich doświadczeń.
Kraków przyjął bardzo nowatorskie zapisy Studium Kierunków i
Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego dotyczące rowerzystów.
Docelowo, 100 procent źródeł i celów podróży w Krakowie musi być
dostępne na rowerze i objęte systemem rowerowym miasta. (System
rowerowy miasta to ulice uspokojonego ruchu, małe ronda, kontrapasy
rowerowe i wreszcie wydzielone drogi rowerowe). Krakowskie Studium
określa również 12 głównych tras rowerowych miasta, które muszą spełnić
wyśrubowane parametry techniczne. Od 2002 roku w Krakowie
obowiązuje procedura Audytu Rowerowego, działa Zespół Zadaniowy do
spraw rowerów, miasto zleciło aktualizacje planu tras rowerowych wraz
ze studium wykonalności i koreferatem oraz złożyło wniosek o
dofinansowanie podstawego układu tras rowerowych miasta ze środków Unii
Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju
Regionalnego. W najbliższym czasie przyjęte powinny zostać Standardy
Rowerowe, opracowane na zlecenie Urzędu Miasta.
Jest to w zasadzie kompletna, wzorcowa realizacja "Pakietu Rowerowego"
dla gminy - powstające w najbliższym czasie drogi rowerowe powinny
przynieść znaczną poprawę jakości poruszania się rowerem po Krakowie
(między innymi układ wydzielonych dróg rowerowych w kluczowym rejonie
dworca kolejowego i Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego oraz
zasadniczy element trasy północ-południe, żartobliwie nazywany
Centralną Magistralą Rowerową przez Rondo Mogilskie).
Wrocław, Opole, Przemyśl wprowadziły zespoły zadaniowe. Kielce starają
się o pomoc unijną na system rowerowych tras turystycznych i
komunikacyjnych. Widać silne zainteresowanie samorządów projektami
rowerowymi. Powinno to skłonić w przyszłości rząd do rewizji Narodowego
Planu Rozwoju, który decyduje o priorytetach wykorzyania środków Unii
Europejskiej.
W toku dłuższej debaty, prowadzonej między innymi na publicznym forum
internetowym pl.rec.rowery
Miasta dla rowerów przygotowały propozycje zasadniczych zmian Prawa o
Ruchu Drogowym. Jesteśmy pierwszą i jedyną organizacją w Polsce, która
mówi głośno, że polskie Prawo o Ruchu Drogowym jest sprzeczne z
międzynarodową Konwencją Wiedeńską, którą Polska ratyfikowała w 1985
roku. Sprzeczność ta dotyczy nas, rowerzystów: zgodnie z art. 16 punkt
2. Konwencji, samochód skręcający w ulicę poprzeczną, musi ustąpić
pierwszeństwa rowerzyście, jadącemu drogą rowerową przecinającą jezdnię
tej drogi. Kluczowy art. 27 punkt 2 PORD który dawał polskim
rowerzystom w takiej sytuacji pierwszeństwo zgodnie z Konwencją, został
usunięty z PORD podczas nowelizacji w 2001, rzekomo w imię
"bezpieczeństwa rowerzystów".
W ten sposób wiemy już, czym będziemy się zajmowali w najbliżym roku -
lub latach.