Przyczepki
do
roweru
Dzięki
prostym w konstrukcji przyczepkom możliwości roweru bardzo
się powiększają. Przyczepka umożliwia przewóz kilkudziesięciu
kilogramów
bagażu (najczęściej do 20-25 kg), który nie będzie bezpośrednio
obciążał roweru - zwłaszcza tylnego koła - ani naruszał jego
stabilności.
Ułatwia także przewóz przedmiotów o dużych gabarytach. Niektóre
przyczepki pozwalają
na przewóz dzieci.
UWAGA! W Polsce przewóz dzieci w
przyczepkach jest niestety zabroniony. Wynika to z ustawy Prawo o Ruchu
Drogowym: art 63 ust. 3 mówi wyraźnie, że: zabrania się przewozu osób w przyczepie, z
tym że dopuszcza
się przewóz: 1) dzieci do szkół lub przedszkoli i z powrotem w
przyczepie dostosowanej do przewozu osób, ciągniętej przez ciągnik
rolniczy; 2) konwojentów,
drużyn roboczych i osób wykonujących czynności ładunkowe w przyczepie
ciągniętej przez ciągnik rolniczy [...]. Niestety, rower to
nie jest ciągnik rolniczy.
Z
kolei art. 62 ust. 4a PORD dopuszcza długość całkowitą roweru z
przyczepką wynoszącą 4,0 m.
Przyczepki
różnią się ze względu na sposób mocowania do roweru,
liczbę kół (jedno lub dwa) oraz przeznaczenie (osobowe - dla dzieci,
towarowe,
na psy i inne zwierzęta, przyczepki wielozadaniowe oraz typowo
wyprawowe). Spośród różnych systemów mocowania warto zwrócić uwagę, aby
punkt zaczepienia znajdował się w rejonie osi tylnego koła - mocowanie
do sztycy podsiodłowej uchodzi za niestabilne i ogranicza możliwość
przewozu bagażu na bagażniku roweru. Pełne porównanie zalet i wad
przyczepek jedno- i dwukołowych jest tutaj.
Poniżej przedstawiamy kilka
wybranych przyczepek, a tutaj
znajduje się recenzja (maj 2007) polskiej przyczepki Extrawheel, która
od 2005 roku robi furorę na całym świecie.
Przyczepka z Christianii
Tradycyjna,
duńska przyczepka rowerowa, produkowana przez ludzi związanych z
kopenhaską
komuną Christiania. Przyczepka dwukołowa, towarowa, o nośności do 50
kilogramów,
mocowana do sztycy roweru. Ten rodzaj mocowania uchodzi za niezbyt
stabilny
i utrudniający jazdę holujacemu rowerzyście, a w każdym razie na pewno
uniemożliwia mocowanie koszyka na bagażniku roweru. Przyczepka
produkowana
jest w kilku wersjach przez Christiania
Bikes.
Prezentowana
na zdjęciu obok przyczepka na ulicy w Amsterdamie pochodzi
z wypożyczalni MacBike - to też dobry pomysł na ekologiczny transport w
miastach. Ciekawe, czy gdziekolwiek w Polsce można wynająć przyczepkę,
choćby po to, żeby zrobić większe zakupy czy małą przeprowadzkę.
Przyczepka dziecięca Trek
Nowoczesne,
rekreacyjne przyczepki do przewozu dzieci, produkowane
przez amerykańskiego potentata rowerowego - firmę Trek.
Występują w kilku modelach, jedno - dwu i trzykołowych (ten ostatni
model
to w istocie wózek dziecięcy dla ludzi uprawiających jogging; jedno
koło
jest odczepiane, jeśli wózek ma być holowany przez rower). Bardzo
sensowne
jest mocowanie tych przyczepek do rowerów: uchwyt przyczepki sięga
tylnego
widelca roweru na wysokości osi tylnego koła po drugiej stronie niż
łańcuch
i przerzutka. Uchwyt umożliwia łatwe mocowanie przyczepki praktycznie
do
każdego roweru i nie wymaga żadnego dostosowywania holującego bicykla.
BOB
Najbardzie
profesjonalne, wyprawowe przyczepki amerykańskiej niszowej
firmy BOB Trailers.
Model Yak to ostateczny wybór dla rowerowych włóczęgów. Rama przyczepki
Yak wykonana jest ze stali chromo-molibdenowej i mieści standardową,
nieprzemakalną
torbę dostarczaną w komplecie. Przyczepki Bob są jednokołowe. Bardzo
ciekawe
jest ich mocowanie do roweru: konieczna jest wymiana szybkozłącza
(Quick
Release, QR) w piaście tylnego koła na specjalne zapięcie QR,
dostarczane
przez firmę BOB. Do tego szybkozłącza mocowany jest dający dwa stopnie
swobody przegub, dzięki któremu koło przyczepki porusza się idealnie w
śladzie tylnego koła roweru - co jest to niezwykle istotne nie tylko w
trudnym terenie, ale także w ruchu miejskim.
przyczepka BOB Yak w akcji
Użytkownicy
chwalą sobie przyczepki BOB Yak właśnie za ich niesamowitą
zwrotność. Poza tym przyczepki te są wąskie i maja bardzo nisko
położony
środek ciężkości, co dodatkowo korzystnie wpływa na manewrowowść i
sprawia,
że rowerzysta podobno prawie nie odczuwa, że ciągnie za sobą cokolwiek.
Istnieją dwie wersje BOB Yak - dla rowerów z kołami 26 i 28 cali.
Istnieje także model amortyzowany (BOB Ibex). Cena według strony www
producenta - ok. 300 dolarów plus koszty przesyłki.
Z
przyczepki BOB Yak korzysta na przykład Everett Briggs (zdjęcie
powyżej) - człowiek, który w ramach projektu New
Millennium Ride przejechał na rowerze między innymi pustynię Gobi.
Poniżej - inna, prostsza wersja przyczepki BOB, przeznaczona do
użytkowania
w mieście, wraz z holującym ja legendarnym składanym rowerem Brompton.
Polskie przyczepki rowerowe też są!
Wysyp
producentów zaczął się w 2004 roku. Zobacz tu: www.przyczepki.com.pl
- niestety, jeszcze nic nie potrafimy powiedzieć o ich funkcjonalności,
wytrzymałości i jakości. Za to podane na www ceny wydają się
atrakcyjne.
Natomiast niezwykle ciekawą konstrukcję przyczepki jednokołowej
prezentuje firma ExtraWheel na stronie www.przyczepki.pl.
Jest to najlżejsza przyczepka rowerowa na świecie (ok.
4,8 kg z kołem). Zwraca uwagę innowacyjne mocowanie przyczepki do
roweru: wbrew pozorom nie ma ono nic wspólnego z rozwiązaniem
stosowanym w przyczepce BOB
i pasuje nawet do rowerów, do których BOB-a nie da się zaczepić ze
względu na konstrukcję bagażnika tylnego. Pełny opis i recenzja
przyczepki z maja 2007 roku znajduje się tutaj.
Szerszy
przegląd przyczepek
towarowych, dziecięcych, turystycznych i na psy znajduje się na
stronach:
anglojęzycznych Bikes and Trailers i BikeRev
oraz niemieckojęzycznej Zwei
Plus Zwei.
Wszystkie
fotografie - Marcin
Hyła, Miasta dla rowerów, wszelkie prawa zastrzeżone
|