Przyczepki do roweru

Dzięki prostym w konstrukcji przyczepkom możliwości roweru bardzo się powiększają. Przyczepka umożliwia przewóz kilkudziesięciu kilogramów bagażu (najczęściej do 20-25 kg), który nie będzie bezpośrednio obciążał roweru - zwłaszcza tylnego koła - ani naruszał jego stabilności. Ułatwia także przewóz przedmiotów o dużych gabarytach. Niektóre przyczepki pozwalają na przewóz dzieci.

UWAGA! W Polsce przewóz dzieci w przyczepkach jest niestety zabroniony. Wynika to z ustawy Prawo o Ruchu Drogowym: art 63 ust. 3 mówi wyraźnie, że: zabrania się przewozu osób w przyczepie, z tym że dopuszcza się przewóz: 1) dzieci do szkół lub przedszkoli i z powrotem w przyczepie dostosowanej do przewozu osób, ciągniętej przez ciągnik rolniczy; 2) konwojentów, drużyn roboczych i osób wykonujących czynności ładunkowe w przyczepie ciągniętej przez ciągnik rolniczy [...]. Niestety, rower to nie jest ciągnik rolniczy.

Z kolei art. 62 ust. 4a PORD dopuszcza długość całkowitą roweru z przyczepką wynoszącą 4,0 m.

Przyczepki różnią się ze względu na sposób mocowania do roweru, liczbę kół (jedno lub dwa) oraz przeznaczenie (osobowe - dla dzieci, towarowe, na psy i inne zwierzęta, przyczepki wielozadaniowe oraz typowo wyprawowe). Spośród różnych systemów mocowania warto zwrócić uwagę, aby punkt zaczepienia znajdował się w rejonie osi tylnego koła - mocowanie do sztycy podsiodłowej uchodzi za niestabilne i ogranicza możliwość przewozu bagażu na bagażniku roweru. Pełne porównanie zalet i wad przyczepek jedno- i dwukołowych jest tutaj.

Poniżej przedstawiamy kilka wybranych przyczepek, a tutaj znajduje się recenzja (maj 2007) polskiej przyczepki Extrawheel, która od 2005 roku robi furorę na całym świecie.

Przyczepka z Christianii

Tradycyjna, duńska przyczepka rowerowa, produkowana przez ludzi związanych z kopenhaską komuną Christiania. Przyczepka dwukołowa, towarowa, o nośności do 50 kilogramów, mocowana do sztycy roweru. Ten rodzaj mocowania uchodzi za niezbyt stabilny i utrudniający jazdę holujacemu rowerzyście, a w każdym razie na pewno uniemożliwia mocowanie koszyka na bagażniku roweru. Przyczepka produkowana jest w kilku wersjach przez Christiania Bikes.

Prezentowana na zdjęciu obok przyczepka na ulicy w Amsterdamie pochodzi z wypożyczalni MacBike - to też dobry pomysł na ekologiczny transport w miastach. Ciekawe, czy gdziekolwiek w Polsce można wynająć przyczepkę, choćby po to, żeby zrobić większe zakupy czy małą przeprowadzkę.

Przyczepka dziecięca Trek

Nowoczesne, rekreacyjne przyczepki do przewozu dzieci, produkowane przez amerykańskiego potentata rowerowego - firmę Trek. Występują w kilku modelach, jedno - dwu i trzykołowych (ten ostatni model to w istocie wózek dziecięcy dla ludzi uprawiających jogging; jedno koło jest odczepiane, jeśli wózek ma być holowany przez rower). Bardzo sensowne jest mocowanie tych przyczepek do rowerów: uchwyt przyczepki sięga tylnego widelca roweru na wysokości osi tylnego koła po drugiej stronie niż łańcuch i przerzutka. Uchwyt umożliwia łatwe mocowanie przyczepki praktycznie do każdego roweru i nie wymaga żadnego dostosowywania holującego bicykla.

BOB

Najbardzie profesjonalne, wyprawowe przyczepki amerykańskiej niszowej firmy BOB Trailers. Model Yak to ostateczny wybór dla rowerowych włóczęgów. Rama przyczepki Yak wykonana jest ze stali chromo-molibdenowej i mieści standardową, nieprzemakalną torbę dostarczaną w komplecie. Przyczepki Bob są jednokołowe. Bardzo ciekawe jest ich mocowanie do roweru: konieczna jest wymiana szybkozłącza (Quick Release, QR) w piaście tylnego koła na specjalne zapięcie QR, dostarczane przez firmę BOB. Do tego szybkozłącza mocowany jest dający dwa stopnie swobody przegub, dzięki któremu koło przyczepki porusza się idealnie w śladzie tylnego koła roweru - co jest to niezwykle istotne nie tylko w trudnym terenie, ale także w ruchu miejskim.


przyczepka BOB Yak w akcji

Użytkownicy chwalą sobie przyczepki BOB Yak właśnie za ich niesamowitą zwrotność. Poza tym przyczepki te są wąskie i maja bardzo nisko położony środek ciężkości, co dodatkowo korzystnie wpływa na manewrowowść i sprawia, że rowerzysta podobno prawie nie odczuwa, że ciągnie za sobą cokolwiek. Istnieją dwie wersje BOB Yak - dla rowerów z kołami 26 i 28 cali. Istnieje także model amortyzowany (BOB Ibex). Cena według strony www producenta - ok. 300 dolarów plus koszty przesyłki.

Z przyczepki BOB Yak korzysta na przykład Everett Briggs (zdjęcie powyżej) - człowiek, który w ramach projektu New Millennium Ride przejechał na rowerze między innymi pustynię Gobi. Poniżej - inna, prostsza wersja przyczepki BOB, przeznaczona do użytkowania w mieście, wraz z holującym ja legendarnym składanym rowerem Brompton.

Polskie przyczepki rowerowe też są!

Wysyp producentów zaczął się w 2004 roku. Zobacz tu: www.przyczepki.com.pl - niestety, jeszcze nic nie potrafimy powiedzieć o ich funkcjonalności, wytrzymałości i jakości. Za to podane na www ceny wydają się atrakcyjne.

Natomiast niezwykle ciekawą konstrukcję przyczepki jednokołowej prezentuje firma ExtraWheel na stronie www.przyczepki.pl. Jest to najlżejsza przyczepka rowerowa na świecie (ok. 4,8 kg z kołem). Zwraca uwagę innowacyjne mocowanie przyczepki do roweru: wbrew pozorom nie ma ono nic wspólnego z rozwiązaniem stosowanym w przyczepce BOB i pasuje nawet do rowerów, do których BOB-a nie da się zaczepić ze względu na konstrukcję bagażnika tylnego. Pełny opis i recenzja przyczepki z maja 2007 roku znajduje się tutaj.



Szerszy przegląd przyczepek towarowych, dziecięcych, turystycznych i na psy znajduje się na stronach: anglojęzycznych Bikes and Trailers i BikeRev oraz niemieckojęzycznej Zwei Plus Zwei.

Wszystkie fotografie - Marcin Hyła, Miasta dla rowerów, wszelkie prawa zastrzeżone