Kronika rowerowych różności
- [09.08.2001] 2 lata dla rowerzysty, który śmiertelnie
potrącił pieszą. Na 2 lat więzienia łódzki Sąd Rejonowy skazał w czwartek
rowerzystę, który śmiertelnie potrącił we wrześniu ubiegłego roku 88-letnią
kobietę. Poszkodowana w wypadku prof. geografii, członek PAN Anna Dylikowa
zmarła w szpitalu następnego dnia po wypadku. Według sądu, oskarżony 42-letni
Józef M. naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym: jechał z dużą prędkością
po chodniku i to w godzinach szczytu, był podpity (miał 0,28 promila we krwi)
i nie posiadał prawa jazdy. Sąd uznał też, że w przypadku Józefa M., który
był już pięciokrotnie karany, nie ma mowy o pozytywnej prognozie. Do zdarzenia
doszło we wrześniu 2000 r., gdy prof. Dylikowa wyszła z domu w centrum miasta,
by wsiąść do czekającej na nią taksówki. Na chodniku została potrącona przez
jadącego rowerem Józefa M., w wyniku czego upadła, uderzając głową o chodnik.
Według biegłych, bezpośrednią przyczyną śmierci był spowodowany uderzeniem
wylew krwi do mózgu. [z serwisu PAP]
Komentarz Miast dla rowerów: ludzie, myślcie, to nie boli. Ilu
z nas jeździ po prostu zwyczajnie chamsko, bez wyobraźni, strasząc przechodniów
i stanowiąc poważne zagrożenie także dla innych rowerzystów? Grrr....
- [06.08.2001] Najpopularniejszą formą aktywnego odpoczynku
w Polsce jest jazda na rowerze - wynika z sondażu CBOS. Na rowerze,
dla przyjemności jeździ ogółem dwie piąte badanych (42 proc.). 18 proc. z
nich czyni to systematycznie. Rower jest używany najczęściej na wsiach i
w małych miastach, częściej wsiadają na niego mężczyźni niż kobiety. Przejażdżki
rowerowe mają jednocześnie więcej zwolenników wśród osób starszych niż wśród
młodszych - (za portalem Gazeta.pl, cały artykuł jest tutaj).
Przypominamy, że Miasta dla rowerów zlecały w 1999 i 2000 roku ogólnopolskie
badania socjologiczne na temat postrzegania rowerów w Polsce (OBOP i BBS)
- są one dostępne tutaj.
- [02.08.2001] Trochę się zdążyło wydarzyć, a tu wciąż
nie ma obiecanego fotoreportażu z gdańskiego Dnia Bez Samochodu i dawno nie
uaktualniałem strony - przepraszam, nawał spraw bardzo ważnych... W telegraficznym
skrócie: intensywnie pracujemy obecnie nad umową, która w ciągu kilku miesięcy
powinna zostać podpisana przez polski rząd, władze Gdańska, Polski Klub
Ekologiczny oraz UNDP
aby rozpocząć realizację projektu GEF (budowa w Gdańsku sieci 100 km tras rowerowych
- czytaj poniżej). Zainteresowanie analogicznymi projektami
wyraziły władze Poznania
i Krakowa. Z oboma
gminami Polski Klub Ekologiczny/Miasta dla rowerów podpisuje listy intencyjne;
szacunkowa wartość każdego projektu to 3-4,5 mln EURO, a czas realizacji
- ok. trzy lata pod warunkiem udanego montażu finansowego i zdobycia międzynarodowych
środków pomocowych. Przymusowe kaski dla rowerzystów (patrz poniżej) zostały szczęśliwie wyrzucone z nowelizacji Prawa
o Ruchu Drogowym w Sejmie (z lektury prasy wynika, że wielu posłów, m.in.
Andrzej Szarawarski, wiceprzewodniczący Komisji Transportu, powoływało się
w sejmowej debacie na materiały dostępne na naszej stronie i rozdawane w
Sejmie). Sensowny komentarz na temat przymusowych kasków zamieszczony został
na stronie Platformy Obywatelskiej - czytaj tutaj. (Jeśli
oficjalne witryny innych ugrupowań politycznych zamieściły stanowiska w kwestiach
rowerowych, bardzo proszę o informacje!).
Uff, koniec depeszowego sprawozdania... :))
- [02.08.2001] Bardzo dobry artykuł o rowerach
w Polsce wydrukował tygodnik Polityka - pod znanym skądinąd i lubianym tytułem
ROWER
POWER :). Jednocześnie strona internetowa Miast dla Rowerów doczekała
się recenzji w tygodniku Wprost - możesz przeczytać ją tutaj.
A w miesięczniku Machina
z kolei ukazał się tekst kolegi Minusa
o grupie newsowej pl.rec.rowery -
niestety, artykuł jeszcze jest niedostępny w Sieci.
- [24.06.2001] Obowiązkowe kaski
dla rowerzystów - to tylko jeden z dotyczących rowerzystów pomysłów,
które pojawiają się w nowelizowanym przez Sejm Prawie o Ruchu Drogowym.
Informację i stanowisko na ten temat przygotowała warszawska grupa sieci
Miasta dla Rowerów tutaj. Cała strona
warszawskiej kampanii A rowery swoją drogą... znajduje się
tutaj.
Na portalu Interia.pl
odbyła się sonda
na temat kasków.
Ogromną większość użytkowników rowerów w Polsce stanowią niezamożni
mieszkańcy małych miejscowości i wsi (patrz badanie OBOP w dziale opinie). Rozumiemy, że w sytuacji wzrostu przestępczości
w Polsce policja musi mieć jeszcze jeden pretekst do tego, żeby udowadniać
podatnikowi, jak świetnie pracuje za jego pieniądze a np. poszukiwanie zabójców
ś.p. komendanta Papały to za małe wyzwanie dla sił porządkowych. Więcej + komentarz Miast dla rowerów >>>
- [18.06.2001] Dzień bez Samochodu w Gdańsku -
w niedzielę, 17 czerwca ulicami Gdańska przejechało w południe ponad tysiąc
rowerzystów. To rekord Polski - i prawdopodobnie jedna z większych demonstracji
rowerowych na świecie... Gdańscy rowerzyści świętowali w ten sposób przyznanie
przez GEF grantu 1 mln USD na drogi rowerowe [patrz poniżej]. Już wkrótce - fotoreportaż z gdańskiej
imprezy!
- [11.06.2001] Dzień bez Samochodu - c.d. W niedzielę, 10.
czerwca około 300 osób uczestniczyło w zorganizowanych przez grupę ekologiczną
Zielona Kultura obchodach dnia bez samochodu we Wrocławiu. Więcej...>>>[link
zewnętrzny, serwis PoProstu
- dużo fotek]
-
[06.06.2001] - Gdańsk otrzymał grant 1 mln USD
na budowę dróg rowerowych z Global Environment Facility - pisemna decyzja znajduje
się tutaj. Całe
zadanie o wartości 2,5 mln USD polega na budowie 30 km wydzielonych dróg
rowerowych oraz przyjaznym dla rowerów uspokojeniu ruchu samochodowego na
70 km sieci ulic Gdańska. (Tutaj zobacz
mapkę gdańskich dróg rowerowych - 373 kilo). Inwestycja ta uzupełni istniejące
w tym mieście ok. 25 km wydzielonych dróg rowerowych i spowoduje docelowo
wzrost udziału ruchu rowerowego do ok. 5-10% wszystkich podróży, ograniczając
koszty zewnętrzne transportu (emisje, hałas, zajęcie terenu). Projekt, przygotowany
w rekordowym tempie (6 miesięcy) przez zespół Miast dla Rowerów, uzyskał
wszelkie niezbędne rekomendacje ekspertów Banku Światowego,
UNEP i UNDP. Zadanie będzie
wdrażane wspólnie przez gminę Gdańsk oraz Obywatelską Ligę Ekologiczną i
Polski Klub Ekologiczny - Miasta dla rowerów. W związku z czym zapraszamy
na legendarne rowerowe piwo "Radler" (z sokiem cytrynowym)!
- [28.05.2001] Obywatelu (z niemieckim paszportem) - przesiądź
się na rower! Z takim apelem wystąpił minister transportu Republiki Federalnej
Niemiec - więcej na ten temat znajdziesz tutaj(link
zewnętrzny, serwis RMF.FM).
W Niemczech obecnie istnieje ok. 30 tysięcy km dróg rowerowych, a w największych
miastach (Berlin, Monachium) na rowerze odbywa się ok. 10% wszystkich podróży.
- [21.05.2001] Z okazji Dnia Łodzi w sobotę, 19.05
odbył się konkurs na najstarszy rower w tym mieście. Zgłosiło sie 30
osób z wiekowymi rowerami. Wszystkie bicykle były w stanie dobrym stanie
technicznym, wiele wręcz w idealnym. Wszyscy uczestnicy przyjechali na swych
antykach! Najstarszy rower to Wanderer z 1919 roku. Ale zwycięzcą
okazał się rower ATS z 1921 r. Miał wszystkie elementy oryginalne
- nawet łańcuch! Właściciel przed II wojną światową rozłożył go na części,
zawinął w szmaty i schowal do kufra. Kufer zakopał pod ziemią. Po wojnie
go odkopał i ... jeździ na tym rowerze do dziś. Z kolei właściciel innego
roweru - Peugeota z 1929 r. - okazał autentyczną kartę gwarancyjną,
prawo jazdy na rower i dowód zakupu. Wszystkie uczestniczące w konkursie
rowery pochodziły z lat 20 i przełomu lat 50- i 60-tych. Wiele z nich porusza
się na drewnianych obreczach. Info z Miasta Łodzi nadesłał Malina. Dziękujemy, czekamy
na fotki!
- [20.05.2001] Wrocławscy rowerzyści protestują przeciw
zakazowi poruszania się rowerem po wrocławskim Rynku. W sobotę, 19.05.2001
kilkudziesięciu rowerzystów grupowo zignorowało ten zakaz, demonstracyjnie
pedałując po rynku. Wrocław jest prawdopodobnie jedynym miastem w Polsce,
gdzie obowiązuje równie kuriozalny przepis. Na Zachodzie normą są strefy
pieszo-rowerowe w centrach miast, zwłaszcza zabytkowych, a place i ulice
stoją dla rowerzystów otworem. (Czasem w godzinach szczytu zamyka się dla
rowerów ulice piesze). No, ale najwyraźniej "Polak potrafi" (i co gorsza,
zrobi) lepiej. Tylko patrzeć, aż zaczną do nas przyjeżdżać specjalisci
od zarządzania miastami z Niemiec, Holandii czy Wielkiej Brytanii, żeby się
z bliska przyjrzeć podobnym ciekawostkom... Więcej
(link zewnetrzny wroclaw.naszemiasto.pl).
- [17.05.2001] Makabra w Łodzi - jadąca ulicą w centrum
miasta wielka koparka zmiażdżyła rowerzystę. Zdjęcie poniżej, przedstawiające
szczątki roweru wkręcone w koło koparki publikujemy za linkiem zewnętrznym,
portal gazeta.pl.
Rowerzysta poniósł śmierć na miejscu. Jak na ironię, dwa tygodnie przed wypadkiem
dokładnie w tym samym miejscu (ul. Piłsudskiego) łódzcy ekolodzy organizowali
happening, domagając się tam budowy drogi rowerowej.
- [12.05.2001] Szwajcarska armia rezygnuje ze swoich legendarnych
oddziałów kolarskich - donosi Radio Zet. Oddziały
te powstały w 1891 roku i jeśli plan rządu szwajcarskiego wejdzie w życie,
znikną w 2003 roku. Na razie współczesny szwajcarski żołnierz-cyklista wygląda
tak.
Inne zdjęcia znajdują się tu
oraz tutaj.
Oryginalne rowery (model z 1993 r.) można kupić (a przynajmiej dokładnie obejrzeć)
tutaj.
Model poprzedni (używany do 1993 r.) pokazany jest tutaj.
Tymczasem w NATO rowery pozostają nadal np. na wyposażeniu orkiestry wojsk
holenderskich. Co ciekawe, od 1997 roku rowery są używane do celów zwiadowczych
m.in. przez amerykańską piechotę morską, a dowódcy uważają, że sprawdzają
się rewelacyjnie (pobierz plik
.pdf - artykuł z dwumiesięcznika armii amerykańskiej "Armor", lipiec/sierpień 1998, po angielsku). Rowery
są przewożone na kołowych transporterach opancerzonych LAV III. Zainteresowanych
informujemy, że chodzi konkretnie o produkowany przez firmę Gary Fisher model
MTB "Big Sur" z 1998 roku. Niewykluczone, że amerykańskie wojsko przesiadło
się już na nowsze modele - jeżeli masz na ten temat informacje, proszę o
kontakt.
- [01.05.2001] Okazuje się, że 1 Maja można obchodzić również
na rowerze. W Londynie setki rowerzystów uczestniczyło w "Critical Mass" - więcej
informacji po polsku jest tutaj,
a po angielsku, wraz ze zdjęciami, tutaj
(linki zewnętrzne - serwisy PoProstu i Indymedia).
- Radiostacja
szuka dowodów, że polskie miasta mogą być przyjazne dla rowerów - szczegóły
tutaj
(link zewnętrzny).
- W niedzielę, 03.06.2001 roku zapraszamy wszystkich
rowerzystów, ekologów oraz naszych sympatyków do uczestnictwa w ogólnopolskim
Dniu bez Samochodu. W wielu miastach Polski odbędą się z tej okazji happeningi
i przejazdy rowerowe. Szczegóły już wkrótce będą publikowane na stronie
www.rowery.org.pl. Pierwsza
zapowiedź i wstępna informacja dla prasy - tutaj.
- 16.04.2001. W związku z nadciągającym sezonem rowerowym
uruchomiony został poradnik dotyczący kradzieży rowerów. Jak najskuteczniej
zabezpieczyć się przed utratą roweru dowiesz się tutaj. Jest to m.in. wynik dyskusji, która
przewinęła się przez grupę newsową pl.rec.rowery.
- Umberto Eco o zaawansowanej technologii : "książka
jest cudem wiecznej technologii, takim jak koło, młotek, patelnia i rower;
istota tych wynalazków przetrwa po wieczne czasy i ludzkość nic na to nie
poradzi" - ta informacja pochodzi z początku stycznia 2001, prosto z
serwisu internetowego Radio Zet.
- 19 stycznia w ramach targów rowerowych w Katowicach
(ul. Bytkowska 1a, pawilon nr 1) odbyło się seminarium poświęcone komunikacji
rowerowej w miastach - "Miasta przyjazne dla rowerzystów". Organizatorem
był Śląski Związek Gmin i Powiatów.
Zajęcia prowadzili m.in. prof. Andrzej Rudnicki, dr Tadeusz Kopta, dr Andrzej
Billert, dr Andrzej Zalewski i Marcin Hyła. Kontakt: Magdalena Grządziel, koordynator
projektu "Rowerem po Śląsku".
- 2 stycznia 2001 tzw. "Political Focal Point", czyli
specjalny zespół zadaniowy przy Ministerstwie
Spraw Zagranicznychzaakceptował przygotowany przez Miasta dla
Rowerów dla gminy Gdańsk wniosek grantowy do 11 Programu Operacyjnego
Global Environment Facility (GEF). Wniosek
został przesłany do Nowego Jorku, gdzie oczekuje na końcowe decyzje. Projektowane
zadanie to unikalny, dwuletni program budowy 30 km dróg rowerowych i przyjaznego
dla rowerów uspokojenie 80 km sieci drogowej w Gdańsku (gdzie dziś istnieje
ok. 25 km dróg rowerowych). Całkowity koszt tego zadania - 2,5 mln USD, z
czego 1 mln USD ma stanowić bezzwrotna pomoc GEF. Partnerami w zadaniu są
też Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska
w Gdańsku oraz Ministerstwo Transportu
i Gospodarki Morskiej.Wkrótce na stronie rowery.org.pl więcej
szczegółów o samym zadaniu, o planowanej kontroli i zarządzaniu jakością
oraz o ostatecznej decyzji GEF.
- Tuż po Wszystkich Świętych, 3 listopada w Warszawie
na konferencji prasowej podsumowano dotychczasowe rezultaty wprowadzonego
w stolicy 18. września br. ograniczenia prędkości do 50 km/godz. W stosunku
do analogicznego okresu roku 1999, liczba wypadków śmiertelnych spadła
o 80%, liczba rannych o 30% - a faktyczna prędkość rozwijana przez samochody
bez względu na to, czy w pobliżu znajdowały się policyjne radiowozy, spadła
zauważalnie. Czy ten trend się utrzyma - zobaczymy. Specjaliści zwracają
uwagę na bardzo krótki okres obowiązywania ograniczenia oraz inne czynniki
(zwłaszcza pogoda) które też mogły wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. Władze
Warszawy zapowiadają stały monitoring rezultatów tego przyjaznego także dla
rowerzystów ograniczenia (zobacz też tutaj). Publikujemy pełny
tekst materiałów z warszawskiej konferencji prasowej. Więcej...>>>
- W dziale "Opinia publiczna" zainstalowano
sondę... Zagłosuj!...>>>
- 22 września - Europejski Dzień Bez Samochodu. Pod patronatem
Komisji Europejskiej niektóre miasta całkowicie zamkną swoje ulice dla samochodów!
Więcej można dowiedzieć się na stronie interntowej Europejskiego Dnia Bez Samochodu.
21 września zapowiadają swoje akcje radykałowie związani z ugrupowaniem CarBusters; w Polsce między innymi
spodziewana jest akcja warszawskiej grupy
rowerowej.
- 07.07.2000 Biketour wyjeżdża z Krakowa. Około 30 rowerzystów
z kilku krajów Europy wybrało Kraków jako początek rowerowej wyprawy do Finlandii,
gdzie na wyspie Matailla odbędzie się tegoroczna Ekotopia - letni obóz i
spotkanie radykalnych ekologów z całej Europy i nie tylko. Celem przejazdu
jest promocja roweru jako najbardziej przyjaznego dla środowiska środka transportu.
Trasa przejazdu w Polsce to Kraków - Warszawa (13 lipca) - Goniądz
- Augustów - przejście graniczne w Szypliszkach. Więcej...>>>
- 04.06.2000 - Dzień bez Samochodu. W kilkunastu miastach
Polski rowerzyści demonstrują na ulicach, domagając się lepszej polityki
transportowej i ułatwień dla transportu niezmotoryzowanego. Więcej...>>>
- 18.05.2000 - Seminarium GEF w Ekofunduszu. Global
Environment Facility (Fundusz Środowiska Globalnego, GEF) w ramach swojego Jedenastego Programu
Operacyjnego będzie finansował modelowe przedsięwzięcia, ograniczające emisje
tzw. gazów cieplarnianych (np. dwutlenku węgla) w sektorze transportu. Jedne
z możliwych do sfinansowania przez GEF inwestycji - to przedsięwzięcia związane
z promocją transportu niezmotoryzowanego, czyli także rowerów.
- 19.04.2000 - Seminarium w Ministerstwie Transportu, poświęcone strategii polityki transportowej. Pierwszy raz zdarza się, aby MTiGM zaprosiło na takie wydarzenie
ekologów - rowerzystów, i to do wygłoszenia referatu. Co prawda organizatorami
nie byli polscy urzędnicy, tylko przedakcesyjni eksperci pomagający nam w
zdobywaniu środków unijnych (ISPA), ale zawsze to coś nowego. Więcej...>>>
Miasta dla rowerów |
Co nowego | Dlaczego rower | Porady | Infrastruktura
| Galeria | Publikacje| Opinia publiczna | Kontakty i linki |
Oferta | Miasta |Kierowco...