Rowerzyści
w Sejmie po raz wtóry
3 czerwca 2008 roku w Sejmie odbędzie się kolejne
spotkanie Parlamentarnej Grupy Rowerowej. Zaproszeni zostali
przestawiciele Ministerstwa
Infrastruktury, Komendy Głównej Policji oraz
rowerzyści. W programie spotkania przewidziano przekazanie postulatów legislacyjnych
inicjatywy Miasta dla rowerów oraz omówienie ekspertyz,
przygotowanych dla Posłów przez Biuro Analiz Sejmowych.
Pierwsza z tych ekspertyz dotyczy konsekwencji rozbieżności między
ustawą Prawo o Ruchu Drogowym a Konwencją o Ruchu Drogowym i jest
zgodna ze stanowiskiem Miast dla rowerów (czytaj tutaj) a
zarazem sprzeczna z dotychczasowym stanowiskiem ekspertów Ministerstwa
Infrastruktury.
Kolejna ekspertyza została wykonana 21 maja na podstawie informacji
dostarczonych do Biura Analiz Sejmowych przez Instytut Transportu Samochodowego,
Krajową Radę
Bezpieczeństwa Drogowego oraz Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Zawiera ona co najmniej pięć zasadniczych błędów faktograficznych
które korygujemy, przywołując treść konkretnych przepisów, oraz drugie
tyle nieścisłości. Nie są to jedyne błędy opracowania.
Wskazaliśmy tylko te, co do których potrafimy wskazać dokładne
przepisy lub mamy wiarygodne opinie prawne z krajów, których dotyczą. Oryginał
tej ekspertyzy można przeczytać tutaj, a tekst z uwagami Miast
dla rowerów - tutaj.
Skontaktowaliśmy się już z Biurem Analiz Sejmowych i przekazaliśmy
nasze uwagi autorom.
Na koniec - komentarz. Błędy ekspertyzy obrazują stan
wiedzy instytucji, powołanych do działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu
drogowego w Polsce, z pomocy których korzystało Biuro Analiz Sejmowych.
Wyobrażenie tych instytucji o "Best Practice" i stanie
przepisów w innych krajach Europy jest jedną z przyczyn takiego a nie
innego stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i prawa w Polsce.
Marcin Hyła
|