[...]
Niniejszy rozdział zajmuje się skrzyżowaniami
otwartymi tak dla rowerów, jak i ruchu zmotoryzowanego. Skrzyżowania stanowią
największy problem, związany z bezpieczeństwem i wygodą rowerzystów. Wypadki
na skrzyżowaniach to połowa wypadków z udziałem rowerzystów.
[...]
Na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, wielkie
znaczenie dla bezpieczeńego i wygodnego przepływu ruchu rowerowego mają
inżynieryjne aspekty systemów kontorli ruchu.Niniejszy rozdział zwraca
na to uwage przynajmniej w takim zakresie, w jakim dotyczy to rowerów.
w dalszej części zajmujemy się skrzyżowaniami dróg rowerowych, oraz punktami
przecięcia róg rowerowych z pasami i ulicami autobusowymi oraz wydzielonymi
torowiskami tramwajów oraz liniami kolejowymi.
[...]
6.2 Decyzje projektowe
Punkty, gdzie różne ulice oraz drogi czy pasy rowerowe stykają się z innymi ulicami czy drogami rowerowymi mogą być podzielone na następujące kategorie ze względu na projekt i przeplyw ruchu:
6.2.2. Pierwszeństwo dla rowerów
Polityka nakierowana na promocję użytkowania
rowerów, kiedy traktuje slogan "pierwszeństwo dla rowerów" dosłownie. Jeśli
rowerzyści mają mieć pierwszeństo, oznacza to minimalizację czasu ich oczekiwania
na skrzyżowaniach i zwiększenie prawdopodobieństwa ciągłości jazdy - a
przez to zwiekszenie średniej prędkości podróżowania. W dodatki zyskuje
się znaczne korzyści w kwestii wygody, ponieważ rowerzyści tracą mniej
energii na ruszanie z miejsca i jazda na rowerze staje się prostsza. [...]
Wymogi projektowe w stosunku do wprowadzenia rozwiązań, umozliwiających pierwszeństwo rowerów, zależą od funkcji danej trasy rowerowej:
Jeśli funkcja przecinanaej drogi oraz/lub szybkość odbywającego się na niej ruchu i/lub natężenie ruchu na niej nie pozwalają na przyznanie pierwszeństwa trasie rowerowej, należy rozważyć wybór między możliwością budowy skrzyżowania wielopoziomowego, a akceptacją braku pierwszeństwa dla rowerów. ten drugi wybór powinien być ważony wobec kryterium opóźnień (główny wymóg bzpośredniości) oraz prawdopodobieństwa zatrzymania się (główny wymóg wygody). Na głównych trasach rowerowych oznacza to niemal zawsze decyzje na korzyść pierwszeństwa ruchu rowerowego lub budowy skrzyżowania wielopoziomowego. Wewnątrz obszaru zabudowanego wydzielone drogi rowerowe, biegnące poza ukladem ulic, moga mieć peirwszeństwo wobec ulic, które przecinają (besz rozwiązań technicznych, ograniczajacych szybkość), kiedy dana ulica ma ogranicznone funkcje i natężenie ruchu mniejsze, niż 250 poj./godz przy niskich prędkościach - V85 (85-percentylowej) równej 30 km/godz.
W sytuacjach, kiedy V85 wynosi międzu 30 a 50 km/godz., szybkość ruchu samochodowego może zostać ograniczona przy pomocy ograniczników szybkości. najkorzystaniejsze rozwiazanie, to progi spowalniające, umieszczone na przejeździe rowerowym. takie rozwiązanie jest możliwe do zastosowania na ulicach z ograniczonymi funkcjami ruchowymi i natężeniem w godzinach szczytu wynoszącym 400-600 pojazdów na godzinę. Przy wyższych szybkościach ruchu na przekraczanej ulicy, ruch rowerowy nie może wyegzekwować pierwszeństwa.
[...]
6.2.4. Segregacja czy ruch mieszany
W procedurze doboru rozwiązań technicznych na
skrzyżowaniach, bardzo istotny jest wybór miedzy oddzieleniem ruchu rowerowego
i pozostalego oraz mieszaniem poszczególnych rodzajów ruchu. [...] Wielką
wadą segregacji wizualnej lub fizycznej jest falszywe poczucie bezpieczeństwa.
Podane niżej czynniki dostatecznie neutralizują wady oiddzielania poszczególnych
rodzajów ruchu wyłącznie w przypadku wielkich natężeń ruchu rowerowego
oraz/ lub zmotoryzowanego:
Przykladowe rozwiązanie skrzyżowania zostało przedstawione tutaj, prosimy też zobaczyc przykład tak zwanej "śluzy rowerowej", ułatwiającej przejazd przez skrzyżowanie.