Szkolenia
i warsztaty na temat projektowania systemów rowerowych i zarządzania
ich jakością
Szkolenie opiera się na
praktycznych doświadczeniach organizacji społecznych we współpracy z
projektantami, samorządami i instytucjami odpowiedzialnymi za
organizację ruchu i zarządzanie inwestycjami drogowymi w miastach.
Punktem wyjścia jest metodologia pięciu wymogów holenderskiej
organizacji technicznej CROW opublikowany w najczęściej
cytowanym
na świecie podręczniku "Sign up for the Bike" - "Postaw na rower".
Szkolenie jest realizowane przez
zespół projektu Miasta dla rowerów w składzie:
- dr Tadeusz
Kopta, projektant systemów transportowych, ekspert
Polskiego Klubu Ekologicznego i Ministerstwa Środowiska, na codzień
pracownik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w
Krakowie
- Roger Jackowski lub Przemek Miler
(zamiennie), działacze
Obywatelskiej Ligi Ekologicznej, animatorzy gdańskich działań rowerowych
- Marcin Hyła, koordynator projektu Miasta
dla Rowerów
- zaproszeni goście, najczęściej
prezentujący lokalne inicjatywy
rowerowe
Celem
szkolenia jest prezentacja Gdańskiego Rowerowego Projektu Inwestycyjno
- Promocyjnego, jego doświadczeń, metodologii i rezultatów a także
praktycznych doświadczeń innych miast, związanych z wdrażaniem
inwestycji ułatwiających ruch rowerowy. Przekazywana wiedza ma
docelowo służyć stworzeniu programu inwestycyji roweroweych
analogicznego do gdańskiego w oparciu o lokalne zasoby ludzkie i
proponowane nowatorskie procedury i organizację pracy (Standardy
Projektowe, Audyt Rowerowy, Zespół Zadaniowy itp.).
W trakcie wykładów oraz warsztatów wskazujemy na typowye błędy
projektowe i możliwości ich unikania, prezentujemy praktyczne procedury
współpracy z użytkownikami rowerów oraz wskazujemy warunki tworzenia
strategii które umożliwiają skuteczne pozyskiwanie zewnętrznych środków
finansowania programów inwestycyjnych.
Grupą docelową szkolenia są urzędnicy odpowiedzialni za programowanie,
przygotowanie i wdrażanie inwestycji i remontów drogowych,
organizację ruchu, planowanie przestrzenne, strategię i rozwój gminy.
Innym ważnym adresatem są projektanci systemów drogowych, zarówno
pracujący w samorządach, jak firmach komercyjnych. Trzecią grupą są
użytkownicy rowerów, a raczej ich zorganizowana grupa. Szkolenie składa
się z dwóch części: wykładowej oraz praktycznej, interaktywnej. O ile w
pierwszej części grupa uczestników szkolenia jest praktycznie
nieograniczona, o tyle druga część, praktyczna, jest adresowana do
grupy maksymalnie 20-30 osób.
Program szkolenia obejmuje:
- Powitanie
uczestników
(ok. 10 minut)
- Prezentacja
Gdańskiego
Rowerowego Programu Inwestycyjno - Promocyjnego (ok. 15 minut) -
Marcin Hyła
- Prawne i
techniczne
uwarunkowania projektowania systemów rowerowych w Polsce i na świecie
(45 minut) - dr Tadeusz Kopta
- przerwa 15 minut
- Udział
społeczny jako warunek
sukcesu Gdańskiego Rowerowego Projektu Inwestycyjno - Promocyjnego
(45 minut) - Roger Jackowski lub Przemek Miler (zamiennie)
- Prezentacja lokalnych inicjatyw
rowerowych (ok. 20 minut)
- przerwa
- Zarządzanie
jakością programów
inwestycji rowerowych w miastach (60 minut) - Marcin Hyła
- przerwa na obiad (60 minut)
- Warsztaty
interaktywne
(około 2 - 3 godzin, w miarę zapotrzebowania i zmęczenia uczestników)
Łącznie
warsztaty w wariancie podstawowym trwają ok. 7,5 - 8,5 godzin, w tym
około 3,5 godziny wykładów z wykorzystaniem prezentacji
multimedialnych.
Do prowadzenia warsztatów potrzebne są: sala na co najmniej 30 osób lub
więcej w
miarę potrzeb z
możliwościami multimedialnymi (rzutnik folii oraz rzutnik komputerowy,
ekran, nagłośnienie i możliwość przysłonienia okien) oraz sala z
możlowością łączenia stołów aby pracować w grupach 5-8 osób na dużych
arkuszach (może być ta sama). Do prowadzenia części interaktywnej
warsztatów potrzebne są kserokopie podkładów geodezyjnych punktów
krytycznych dla systemu rowerowego miasta: niezwykle istotnych z punktu
widzenia ruchu rowerowego, a zarazem bardzo trudnych inżynieryjnie,
kontrowersyjnych i wymagających spojrzenia z zewnątrz. Kserowane
podkłady powinny być w skali 1:500 oraz dodatkowo ewentualnie 1:1000.
Kserokopie pozostają u beneficjenta szkolenia i nie są wynoszone na
zewnątrz.
Warsztaty odbywające się w ramach Gdańskiego Rowerowego Projektu
Inwestycyjno - Promocyjnego w przedstawionym zakresie są bezpłatne,
przy czym oczekujemy bezpłatnego udostępnienia sali i podkładów
geodezyjnych oraz licznej obecności urzędników oraz innych osób
wpływających na podejmowanie decyzji dotyczących ruchu drogowego a
rowerowego w szczególności. W związku z dużym zainteresowaniem
szkoleniami, zastrzegamy sobie możliwość wyboru najważniejszych z
naszego punktu widzenia beneficjentów lub prowadzenia warsztatów na
zasadach komercyjnych.
W sprawie szkoleń prosimy o kontakt - Marcin Hyła