Cele
Gdańskiego Projektu Rowerowo -
Inwestycyjnego
Gdański
projekt zakłada:
- ograniczenie odmotoryzacyjnych
emisji dwutlenku węgla o łącznie
250 tysięcy ton w ciągu 10 lat licząc od piątego roku po ukończeniu
inwestycji
- ograniczenie w proporcjonalnym
stopniu odmotoryzacyjnych emisji
toksycznych
- wzrost udziału przejazdów
rowerowych do poziomu 5-10
proc. wszystkich podróży w Gdańsku
- synergiczna poprawa bezpieczeństwa
ruchu drogowego
- zwiększenie mobilności wszystkich
grup mieszkańców
- stworzenie wzorca, modelu
inwestycji infrastrukturalnych
połączonego z kampanią informacyjną możliwego do wykorzystania w innych
miastach i krajach
Te
cele ogólne
zostaną zrealizowane przez:
- budowę 30,7 kilometrów wydzielonych
dróg rowerowych dobranych
metodą analizy wielokryterialnej
- uspokojenie ruchu na 70 km
istniejących ulic
- mapa realizowanych inwestycji
znajduje się na rysunku obok
Ponadto,
w
ramach projektu:
- zrealizowana zostanie kampania
informacyjno-edukacyjna, która
dotrze do co najmniej 80 proc. mieszkańców Gdańska oraz
- wykonany będzie program
rozpowszeniania informacji o projekcie
oraz przygotowane zostaną analogiczne projekty w innych miastach.
Gdański
projekt ma również cele społeczne i polityczne: jest to jedyny
znany w Polsce przykład projektu w takiej skali (budżet przekracza 2,5
mln dolarów USA) w całości przygotowanego przez oddolne organizacje
społeczne. Organizacje społeczne również zdobyły na realizację projektu
1 mln USD z Global Environment Facility. Pokazuje
to, jak wielka
energia społeczna może zostać uwolniona, gdy władze miasta po prostu
pozwalają
działać mieszkańcom. Doświadczenia gdańskiego projektu - dobre i złe -
zdobyte już podczas
przygotowania projektu, posłużyły do opracowania "pakietu rowerowego"
dla gmin.
Skuteczne rozpowszechnienie wiedzy i umiejętności zdobytych przy
opracowaniu i wdrożeniu projektu również jest jednym z naszych celów i
może wpłynąć na styl i praktykę zarządzania miastami w Polsce. Mamy
nadzieję, że doświadczenia gdańskie wpłyną także na zmiany przepisów ogólnopolskich
- w szczególności Prawa o Ruchu Drogowym oraz Rozporządzenia MTiGM z
1999 roku w sprawie warunków technicznych jakim muszą odpowiadać drogi
publiczne i ich usytuowanie.