zbiorcza trasa rowerowa
w ul. Kobierzyńskiej
Jest to trasa łącząca główną trasę
Wschód - Zachód w ul. Kapelanka oraz główną Trasę
Obwodową w ul. Brożka i Grota Roweckiego (wspólny odcinek z Trasą
Wschód - Zachód) z osiedlami mieszkaniowymi Ruczaj - Zaborze. Obecnie
na odcinku ulicy Kobierzyńskiej między wjazdem do hipermarketu TESCO a
ul. Kapelanka znajduje się odcinek wydzielonej dwukierunkowej drogi rowerowej,
jednak jego skomunikowanie na wysokości wyjazdu z TESCO jest niebezpieczne,
nieczytelne i sprzeczne z najlepszą praktyką.
Proponowane rozwiązania dla poszczególnych
odcinków:
-
Kobierzyńska między Kapelanką a wyjazdem
z TESCO: jednokierunkowa wydzielona droga rowerowa po zachodniej stronie
ulicy (kierunek do Ruczaj Zaborze) skomunikowana z ciągiem pieszo-rowerowym
po zachodniej stronie Kapelanki; dwukierunkowy przejazd przez ul. Kobierzyńską
równolegle do Kapelanki, zachowanie istniejącej dwukierunkowej drogi rowerowej
po stronie wschodniej ul. Kobierzyńskiej i skomunikowanie jej z nowym odcinkiem
dwukierunkowej drogi rowerowej wzdłuż Kapelanki od Kobierzyńskiej do Grota-Roweckiego
po stronie zachodniej wzdłuż TESCO (może być prowadzona np. w parkingu
i ulicach wewnętrznych TESCO, jest to fragment Trasy
Wschód - Zachód Głównej). Wyjazd z TESCO w Kobierzyńską powinien
zostać przebudowany, aby umożliwić bezpieczny dostęp do istniejącej wydzielonej
drogi rowerowej. Możliwe rozwiązanie to likwidacja sygnalizacji świetlnej
przy wyjeździe z TESCO i skrzyżowaniu z ul. Pychowicką i budowa w tym miejscu
minironda.
-
Odcinek od TESCO do Grota-Roweckiego:
jednokierunkowe wydzielone drogi rowerowe po obu stronach ulicy,co wymaga
zawężenia przekroju jezdni i prawdopodobnie wykupu przylegającego pasa
terenu. Alternatywne i najbardziej realistyczne rozwiązanie to jednokierunkowa
wydzielona droga rowerowa prowadzona zachodnią stroną ulicy w kierunku
do Ruczaj-Zaborze (jest problem niewielkiego braku miejsca kilkanaście
metrów przed skrzyżowaniem z Grota-Roweckiego); kierunek przeciwny, do
centrum miasta - prowadzony wydzieloną drogą rowerową wzdłuż ul. Grota-Roweckiego
do Kapelanki (wspólny odcinek
Trasy WZ Głównej
i Obwodowej). Można też rozważyć wprowadzenie
ruchu rowerowego w uspokojoną ul. Pychowicką i skomunikowanie jej przesmykiem
rowerowym z drogą rowerową w Grota- Roweckiego (wymaga wykupu terenów)
- wówczas odcinek poprzedni, do Kapelanki, powinien być dwukierunkowy.
-
Odcinek od Grota-Roweckiego w kierunku ul.
Zawiłej: wydzielone, jednokierunkowe drogi rowerowe po obu stronach
jezdni. Przy skrzyżowaniu z Grota-Roweckiego należy odsunąć od skrzyżowania
o ok. 20-40 m istniejącą zatokę przystanku autobusowego, aby zmieścić drogę
rowerową (i odsunąć przystanek od ogródka kawiarni). Istnieje możliwość
etapowania budowy - piewsze powinny powstać odcinki bliżej miasta, w rejonach
szczególnie niebezpiecznych dla ruchu rowerowego. Odcinek skomunikowany
z wydzieloną drogą rowerową po stronie południowej Grota-Roweckiego - zwłaszcza
z dojazdem do ul. Brożka (wspólny odcinek Trasy WZ
Głównej i Obwodowej).
-
Trasa powinna docierać co najmniej do wysokości
ul. Zachodniej lub Zalesie. Na dalszym odcinku brak miejsca na prowadzenie
wydzielonych dróg rowerowych, natomiast istnieje możliwość wykorzystania
na potrzeby ruchu rowerowego uspokojonych ulic bocznych lub wyprowadzenia
dwukierunkowej drogi rowerowej o charakterze lokalnym lub rekreacyjnym.