Zbiorcza trasa rowerowa
w ciągu ulic Królewska - Podchorążych - Bronowicka
Jest to trasa obsługująca ruch w zachodniej
części Krakowa. Jest skomunikowana z Śródmiejskim
Systemem Rowerowym miasta oraz zbiorczymi trasami rowerowymi w
ulicy Piastowskiej, trasą Akademicką,
główną Trasą Czarnowiejską i rekreacyjną
trasą w Młynówce Królewskiej. Łączy między innymi Wyższą Szkołę Pedagogiczną
i Politechnikę Krakowską oraz jest najkrótszym połączeniem osiedla Widok,
Bronowic i Nowej Wsi z KCK i Rynkiem Głównym.
Opis poszczególnych odcinków trasy:
-
Ulica Królewska: po stronie północnej
wydzielona
jednokierunkowe drogi rowerowe od skrzyżowania z aleją Słowackiego, prowadzona
grzbietami płytowych progów spowalniających na skrzyżowaniach z wszyskimi
ulicami poprzecznymi z wyjątkiem ulicy Kijowskiej i Kazimierza Wielkiego,
gdzie jest/powinna być wprowadzona sygnalizacja świetlna. Po stronie
południowej wydzielona jednokierunkowa droga rowerowa w kierunku do
centrum kończy się na wysokości skrzyżowania z Lea i Pomorską. Wszystkie
ulice poprzeczne są albo strefami zamieszkania, albo jest w nich wyznaczony
pas rowerowy pod prąd (zwłaszcza ulice Urzędnicza, Nowowiejska i Racławicka)
i wszystkie wychodzą w ul. Kijowską po płytowych progach spowalniających.
Na odcinku od Kijowskiej do Kazimierza Wielkiego drogi rowerowe po obu
stronach są dwukierunkowe. Szerokość - 1,50 m, zalecane 1,80 m, odcinki
dwukierunkowe - 2,00 m. Aby uniknąć nielegalnego parkowania, między drogą
rowerową a jezdnią należy stosować niską zieleń (do 0,50 m) oraz w miejscach
krytycznych - słupki.
-
Ulica Podchorążych: wydzielone jednokierunkowe
drogi rowerowe po obu stronach jezdni, prowadzone tak, aby nie kolidowały
z przystankami komunikacji zbiorowej, odcinek od M. Smoluchowskiego do
Warmijskiej po stronie południowej - dwukierunkowy, skomunikowany z rekreacyjną
drogą rowerową w Młynówce Królewskiej. Odcinek między Piastowską a Rydla
ma na kierunku do centrum miasta przebieg alternatywny, opisany poniżej.
-
Ulica Bronowicka: wydzielona jednokierunkowa
droga rowerowa po stronie północnej w kierunku do os. Widok, o przekroju
zalecanym 1,80 m, na niektórych odcinkach - dwukierunkowa. Wymaga to zasadniczej
przebudowy ulicy Bronowickiej oraz częściowo Podchorążych przy skrzyżowaniu
z Rydla i pętli tramwajowej: zawężenia przekroju ulicy Bronowickiej do
dwóch pasów ruchu (trzech na skrzyżowaniach) oraz przeniesienia przystanku
na skrzyżowaniu z Rydla na wysepki w ulicy Podchorążych połączone z likwidacją
lub przebudową pętli. W zależności od sytuacji faktycznej (przekroje ulicy)
pozwoli to na wyznaczenie wydzielonych dróg rowerowych po obu lub jednej
stronie ulicy. Absolutnym minimum jest jednak wyznaczenie ciągłej, jednokierunkowej
drogi rowerowej po stronie północnej w kierunku do os. Widok, skomunikowanej
z ulicami poprzecznymi na wszystkich skrzyżowaniach. Na odcinku od węzła
dwupoziomowego z ulicą Armii Krajowej ruch rowerowy jest prowadzony w wydzielonych,
dwukierunkowych drogach rowerowych po obu stronach ulicy.
-
Przebieg alternatywny
w kierunku do centrum miasta: na
wysokości skrzyżowania z ulicą Gabrieli Zapolskiej ruch rowerowy w kierunku
do centrum miasta jest wprowadzony w uspokojoną (płytowe progi spowalniające,
podniesione skrzyżowania) ulicę Gabrieli Zapolskiej, Cichą (pas pod prąd),
Jadwigi z Łobzowa, skrótem rowerowym wokół placu targowego do uspokojonej
ul. Młodej Polski (płytowe progi spowalniające) i dalej jako wydzielona,
dwukierunkowa droga rowerowa w Młynówce Królewskiej. Przebieg alternatywny
wiąże się z doskonałym, czytelnym oznakowaniem trasy, jej oświetleniem,
bezwzględnym pierwszeństwem dla roweru na głównym kierunku trasy, wymuszanym
konstrukcją progów spowalniających i labiryntów (ważne na skrzyżowaniu
z ul. Bandtkego) oraz wprowadzeniem intuicyjnych skrótów rowerowych.
Punkty krytyczne:
-
Skrzyżowanie z ulicą Kazimierza Wielkiego i
Smoluchowskiego, gdzie należy wprowadzić sygnalizację świetlną oraz uspokoić
ruch samochodowy w Smoluchowskiego (dwukierunkowa droga rowerowa prowadzona
grzbietem progu spowalniającego), dwukierunkowe przejazdy na wszystkich
relacjach, dwukierunkowa droga rowerowa i deptak wzdłuż Kazimierza Wielkiego
do Młynówki Królewskiej, wskazane elementy ograniczające prędkość w Kazimierza
Wielkiego, np. optyczne zwężenie.
-
Skrzyżowanie ulicy Podchorążych i Bronowickiej
z Rydla: konieczność przeniesienia przystanków tramwajowych z obecnej lokalizacji
w ulicy Bronowickiej na drugą stronę skrzyżowania, bliżej centrum Krakowa
i przebudowa ulicy Podchorążych w celu wyznaczenia wysepki przystanku;
celem jest wyznaczenie jednokierunkowej pełnowymiarowej wydzielonej drogi
rowerowej po północnej stronie ciągu ulic Podchorążych i Bronowickiej.
-
Ulica Bronowicka: aby wprowadzić przynajmniej
jednokierunkową, pełnowymiarową, wydzieloną drogę rowerową po stronie północnej
w kierunku os. Widok konieczne jest zwężenie przekroju jezdni. Może się
to wiązać z przeniesieniem przystanków tramwajowych, aby elastycznie wykorzystywać
przestrzeń między torowiskiem tramwaju a północną krawędzią ulicy. Łuki
które można zastosować na ulicy Bronowickiej mogą być dodatkowym czynnikiem
uspokojenia ruchu.
-
Zjazd z ul. Bronowickiej w Gabrieli Zapolskiej
przy dużej prędkości projektowej i konflikcie własnościowym (konieczne
negocjacje z właścicielami terenu).
-
Skrzyżowanie Gabrieli Zapolskiej i Bandtkiego:
podniesienie tarczy, pierwszeństwo na ul. Zapolskiej)
-
ul. Cicha: uspokojenie ruchu, pas pod prąd
-
Skrót rowerowy między ul. Jadwigi z Łobzowa
a ul. Młodej Polski i wjazdem w wydzieloną drogę rowerową w Młynówce do
Piastowskiej.
Rozwiązanie alternatywne - czyli wprowadzenie
ruchu rowerowego w kierunku do centrum Krakowa ciągiem ulic uspokojonego
ruchu jest bardzo atrakcyjne biorąc pod uwagę koszty i problemy prawno-organizacyjne
związane z dopasowaniem obecnego kształtu ulicy Bronowickiej do standardów
rowerowych. Jednak przebieg alternatywny aby odniósł sukces, musi być niesłychanie
intuicyjny: mieć pierwszeństwo, minimalizować współczynnik wydłużenia i
opóźnienia, być dobrze oświetlony i dozorowany, aby nie dochodziło do sytuacji
niebezpiecznych.