Trasa zbiorcza w ulicy Piastowskiej
(w przyszłości także w ul. Głowackiego i Weissa)
Jest to trasa obsługująca ruch wewnątrzdzielnicowy w zachodniej
części Krakowa, w dużej mierze także rekreacyjny związany z układem tras
rowerowych wokół Błoń oraz nad Rudawą.
Opis trasy
Skomunikowanie z innymi trasami
zbiorczymi i głównymi
Opis poszczególnych elementów trasy:
-
Trasa zbiorcza w ul. Piastowskiej zaczyna się na wałach Rudawy w rejonie
ulicy Emaus i Na Błoniach. Obejmuje wydzieloną drogę rowerową między ul.
Na Błoniach a al. 3 Maja (domknięcie asfaltowej pętli wokół Błoń) oraz
jednokierunkowy odcinek wydzielonej drogi rowerowej po stronie przeciwnej
do Błoń. Ulica Piastowska przy moście na Rudawie musi zostać poszerzona
w taki sposób, aby obecny skrajnie niebezpieczny azyl i przejście rowerowe
przez Piastowską znalazło się logicznie na osi ulicy Na Błoniach i wału
Rudawy, a rowerzyści nie musieli wykonywać dziwacznych, niebezpiecznych
manewrów. W przyszłości należy na Rudawie wybudować dwie kładki rowerowe
po obu stronach mostu, pozstawiając obecny wąski most jako naturalny ogranicznik
prędkości i gwarancję bezpieczeństwa rowerzystów, korzystających z rekreacyjnej
trasy rowerowej Nad Rudawą.
-
Skrzyżowanie Piastowska - 3 Maja należy przebudować na minirondo
z wprowadzonymi weń wydzielonymi drogami rowerowymi od strony Błoń oraz
z obu stron Piastowskiej.
-
Od ulicy 3 Maja do ulicy Nawojki i Armii Krajowej wzdłuż ulicy
Piastowskiej należy wyznaczyć dwukierunkowe wydzielone drogi rowerowe (ew.
pieszo-rowerowe) po obu stronach jezdni i skomunikować je z trasą
zbiorczą Akademicką w Reymonta oraz Trasą
Czarnowiejską
-
Między Nawojki do Podchorążych: jednokierunkowe wydzielone drogi
rowerowe prowadzone po obu stronach Piastowskiej, skomunikowanie z trasą
w Młynówce Królewskiej oraz z alternatywnym
objazdem trasy zbiorczej Bronowicka-Królewska
przez Gabrieli Zapolskiej i Krzywy Zaułek (na kierunku do centrum)
-
ulica Głowackiego i Weissa: kiedy realizowany będzie tunel drogowy
pod torami kolejowymi w osi Głowackiego i Weissa a ul. Rydla zostanie skomunikowana
z ulicą Czyżewskiego, należy przedłużyć wydzielone jednokierunkowe drogi
rowerowe ulicy Piastowskiej do Głowackiego, Weissa i skomunikowac je z
trasą zbiorczą w Radzikowskiego
i Trasą WZ Północ.
-
Kwestia krytyczna: parametry przyszłego tunelu drogowego pod
torami kolejowymi na osi Weissa - Głowackiego. Po obu stronach jezdni w
tunelu należy zapewnić oprócz chodnika po minimum 1,50 m szerokości na
jednokierunkowe drogi rowerowe. Ze względu na skrzyżowania po obu stronach
tunelu (Radzikowskiego i Czyżewskiego - Rydla) wskazane jest zastosowanie
w tunelu dwukierunkowych dróg rowerowych lub pieszo-rowerowych po obu stronach.
Drugą kwestią krytyczną są parametry ulicy Głowackiego na całej długości.
Skomunikowanie z innymi trasami zbiorczymi
i głównymi: