Rekreacyjna trasa rowerowa "Młynówka Królewska"
Jest to trasa o znaczeniu rekreacyjnym, może również
pełnić rolę alternatywnej trasy zbiorczej w warunkach gorszej pogody (ulewny
deszcz, śnieg) ponieważ prowadzi ruch rowerowy całkowicie poza drogami samochodowymi.
Trasa Młynówki Królewskiej na końcowym odcinku na os. Widok wyprowadza ruch
rowerowy w rekreacyjną trasę Nad Rudawą - do Kryspinowa, Skały Kmity oraz
Dolinek Podkrakowskich
Opis poszczególnych odcinków trasy:
- Trasa "Młynówka Królewska" zaczyna się odcinkiem trasy Łobzowska - Azory.
- Ulicę Racławicką przekracza grzbietem płytowego progu spowalniającego,
następnie wskazane jest wykonanie alejki asfaltowej poza obecnym wałem ziemnym
i dojazd do ulicy Kijowskiej w rejonie obecnego przejścia pieszego, uzupełnienie
go o przejazd rowerowy i wyprowadzenie ruchu rowerowego na alejkę po drugiej
stronie ul. Kijowskiej. Należy skomunikować trasę rowerową z dojazdami do
wszystkich budynków mieszkalnych w rejonie ulic Kazimierza Wielkiego, Siemińskiego
oraz Zakątek. W rejonie stacji benzynowej na łuku ulicy Kazimierza Wielkiego
trasa rowerowa oraz deptak pieszy muszą zostać przeprowadzone przez dojazdy
do stacji benzynowej grzbietami płytowych progów spowalniających i doprowadzone
do skrzyżowania ulic Podchorążych i Smoluchowskiego równolegle do ulicy Kazimierza
Wielkiego jako dwukierunkowa droga rowerowa.
- Na skrzyżowaniu Królewskiej, Podchorążych, Smoluchowskiego i Kazimierza
Wielkiego należy wprowadzić sygnalizację świetlną i skomunikować dwukierunkową
trasę "Młynówka Królewska" z dwukierunkowymi drogami rowerowymi po obu stronach
ulicy Królewskiej oraz jednokierunkową
wydzieloną drogą rowerową po stronie północnej ulicy Podchorążych dwukierunkowymi
przejazdami rowerowymi dookoła skrzyżowania, przejazd przez Smoluchowskiego
powinien odbywać się grzbietem płytowego progu spowalniającego. Analogiczne
rozwiązanie jest zalecane na wjeździe w ulicę Kazimierza Wielkiego.
- Dalszy przebieg trasy w Młynówce Królewskiej to dwukierunkowy
odcinek między Smoluchowskiego a ulicą Warmijską, gdzie trasa styka się z
jednokierunkową wydzieloną drogą rowerową zbiorczego ciągu Królewska - Bronowicka a następnie przecina
ulicę i trasę Piastowską przy pomocy
azylu (skomunikowanie z jednokierunkowymi drogami rowerowymi po obu stronach
jezdni) i zostaje wprowadzona w dalszy ciąg obecnego deptaku do wysokości
ulicy Młodej Polski, którą przekracza grzbietem płytowego progu spowalniającego.
- Skrzyżowanie dalszego odcinka z ulicą Przybyszewskiego wymaga
bardziej zdecydowanych rozwiązań inżynieryjnych - na przykład małego mostku
lub zdecydowanego splantowania najazdów na skrzyżowanie. Sąsiednia ulica
Zarzecze powinna zostać uspokojona (progi spowalniające, podniesione tarcze
wszystkich skrzyżowań) i powinien tam zostać wprowadzony pas rowerowy pod
prąd.
- Odcinek trasy Młynówki Królewskiej do os. Widok powinien kończyć
się na wysokości przejścia pieszego przy przystankach autobusowych, choć
możliwe jest również przedłużenie jej do wysokości skrzyżowania z ulicą Zarzecze.
Tam jednak istnieje problem z stromym zjazdem ze skarpy oraz przeprowadzeniem
drogi rowerowej równolegle do ulicy. Docelowo, na wysokości przejścia przy
pystanku należy nad ulicą Armii Krajowej wykonać kładkę pieszo-rowerową. Tutaj
następuje skomunikowanie trasy Młynówki Królewskiej z drogami rowerowymi Trasy Czarnowiejskiej.
- Dalej trasa biegnie wydzieloną drogą rowerową która łagodnym łukiem
przechodzi przez teren os. Widok, przekracza grzbietem płytowego progu spowalniającego
ulicę Jabłonkowską i dociera do ulicy Na Błonie, którą również przekracza
grzbietem płytowego progu spowalniającego i zostaje wprowadzona w uspokojoną
ulicę Filtrową, a następnie - Zygmunta Starego, którą dociera do linii kolejowej
Mydlniki - Balice, gdzie skręca i dociera do Rudawy komunikując się z rekreacyjną
Trasą nad Rudawą.