System rowerowy Śródmieścia
Śródmieście jest to kluczowy - także z punktu widzenia
ruchu rowerowego - obszar miasta. Nie są tu jednak przewidziane w zasadzie
żadne wydzielone drogi rowerowe - z kilkoma wyjątkami. Ruch rowerowy jest
prowadzony w większości przypadków w jezdni ulic, wraz z ruchem zmotoryzowanym.
Przewidziane są za to liczne ułatwienia dla ruchu rowerowego, głównie polegające
na uspokojeniu ruchu samochodowego do prędkości 30 km/godz (strefy "tempo
30") i 20 km/godz z pierwszeństwem ruchu pieszego (strefy zamieszkania, znak
D-40) oraz na wprowadzeniu pasów rowerowych pod prąd ulic jednokierunkowych
(jako zasady) i przejazdów rowerowych na końcach ulic ślepych.
Zastosowane rozwiązania techniczne w ulicach bez
komunikacji zbiorowej:
- Podniesione tarcze skrzyżowań
- Zmniejszona powierzchnia tarczy skrzyżowań z fizyczną segregacją
przestrzeni pieszej (pachołki)
- Wysepki segregujące fizycznie ruch samochodowy i rowerowy na
skrzyżowaniach ulic z pasami rowerowymi "pod prąd"
- Płytowe progi spowalniające, w tym z przejazdem dla rowerzystów
- Labirynty i zwężenia przekroju ulicy, w tym z przejazdami dla
rowerzystów
- Wydzielone jednokierunkowe drogi rowerowe w ulicach jednokierunkowych
gdzie istnieje ogromne zapotrzebowanie na miejsca parkingowe
- Krótkie odcinki wydzielonych dróg rowerowych jedno- i dwukierunkowych
wszędzie tam, gdzie istnieje możliwość ułatwienia przejazdu dla rowerów,
a przejazd samochodów jest zakazany lub niemożliwy.
- Stojaki rowerowe
- Przechowalnie rowerowe
Zastosowane rozwiązania techniczne w ulicach z komunikacją zbiorową,
w tym szynową:
- Zwężenie przekroju jezdni tak, aby rowerzysta jednoznacznie musiał
poruszać się między szynami torowiska i nie był zmuszany do częstego, niepotrzebnego
przecinania szyn tramwajowych pod ostrym kątem
- Eliminacja krawężników i zróżnicowania poziomu nawierzchni i
zastąpienie jej elementami małej architektury (żeliwne, kamienne i betonowe
pachołki) wyznaczające przekrój jezdni w sposób opisany powyżej w taki sposób,
aby rowerzysta zawsze mógł swobodnie wybrać czy chce poruszać się szybko
po torowisku, czy też wolniej - po części pieszo-rowerowej ulicy poza torowiskiem.
To rozwiązanie bezwględnie musi być stosowane na skrzyżowaniach i łukach
(na przykład na łuku ulicy Długiej przy skrzyżowaniu z św. Filipa, czy na
ulicy Zwierzynieckiej przy ulicy Tarłowskiej).
- Takie projektowanie nawierzchni torowiska, aby główka szyny nie
wystawała ponad powierzchnię, a w pobliżu szyny nie było zagłębień i nierówności.
- Na ulicach, gdzie torowisko jest wydzielone betonowymi separatorami,
dłuższych niż 20-30 metrów konieczne są odcinki wydzielonych, jednokierunkowych
dróg rowerowych. Leży to w interesie kierowców, gdyż rowerzysta całkowicie
paraliżuje ruch na takim odcinku ulicy i najczęściej zupełnie nie ma gdzie
zjechać na pobocze.
- Ulice z komunikacją zbiorową powinny być stale monitorowane kamerami
telewizji przemysłowej a wszystkie przekroczenia prędkości, wymuszenia pierwszeństwa
- dokumentowane fotograficznie i karane mandatami.
Rozwiązania inne:
W niektórych ulicach ścisłego śródmieścia Krakowa wskazana
jest całkowita likwidacja chodników i wprowadzenie elementów małej architektury
(żeliwne pachołki itp.) jako podstawowego instrumentu organizacji ruchu pieszego,
rowerowego i samochodowego. Na przykład na niektórych odcinkach ulicy św.
Tomasza likwidacja chodników i nakaz parkowania przy licu ściany po jednej
stronie ulicy (np. przy hotelu Pod Różą) uwolni dodatkowy metr przestrzeni
po drugiej stronie. Jego segregacja fizyczna słupkami zapewni pieszym bezpieczeństwo
a jednocześnie spowoduje, że możliwy będzie powolny ruch rowerowy pod prąd.
Przypominamy, że ulica św. Tomasza od wielu lat jest strefą zamieszkania (znak
D-40) gdzie - podobnie jak we wszystkich ulicach wewnątrz Plant - to pieszy
ma pierwszeństwo na jezdni! Dodatkowo, w takich ulicach należy wprowadzić
progi spowalniające, także w formie zintegrowanej architektonicznie z nawierzchnią
ulicy. W niektórych miejscach bardzo pożyteczne mogą okazać się minironda.
Wydzielone drogi rowerowe w obszarze Systemu Rowerowego
Śródmieścia:
Strategiczne ciągi wylotowe i przelotowe Śródmieścia:
- ul. Długa (uspokojona przynajmniej do Pędzichowa i pl. Słowiańskiego)
- do trasy osi Północ - Południe
- Plac Matejki i ul. Warszawska (wydzielone drogi rowerowe) - do
trasy osi Północ - Południe i Trasy 29 Listopada
- ul. Kopernika (pas pod prąd, strefa tempo 30) - do Trasy Wschód - Zachód Głównej
- ul. Zyblikiewicza/Wielopole, Dietla (dwukierunkowa WDR), Daszyńskiego,
minirondo na skrzyżowaniu z Podgórską - do Bulwarów
Wiślanych
- ul. Starowiślna (docelowo: wydzielona droga rowerowa osi Północ-Południe)
- ul. Stradom - dojazd do Podgórza
- ul. Smocza - Św. Stanisława - Paulińska - Meiselska/Bożego Ciała
- Miodowa - Siedleckiego (progi, podniesione tarcze skrzyżowań, pas pod prąd)
- ul. Rybaki - Podgórska (uspokojenie, droga pieszo-rowerowa wraz
z minirondami na skrzyżowaniu z Halicką i Daszyńskiego)
- ul. Podzamcze - Powiśle - Zwierzyniecka (wydzielona, dwukierunkowa
droga rowerowa plus wydzielona jednokierunkowa) - dojazd do tras WZ Głównej, Trasy
Bulwarów Wiślanych oraz Trasy na Kurdwanów
- ul. Zwierzyniecka - przebudowa, zmiana przekroju (zwężenie celem
wyeliminowania przekraczania szyny torowiska)
- ul. Retoryka - progi, podniesione tarcze skrzyżowań - dojazd
jw.
- ul. Smoleńsk - Dunin Wąsowicza - Senatorska (progi, podniesione
tarcze skrzyżowań, pas pod prąd) - dojazd do Trasy Nad Rudawą oraz kwartału między Błoniami,
Rudawą a Ks. Józefa
- ul. Wenecja, Garncarska, Dolnych Młynów (progi, podniesione skrzyżowania,
pas pod prąd)
- ul. Piłsudskiego (wyjazd w Planty pod UJ na wprost Piłsudskiego)
- ul. Krupnicza (progi, tarcze, pas pod prąd) - do Ingardena i
ul. Czysta(progi) - dojazd do zbiorczej Trasy
Akademickiej
- ul. Rajska, Czarnowiejska (progi, podniesione tarcze skrzyżowań,
pas pod prąd) - dojazd do Trasy Czarnowiejskiej
- ul. Karmelicka (rozwiązania specjalne) - dojazd do zbiorczej
trasy Królewska - Bronowicka
- ul. Łobzowska (pas pod prąd) - dojazd do zbiorczej trasy Łobzowska - Azory
- ul. Krowoderska (progi, tarcze) - dojazd do zbiorczej trasy Łobzowska - Azory