Węzeł rowerowy Wielopole
Jest
to węzeł lokalny,
śródmiejskim, jednak niezmiernie ważny dla ruchu
wewnątrzdzielnicowego i tranzytowego ze ścisłego centrum Krakowa w
kierunku południowym. Dla jego poprawnego funcjonowania w systemie
rowerowym Krakowa konieczne jest:
- poprawa bezpieczeństwa i wygody ruchu rowerowego na
podstawowej relacji północ - południe (Sienna - Starowiślna i Wielopole
- Sienna)
- umożliwienie ruchu rowerowego na zablokowanej obecnie
relacji Sienna - Wielopole w kierunku węzła zbiorczego Grzegórzki
i węzła kluczowego Zabłocie.
Stworzenie tego
węzła powinno być powiązane z planowaną pod skrzyżowaniem ul.
Wielopole, Starowiślna i Westerplatte budową podziemnego parkingu oraz
(pośrednio) powstaniem Trasy Centralnej wyprowadzającej samochodowy
ruch tranzytowy z centrum Krakowa na obwodnicę Kotlarska -
Lubomirskiego - Galicyjska i zmieniającą dotychczasową rolę tego
skrzyżowania dla ruchu samochodowego.
W
ramach węzła konieczne jest:
- zwężenie jezdni ul.
Siennej (wg. obecnego oznakowania jest to strefa zamieszkania,
znak D-40, całkowicie lekceważony) i zmniejszenie powierzchni
skrzyżowania z ul. św. Krzyża, budowa płytowych progów spowalniających
i kontrapasa w ul. Siennej do Małego Rynku.
- zmniejszenie powierzchni
skrzyżowania ul. Westerplatte, Siennej, Starowiślnej i Wielopole
(przynajmniej w przypadku tych dwóch ostatnich ulic)
- zwężenie jezdni ul.
Starowiślnej przynajmniej na północnym odcinku, na przykład w
powiązaniu z budową wyjazdu z parkingu podziemnego przy jednoczesnym
fizycznym oddzieleniu torowiska w rejonie przystanku tak, aby mieszany
ruch samochodowy i rowerowy na początku ul. Starowiślnej odbywał się na
jednym pasie ruchu i zarazem możliwy był niekolizyjny lewoskręt
rowerzystów i ich postój w celu ustąpienia pierwszeństwa jadącym
tramwajom w chronionym azylu poza jezdnią. Wskazane jest w tym miejscu
powstanie szykany (wyłukowania) wymuszającego zmianę kierunku jazdy.
Azyl po lewej stronie jezdni powinien być na tyle duży (pojemny), aby w
przyszłości zmieściło się tam 5-10 rowerów w tym 1-2 rowery z
przyczepkami. Zarówno azyl, jak i wyłukowanie mogą i powinny być
powiązane z budową wyjazdu z parkingu podziemnego z lewej (a nie
prawej!) strony jezdni, gdzie ruch samochodów nie będzie w żadnym
stopniu kolidował z ruchem rowerzystów.
- budowa łącznicy rowerowej
(krótkiego odcinka wydzielonej drogi rowerowej) między ul. Starowiślną
i Wielopole przy Poczcie Głównej powiązanej z azylem opisanym powyżej
oraz zwężeniem ul. Wielopole do jednego pasa ruchu (np. w rejonie
wjazdu do podziemnego parkingu, zlokalizowanego po lewej stronie jezdni
ul. Wielopole).
- zwężenie ul. Wielopole
do jednego pasa ruchu na całej długości, wskazane jest ograniczenie
parkowania do prawej strony jezdni (parkowanie ukośne) i wyznaczenie po
lewej (zachodniej) stronie ulicy Wielopole i jej odnogi kontrapasa
rowerowego w jezdni od łącznicy rowerowej do ul. Dietla.
- budowa płytowych progów spowalniających w jezdni ul.
Wielopole i zmniejszenie powierzchni skrzyżowania obu jej odnóg
- zmiana geometrii ulicy Wielopole przy skrzyżowaniu z ul.
Westerplatte: zwężenie jezdni i wyłączenie pasa ruchu do prawoskrętu z
prawej strony oraz wyznaczenie śluzy rowerowej przed linią zatrzymań
dla samochodów
- dostosowanie sygnalizacji świetlnej do wykrywania
obecności rowerzystów na skrzyżowaniu.
- wskazane jest docelowo wydzielenie drogi rowerowej na
całej długości ul. Starowiślnej po wschodniej stronie torowiska,
przynajmniej na odcinku od ul. Westerplatte do ul. Dietla.
W takim kształcie
węzeł rowerowy Wielopole znakomicie ułatwi wyjazd rowerem ze ścisłego
centrum Krakowa w kierunku Kazimierza, Starego Podgórza, Grzegórzek
oraz kluczowego węzła rowerowego Zabłocie (Most Kotlarski itp.).
Opracowanie: Marcin Hyła