Dzisiaj dowiadujemy się, że sprawą niezwykle aktywnie zainteresowała
się policja i prokuratura - organizatorzy są straszeni trzymiesięcznymi aresztami
(!) i wielotysięcznymi grzywnami z artykułu 85 Kodeksu Wykoczeń (a nie karnego,
jak podawaliśmy - o samowolnym przemieszczaniu... znaków drogowych; przypomnijmy
- co widać zresztą na zdjęciach - że scieżka pomalowana została na chodniku).
Wymalowanej w czynie społecznym drogi rowerowej już nie ma. Władze Bełchatowa
ją... zamalowały.
I komentarz Miast dla rowerów: nóż się w kieszeni otwiera.
Ograniczona wyobraźnia urzędników, którzy zamiast wspierać zaangażowanie i
chęci młodych ludzi straszą ich więzieniem będzie się mściła. Nie mówiąc o
tym, że sami urzędnicy palcem nie kiwnęli, żeby rowerem można było poruszać
się bezpiecznie i wygodnie. Na złodziei, wandali, defraudantów i pospolitych
przestępców kary w Polsce nie ma - za to policja i prokuratura ochoczo zajmuje
się "przestępstwem" malowania rowerów na chodnikach. Zamiast odrobiny poczucia
humoru (komu przeszkadza pas farby na chodniku?) mamy posępny rytuał odprawiany
przez ludzi, którzy muszą pokazać, "kto tu rządzi". Bezwiednie pokazują też,
jak rządzi. I to jest Polska właśnie. Ciekawe, jak długo jeszcze.
- [26.04.2002] Warsaw Car Killers - czyli Warszawskie
Mistrzostwa Kurierów rowerowych odbędą się 22. czerwca 2002 roku. Program:
piątek, 21. czerwca - "Masa Krytyczna", sobota 22. czerwca: 10:00 rejestracja,
13:00 - wyścig, 17:00 - wyścig na czas, 21:00 - party. Więcej info: tajemniczy
dżentelmen kryjący się pod pseudonimem maka57.
Będziemy informować o rozwoju sytuacji. Przy okazji - tegoroczne europejskie
mistrzostwa kurierów rowerowych odbędą się 31. maja w Dublinie (Irlandia -
wuwuwu jest tutaj), a mistrzostwa świata w dniach 29 sierpnia
- 2 września w Kopenhadze (Dania), więcej informacji tutaj.
Strona internetowa Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Kurierów Rowerowych
jest tutaj.
- [26.04.2002] Rowery w pociągach InterCity i ekspresach:
w długi majowy weekend PKP
Intercity sp. z.o.o. uruchamia połączenie Warszawa - Białystok -
Giżycko (ekspres "Giżycko") z wagonem bagażowym przystosowanym do przewozu
32 rowerów. Podobny wagon będzie dostępny również w ekspresie "Malinowski"
jeżdżącym z Warszawy przez Kraków do Krynicy. Zapowiadane jest też przystosowanie
niektórych przedziałów w wagonach pociągów kwalifikowanych do przewozu większej
liczby rowerów. Cała informacja na ten temat tutaj.
- [26.04.2002] Wiosna idzie, Patyczak w sieci! Legendarny
aktywista rowerowy z Poznania, twórca równie jak on sam legendarnych produkcji
muzycznych i nie mniej legendarnych koszulek (m.in. "Rower nie truje") zaprasza
do nabywania ręcznie ozdabianej odzieży pro-rowerowej tutaj.
- [26.04.2002] Krakowskie media promują rowery: Gazeta w
Krakowie (czyli Wyborcza)
w wydaniu papierowym i internetowym radzi, informuje, proponuje a nawet walczy o rowery i wszelkie
dla nich ułatwienia. ;-)
- [06.03.2002] Kraków sposobi się do budowy półtora metra (stu
pięćdziesięciu centymetrów) drogi rowerowej, umożliwiającej zjazd z Plant
koło Collegium Novum UJ na ul. Piłsudskiego. Pierwszy i zapewne ostatni
dokument w tej sprawie już został sporządzony przez kompetentnych urzędników
- jest dostępny do wglądu tutaj.
Zawsze od czegoś trzeba zacząć.
- [01.03.2002] W Sali Herbowej gdańskiego ratusza
uroczyście podpisane zostały dokumenty umowy międzyrządowej o realizacji Gdańskiego
Rowerowego Projektu Inwestycyjno- Promocyjnego, który uzyskał 1 mln dolarów
bezzwrotnej pomocy z Global Environment Facility (GEF).
Umowę podpisali: Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, Zastępca Ambasadora
Organizacji Narodów Zjednoczonych w Polsce pan Paweł Grzesik, Dyrektor Departamentu
Inwestycji i Rozwoju Technologii w Ministerstwie Środowiska, dr Janusz Mikuła,
oraz reprezentujący Polski Klub Ekologiczny prof. Witold Lewandowski.
W ciągu najbliższych 24 miesięcy w Gdańsku powstanie 30,7 km wydzielonych
dróg rowerowych, a na 70 km istniejących ulic zostanie uspokojony ruch samochodowy.
Całość zadania ma wartość 2,591,587.00 USD i będzie realizowana przez Gminę
Gdańsk, Polski Klub Ekologiczny i Obywatelską Ligę Ekologiczną. Oprócz samej
inwestycji, przeprowadzona zostanie kampania informacyjno-promocyjna w Gdańsku
oraz program szkoleń i rozpowszechniania wiedzy i doświadczeń gdańskiego
projektu w Polsce i za granicą.
Gdański projekt jest unikatem na skalę światową: w ciągu dwóch lat,
przy całkowicie zamkniętym budżecie zadania ma powstać zasadniczy układ sieci
rowerowej miasta o łącznej - wraz z istniejącymi drogami rowerowymi - długości
130 km, zgodnymi z najlepszymi standardami jakościowymi.
Zakładamy, że rezultacie projektu 5-10 proc. wszystkich podróży w
Gdańsku odbywać się będzie za pięć lat rowerami, co w ciągu kolejnej dekady
może przynieść ograniczenie odmotoryzacyjnych emisji tzw. "gazów cieplarnianych"
(dwutlenku węgla) nawet o ok. 250 tys. ton i spowodować synergiczne korzyści:
poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, jakości życia w mieście i wyrównanie
szans wszystkich grup społecznych.
Zespół, który przygotował projekt, ocenia, że w ciągu najbliższych
2-5 lat duże polskie miasta mogą - w oparciu o doświadczenia gdańskie - przygotować
i zdobyć środki pomocowe (m.in. z Unii Europejskiej) na podobne programy
inwestycyjne o łącznej wartości rzędu 10-20 milionów Euro. Wymaga to jednak
nowego podejścia władz lokalnych i zdecydowanej poprawy jakości zarządzania
polskimi miastami, w tym zintegrowanego planowania przestrzennego, nowoczesnej
polityki transportowej i szerszego udziału społecznego w podejmowaniu decyzji.
Więcej informacji o Gdańskim Rowerowym Projekcie Inwestycyjno- Promocyjnym
udzielają: Marcin Hyła (Miasta
dla Rowerów/ Polski Klub Ekologiczny) i Roger Jackowski (Obywatelska
Liga Ekologiczna, Gdańsk).
- [3 grudzień 2001] - "Ginger", tajemniczy wynalazek Deana Kamena
- upublicznony. Otóż "Ginger" jest wynalazkiem
przełomowym w tym sensie, że jest to pierwszy w historii wynalazek, który
aby odnieść komercyjny sukces, potrzebuje... ścieżek rowerowych. Poza
tym jest znacznie bardziej od roweru skomplikowany, cieższy, uzależniony
od źródła prądu, nie można nim pojechać na wycieczkę ani wziąć nikogo na
ramę, a w dodatku kosztuje dużo, dużo pieniędzy.
- [24 listopad 2001] - od paru dni "zima zaskakuje drogowców".
W związku z tymi śnieżnymi okolicznościami przyrody przypominamy
o istnieniu naszego poradnika - jak jeździć na rowerze
w zimie.
- [15 listopad 2001] - w warszawskiej siedzibie UNDP odbył się Local
Project Assesment Committee (LPAC) - krajowa komisja oceny dokumentów gdańskiego
projektu budowy dróg rowerowych. Oznacza to, że dwuletni projekt, który w
maju uzyskał 1 mln
USD pomocy z funduszu GEF, rusza niebawem. LPAC jest przedostatnim elementem
procedury uruchamiania grantu GEF: teraz już tylko podpisanie umowy między
UNDP oraz Ministerstem Środowiska oraz kontraktu z gminą Gdańsk i Polskim
Klubem Ekologicznym i... zabieramy się do roboty! Zgodnie z procedurą, w
LPAC wzięli udział przedstawiciele Komitetu Integracji Europejskiej, MSZ, Ministerstwa Infrastuktury,
Ministerstwa Środowiska,
prof. Wojciech Suchorzewski (Politechnika
Warszawska) oraz przedstawiciele instytucji wdrażających projekt: gminy
Gdańsk, Obywatelskiej Ligi Ekologicznej
oraz Polskiego Klubu Ekologicznego/Miast dla rowerów. Zapis ustaleń LPAC
po angielsku (plik Worda) można ściągnąć tutaj.