Węzeł
Rondo Matecznego
O ile Rondo
Matecznego nie ma tak wielkiego znaczenia dla ruchu rowerowego w skali
Krakowa, jak Nowy
Kleparz, Rondo
Mogilskie
czy Zabłocie (ze względu na
stosunkowo bliskie położenie Trasy na Ruczaj, która może przejąć część
ruchu na tej relacji), o tyle jest to punkt niezwykle istotny dla
bezkolizyjnego i szybkiego zarazem wyprowadzenia ruchu rowerowego z
centrum Krakowa i Starego Podgórza w kierunku os. Kurdwanów (Trasa na
Kurdwanów) oraz dla skomunikowania części Podgórza i Trasy na Kurdwanów
z elementem Obwodowej
Magistrali Rowerowej, która biegnie w ulicy Czyżówka na wzgórzu
Krzemionek do przyszłej kładki pieszo - rowerowej nad ulicą Powstańców
Wielkopolskich i torami kolejowymi.
Przebudowa
Ronda Matecznego musi uwzględniać następujące założenia dla ruchu
rowerowego:
- Dwukierunkowe, wydzielone
drogi rowerowe w ul. Konopnickiej po obu stronach jezdni
(równorzędne, choć prawdopodobnie w pierwszej kolejności powstanie
odcinek po stronie północnej, trudniejszy technicznie ale pełniący
również rolę zbiorczą i lokalną dla Starego Podgórza)
- Dwukierunkowe, wydzielone
drogi rowerowe w ul. Wadowickiej po obu stronach jezdni.
Podstawowe znaczenie ma droga rowerowa po stronie wschodniej ze względu
na trudności techniczne z wyznaczeniem drogi rowerowej po stronie
zachodniej (choć wskazana jest od razu realizacja odcinka
umożliwiającego skomunikowanie z ul. Rydlówka i wyprowadzenie tam ruchu
rowerowego w jezdnię na zasadach ogólnych).
- Wychwycenie ruchu
rowerowego z jezdni ul. Kalwaryjskiej gdzie odbywa się na
zasadach ogólnych i wprowadzenie go w układ wydzielonych dróg
rowerowych oraz bezpieczne i wygodne wprowadzenie ruchu rowerowego z
wydzielonych dróg rowerowych w jezdnię ul. Kalwaryjską w kierunku Rynku
Podgórskiego
- Czytelne, bezpieczne i wygodne wyprowadzenie ruchu
rowerowego z Ronda Matecznego w układ drogowy ulic Podskale,
Zamoyskiego i Czyżówka.
Dla tak zarysowanych założeń (oraz z
innych, nierowerowych powodów) najrosądniejsze wydaje się zastosowanie
następujących rozwiązań:
- Przeniesienie torowiska poza jezdnię już w ulicy
Kalwaryjskiej, przed Rondem Matecznego (rozwiązanie analogiczne dla
skrzyżowania ul. Piłsudskiego z al. Mickiewicza) przy jednoczesnym
zastosowaniu odcinka jednokierunkowej, wydzielonej drogi rowerowej po
prawej stronie torów. W ten sposób rowerzyści poruszający się w jezdni
ul. Kalwaryjskiej jadą na wprost i nie muszą przecinać szyn
tramwajowych. Możliwe jest też zastosowanie wariantu kombinowanego, z
prawoskrętem dla samochodów prowadzonym częściowo po torowisku
tramwajowym i wlotem w jednokierunkową drogę rowerową na wprost przy
ruchu samochodowym w prawo, ale to wymaga ciasnego przekroju jezdni i
małego promienia łuku jezdni, aby zminimalizować prędkość samochodów i
ograniczyć zajeżdżanie rowerzyście drogi.
- Przeniesienie przystanku tramwajowego w kierunku do Borku
Fałęckiego za Rondo Matecznego w ul. Wadowicką, co pozwoli na
zaoszczędzenie miejsca, co może być niezwykle przydatne dla niektórych
rozwiązań opisanych poniżej oraz zasadniczo ułatwi ruch samochodowy w
ul. Wadowickiej w kierunku Borku Fałęckiego, szczególnie płynną
ewakuację z Ronda Matecznego.
- Budowa układu dwukierunkowych wydzielonych dróg rowerowych
dookoła całego Ronda Matecznego wraz z przejazdami rowerowymi.
- Budowa odcinka dwukierunkowej wydzielonej drogi rowerowej
o szer. 2,0 m w przedłużeniu ul. Podskale do Ronda Matecznego i
przejazdów rowerowych tamże. Droga rowerowa powinna być oddzielona od
jezdni chodnikiem. Umożliwi dostęp do ul. Czyżówka i odcinka Obwodowej
Magistrali Rowerowej a szczególnie - łatwy dostęp do planowanej kładki
pieszo - rowerowej nad ul. Powstańców Wielkopolskich i torami
kolejowymi.
Dla
trasy na Kurdwanów najistotniejsze jest przekroczenie jezdni ul.
Wadowickiej oraz ul. Konopnickiej (przejazdy rowerowe przez te ulice).
Ze względu na duży ruch pieszy należy szczególną uwagę zwrócić na duże
i bezkolizyjnie zorganizowane obszary akumulacji przed przejazdami.
Przejazd przez jezdnię ul. Kamieńskiego jest istotny dla poprawnego
wprowadzenia ruchu rowerowego w jezdnię ul. Kalwaryjskiej oraz
skomunikowanie z fragmentem Obwodowej Magistrali Rowerowej w ul.
Czyżówka. Przejazd rowerowy przez ul. Kalwaryjską jest z kolei
bardzo ważny dla skomunikowania północnego fragmentu Trasy na Kurdwanów
z fragmentem Obwodowej Magistrali Rowerowej. UWAGA: to jest alternatywny
dojazd do wielu osiedli w południowych częściach Krakowa! Połączony
przebieg fragmentów Trasy na Kurdwanów, Obwodowej Magistrali Rowerowej
oraz kładka nad ul. Powstańców Wielkopolskich i torami kolejowymi
tworzą długi, ale pozbawiony ekstremalnie stromych odcinków szlak
umożliwiający bezkolizyjny dojazd na Kurdwanów oraz Wolę Duchacką, do
Prokocimia oraz Bieżanowa. W przypadku, gdyby realizacja węzła rowerowego
Zabłocie napotykała na przeszkody, należy zwrócić szczególną uwagę
na jakość rozwiązań stosowanych w rejonie Ronda Matecznego.
W przyszłości można rozważyć budowę estakady drogowej w osi ul.
Konopnickiej i Kamieńskiego, jej powstanie powinno zaoszczędzić nieco
przestrzeni w poziomie Ronda Matecznego i pozwolić na korektę przebiegu
wydzielonych dróg rowerowych.
Opracowanie: Marcin Hyła