Studium
tras rowerowych Krakowa
Studium
zostało przygotowane na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa przez inż.
Jerzego Reisera. Studium wykonalności dla I etapu zostało opracowane
przez inż. Krzysztofa Migdała. Koreferat dla obu opracowań przygotował
Marcin Hyła, Miasta dla rowerów. (zobacz plik .pdf tutaj).
Istniejące i planowane w najbliższym czasie drogi rowerowe zgodnie z
opracowaniem inż. Reisera są przedstawione na rysunku poniżej. Kliknij
na rysunek, aby zobaczyć powiększenie. Na niebiesko zaznaczono
istniejące drogi rowerowe (bez względu na ich stan i jakość), na
czerwono - trasy rowerowe planowane w I etapie. Trasy przedstawione w
kolorze czerwonym nie muszą być wydzielonymi drogami
rowerowymi - niektóre biegną jezdniami w uspokojononym ruchu mieszanym
na zasadach ogólnych.
Po
dyskusjach w zespole zadaniowym
do I etapu wprowadzono również odcinek
wzdłuż ul. Bora - Komorowskiego, w Al. Pokoju między Rondem
Grzegórzeckim a mostem na rzece Białucha, drogę rowerową wzdłuż ul.
Powstania Warszawskiego po stronie Ogrodu Botanicznego oraz fragmenty
Trasy na Kurdwanów (ul. Konopnickiej i Wadowicka). Uzupełniono również
przebieg głównej trasy na Krowodrzę wzdłuż ul. dr Twardego i jej
planowanego przedłużenia do al. 29 Listopada oraz Opolskiej. Kliknij na
rysunek poniżej, aby zobaczyć najważniejsze zmiany dla I etapu.
Opracowanie
inż.
Reisera różni się w stosunku do propozycji Polskiego Klubu
Ekologicznego/Miast dla rowerów, prezentowanych m.in. na
niniejszych stronach internetowych liczbą tras głównych, co wynika z
innych kryteriów (i nazewnictwa) oraz nieco innym rozłożeniem akcentów.
10 tras głównych, prezentowanych
w niniejszym serwisie, pokrywają się z opracowaniem inż. Reisera,
natomiast jako układ docelowy nie pokrywają się z zaproponowanym
etapowaniem. Istnieją również niewielkie różnice w kategoryzacji (trasy
główne lub zbiorcze). Patrz też uwaga na końcu tej strony.
W trakcie dyskusji zdecydowano, że rolę głównej trasy 29 Listopada
(zapis SKIUZP m. Krakowa) w istocie przejmie Trasa na
Krowodrzę oraz
Trasa na
Mistrzejowice, konieczny jest jedynie kluczowy przebieg
proponowanej trasy w ul. Warszawskiej ze względu na brak alternatywnego
kanału dla ruchu rowerowego na relacji północ - południe. Z planów
wypadła również rowerowa obwodnica Nowej Huty do Wieliczki (choć
osobście uważam, że jakiś ciąg pieszo - rowerowy na tej relacji jest
konieczny - MH).
Do kontrowersji doszło przy
ustalaniu wyprowadzenia ruchu rowerowego poza Kraków w kierunku
północnym. Ostatecznie dla I etapu przyjęto koncepcję ul. Pychowickiej,
promowaną przez p. Krzysztofa Pucka z PTTK, przy eliminacji
podstawowego przebiegu trasy dnem doliny Prądnika. Zdaniem koreferenta,
Marcina Hyły, przebieg podstawowy przez ul. Pychowicką jest błędny ze
względu na duże przewyższenia i wielką komplikację przebiegu trasy na
dalszym odcinku poza Krakowemm, co stanowi sprzeczność z Dobrą Praktyką
oraz zasadami CROW dla trasowania głównych tras rowerowych (a taki
charakter ma wylot rowerowy na północ; prowadzi m.in. międzynarodowy
szlak rowerowy EuroVelo 11). W dodatku z obserwacji wynika, że gros
ruchu weekendowego do OPN już teraz koncentruje się w ul. Glogera, w
stosunku do trasy ul. Pychowicką jest to ok. 95% ruchu. Ul. Pychowicka
nie będzie miała wydzielonej drogi rowerowej, ruch rowerowy będzie tam
prowadzony na zasadach ogólnych a jej utwardzenie nie będzie
finansowane w ramach systemu rowerowego.
Ze
względu na
czytelny system informacji (8 - 10 tras łatwiej pokazać, niż 40 czy
50), wydaje się, że lepiej posługiwać się przyjętymi w SKIUZP i we
wcześniejszych publikacjach na stronie krakow.rowery.org.pl
nazwami tras głównych przy niewielkich modyfikacjach. Rzeczywisty
przebieg tras głównych zostanie zweryfikowany przez faktyczne ich
użytkowanie: główne pozostaną te trasy, gdzie będzie wyraźnie
koncentrować się bardzo znaczny, międzydzielnicowy ruch rowerowy - tak,
jak ma to dziś miejsce na przykład na Trasie Bulwarów Wisły w rejonie
Dąbia (zobacz krótki film w formacie mpg - 2,5 MB).