Kraków jest
miastem w dużej mierze przyjaznym dla rowerzystów i ma
ogromny potencjał rozwoju komunikacji rowerowej. Jednak dzisiaj wiele
dzielnic jest zupełnie
niedostępnych na rowerze, a
szereg podstawowych relacji -
zablokowanych dla ruchu rowerowego. Wynika to z ukształtowania terenu
(Wisła, pasmo Krzemionek i Bonarka na południu), przebiegu linii
kolejowych i
tras drogowych przecinających miasto oraz chaotycznej zabudowy, zarówno
przemysłowej rozcinającej
miasto na wielkiej powierzchni (np. rejon ul.
Mogilskiej i al. Pokoju), jak i
mieszkaniowej czy innej,
ograniczającej przekrój ulic i uniemożliwiającej budowę dróg rowerowych
(na przykład ulica Mogilska czy Grzegórzecka).
Najlepsze
warunki dla ruchu rowerowego są dziś w centrum oraz w
dzielnicach
zachodnich (południowa część Krowodrzy, zachodnio - północna część
Podgórza). Ruch rowerowy jest tam rozproszony w spokojnych i dość
przyjaznych dla
rowerów ulicach, istnieje wiele możliwości wyboru tras.
Północne dzielnice Krakowa są w dużej mierze zablokowane dla
rowerowych dojazdów do centrum. W praktyce niemożliwy jest dojazd
rowerem do wielu dzielnic na południu Krakowa (Kurdwanów, Wola
Duchacka, Bieżanów, Kliny). Nie wynika to z odległości, ale z braku
możliwości objazdu "wąskich gardeł",
w których rowerzysta jest narażony na niebezpieczeństwo i niewygody.
Brakuje wygodnych międzydzielnicowych połączeń rowerowych ("kanałów
miękkiej mobilności"), takich, jak na przykład istniejąca i bardzo
popularna trasa rowerowa
wzdłuż Wisły z centrum w kierunku Dąbia i południa Nowej Huty.
Kraków
liczy 750 tysięcy mieszkańców. Można w pewnym przybliżeniu szacować, że
około
150
tysięcy z nich mieszka w dzielnicach przyjaznych dla komunikacji
rowerowej,
dalsze 50 tys. w dzielnicach o bardzo różnym stopniu dostępności
rowerem a w
dzielnicach trudno dostępnych - ok. 120 tysięcy. Z kolei w dzielnicach
praktycznie niedostępnych na rowerze mieszka ok. 300 tysięcy osób
(liczby
szacunkowe, nie sumują się do 750 tys.). Daje to poniżej 30 proc. (ok.
200 tys.)
mieszkańców Krakowa, dla których obecnie rower może być sensowną opcją
transportową. Podział na dzielnice przedstawia rysunek powyżej,
(Oczywiście, podział ten nie pokrywa się z rzeczywistym położeniem
przeszkód i obszarów trudno - i łatwo dostępnych rowerem i jest tylko
przybliżeniem).
Jednocześnie szereg
przemyślanych i niedrogich inwestycji może znacznie powiększyć
liczbę mieszkańców, dla których rower może stać się realną, atrakcyjną
alternatywą. Na około 1200 km ulic, w Krakowie istnieje obecnie
tylko ok. 30 km dróg rowerowych o bardzo różnym, często niskim
standardzie. Dla poprawy jakości komunikacji rowerowej kluczowe jest 10
tras głównych, uzupełnionych trasami zbiorczymi - w sumie stanowić będą
ok. 100 - 120 km wydzielonych dróg rowerowych. Aby zobaczyć trasy
istniejące (zaznaczone na niebiesko) oraz planowane w I etapie
realizacji polityki rowerowej (czerwone) kliknij na rysunek poniżej (i
zobacz dział polityka
rowerowa miasta, tras które powstaną niebawem będzie więcej, niż na
rysunku poniżej):
W Krakowie obecnie istnieje kilka
użytecznych tras rowerowych i obszarów przyjaznych dla rowerzystów:
- W ścisłym centrum większość ulic
przy Rynku Głównym to ulice pieszo - rowerowe (oznaczone znakami
łączonymi C13/C16 z poziomą kreską). W kilku ulicach jednokierunkowych
ruch rowerowy jest dopuszczony w obu kierunkach. W obrębie Plant
obowiązuje na ulicach znak D-40 (strefa zamieszkania, prędkość do 20
km/godz.,
parkowanie dopuszczone tylko w wyznaczonych miejscach, piesi mogą
poruszać
się po jezdni a samochody muszą ustępować im pierwszeństwa. Znak ten
jest całkowicie lekceważony przez kierowców). Poza Plantami większość
ulic to strefa tempo 30, oznaczona znakiem B-43 z wartością 30
km/godz. W wielu z tych ulic powinny powstać płytowe progi
spowalniające, w
niektórych skorygowana zostać geometria, a we wszystkich ulicach
jednokierunkowych konieczne jest wyznaczenie kontrapasów rowerowych.
Niemniej, jest to
obszar przyjazny dla rowerów, a ewentualne
udogodnienia rowerowe będą ogromnej większości przypadków tanie,
małoskalowe i łatwe do wdrożenia.
- Osiedle Podwawelskie oraz Dębniki -
te części Podgórza są bardzo łatwo dostępne na rowerze. Wydzielona
droga rowerowa na Moście Grunwaldzkim wzdłuż ulicy Monte Cassino oraz
Zielnej do Mostu Zwierzynieckiego i ulicy Kapelanka do Tesco umożliwia
bezkolizyjny dojazd do uspokojonych uliczek osiedlowych.
Brzegiem Wisły biegnie ciąg rekreacyjny, dostępny dla rowerzystów i
umożliwiający ruch lokalny jak i rekreacyjny wyjazd za miasto. Na
Mostach Grunwaldzkim i Zwierzynieckim są wydzielone drogi rowerowe. Na
Moście Dębnickim rowerzyści masowo (choć nielegalnie) korzystają z
szerokich chodników.
- Trasa Bulwarów Wisły na lewym brzegu
to doskonały sposób na dojazd rowerem do centrum Starego Miasta,
Kazimierza i Starego Podgórza od strony wschodniej - Dąbia, a także
Parku Lotników Polskich. Pośrednio (zakładając poruszanie się na
rowerze po pustych chodnikach) umożliwia dojazd z dużych części Nowej
Huty: okolic pl. Centralnego a także os. Dywizjonu 303 a nawet
Mistrzejowic (częścikowo po ścieżce rowerowej wzdłuż ul.
Stella-Sawickiego). Jest to obecnie najbardziej uczęszczana
międzydzielnicowa trasa rowerowa w Krakowie.
- Ulica Kopernika z kontrapasem
rowerowym wyznaczonym w jezdni. Umożliwia wydostanie się ze ścisłego
centrum Krakowa w kierunku Nowej Huty z pominięciem bardzo ruchliwych
ulic Lubicz oraz Grzegórzeckiej. Kontrapas rowerowy w ulicy Kopernika
jest rozwiązaniem wzorcowym w skali Polski (to
rozwiązanie inżynieryjne
elementarne w wielu krajach zostało zastosowane tu po raz pierwszy w
Polsce). UWAGA: kontrapas
jest jednokierunkowy. W kierunku Nowej Huty rowerzyści zgodnie z
założeniem i oznakowaniem poruszają się po jezdni na zasadach ogólnych.
Niebawem trasa w ul. Kopernika wpisze się w układ powstających dróg
rowerowych całkowicie przebudowywanego Ronda Mogilskiego oraz w układ
drogi rowerowej wzdłuż al. Jana Pawła II i częściowo Mogilskiej do
Placu Centralnego. W samej ul. Kopernika wskazane są niewielkie zmiany:
ustawienie znaku B-43 tak, aby strefa tempo 30 obowiązywała na całej
długości; wprowadzenie monitoringu (fotoradaru, kamery) w rejonie ul.
Strzelców aby egzekwować ograniczenie prędkości oraz zapobiegać
nielegalnemu parkowaniu oraz - ewentualnie - budowa sygnalizacji
świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Westerplatte i Mikołajską. Trasa w
ul. Kopernika pozwala na dojazd do Ronda Mogilskiego, gdzie do 2006
roku nastąpi
prawdziwa rowerowa (i nie tylko) rewolucja.
- Trasa w al. Powstania Warszawskiego,
biegnąca wzdłuż jezdni do Ronda Kotlarskiego i dalej, do Bulwarów Wisły
i ścieżki rowerowej tamże. Po przebudowie Ronda
Mogilskiego i Ronda
Kotlarskiego, realizacji inwestycji w ramach Krakowskiego Centrum
Komunikacyjnego i Szybkiego Tramwaju oraz "Galerii Kazimierz" nad
Wisłą, trasa ta stanie się elementem Centralnej Magistrali Rowerowej
miasta.
- Trasy na Błoniach: wzdłuż al. 3 Maja
biegnie pierwsza "nowożytna" ścieżka rowerowa Krakowa, wyznaczona na
początku
lat 90-tych. Obecnie trasy rowerowe (pieszo-rowerowe) pozwalają na
objazd Błoń dookoła i wyjazd na "dziką" (nieformalną, ale ogromnie
popularną w sezonie) ścieżkę pieszo-rowerową koroną północnego wału
przeciwpowodziowego Rudawy.
- Interesująca, acz nieformalna trasa na Azory
powstała
samorzutnie w ulicy Krowoderskiej, Mazowieckiej, Racławickiej aż do ul.
Chełmońskiego. To ciąg ulic uspokojonego ruchu, umożliwiających w miarę
bezpieczny wyjazd z centrum Krakowa w kierunku północno - zachodnim.
Trasa przyciąga rowerzystów na tej relacji, gdyż ulice równoległe
(Wrocławska,
Kazimierza Wielkiego) są bardzo ruchliwe i możliwe jest ominięcie Nowego Kleparza,
a progi spowalniające i małe rondo na
skrzyżowaniu ulicy Mazowieckiej i Świętokrzyskiej okazały się bardzo
przyjazne dla rowerzystów. Budowa kilku progów spowalniających w ul.
Krowoderskiej (w tym podniesienie tarczy skrzyżowania z ul. Szlak)
wystarczyłaby do stworzenia wzorcowej trasy ruchu mieszanego.
Oznakowanie jej drogowskazami może być pożyteczne, tym bardziej że jest
to kierunek prowadzący w
stronę Ojcowa i dolinek podkrakowskich.
- Przegląd
wzorcowych rowerowych
rozwiązań, które zastosowano w Krakowie w ostatnich
latach i które należy rozpowszechnić, znajduje się tutaj.
|
Docelowy
układ głównych tras rowerowych w Krakowie:
- Centralna
Magistrala Rowerowa
- Trasa
Bulwarów Wiślanych
- Trasa
na Krowodrzę
- Trasa
na Mistrzejowice
- Trasa
do Huty
- Trasa
do Huty południowa
- Trasa
na Bieżanów
- Trasa
na Kurdwanów
- Trasa
na Ruczaj
- Obwodowa
Magistrala Rowerowa
Trasy główne będą
się krzyżować w czterech głównych węzłach rowerowych:
Zobacz
też inne węzły
sieci rowerowej Krakowa.
Nie
tylko trasy główne:
Oprócz
tras głównych, planowane jest wiele tras zbiorczych (dzielnicowych)
oraz szlaków rekreacyjnych, wyprowadzających ruch rowerowy poza miasto.
Wszystkie są w założeniu połączone z układem 10 tras głównych.
Ruch rowerowy w Krakowie będzie odbywał się nie tylko na wydzielonych
drogach rowerowych, ale przede wszystkim w ulicach uspokojonego ruchu
(strefy "tempo 30", strefy zamieszkania) oraz na kontrapasach rowerowych,
wyznaczonych w jezdni pod prąd ulic jednokierunkowych.
Docelowo nie będzie w
Krakowie miejsca, gdzie nie da się dojechać wygodnie na rowerze poza
dużym ruchem samochodowym lub po wydzielonych drogach rowerowych.
Kiedy to będzie?
Obecnie
istnieje podstawowa część Trasy na
Ruczaj oraz śródmiejskie odcinki Trasy Bulwarów
Wiślanych. W 2006
roku powinna być gotowa północna część Centralnej Magistrali Rowerowej między Politechniką,
Rondem Mogilskim i Mostem Kotlarskim
oraz cała Trasa
do Huty.
Więcej na ten temat dowiesz się w dziale polityka
rowerowa miasta.
System rowerowy
Krakowa to:
- ulice uspokojonego
ruchu (tempo 30, strefa zamieszkania) z progami spowalniającymi
- skrzyżowania z małymi
rondami przyjaznymi dla rowerzystów
- kontrapasy rowerowe
w ulicach jednokierunkowych
- wydzielone drogi
rowerowe o dużej prędkości projektowej, łatwo dostępne z jezdni
ulic
- stojaki i
przechowalnie rowerowe
- system promocji (na razie tylko ten serwis www ;-)
- system zbierania informacji zwrotnej od
użytkowników, udziału społecznego, monitoringu i zarządzania jakością
(zespół zadaniowy ds. dróg rowerowych)
|