Węzły
sieci rowerowej Krakowa
Układ
dziesięciu tras rowerowych
Krakowa splata się w czterech kluczowych węzłach, które wyprowadzają
ruch rowerowy w kierunku północno - zachodnim (węzeł Nowy Kleparz),
północno - wschodnim (węzeł Rondo Mogilskie), południowo -
wschodnim (węzeł
Zabłocie
i Most Kotlarski) oraz południowo - zachodnim (węzeł wawelski).
Te cztery węzły mają strategiczne znaczenie dla całego miasta,
ponieważ
albo już
koncentruje się w nich cały ruch rowerowy na kluczowej
relacji (węzeł
wawelski, częściowo węzeł Zabłocie), albo też na danej
relacji nie ma żadnej alternatywnej trasy i dopiero
udrożnienie węzła spowoduje, że dzielnice leżące w zasięgu jego
oddziaływania staną się
otwarte dla ruchu rowerowego.
Istotą węzłów sieci rowerowej miasta jest brak możliwości ich objazdu a
zarazem wielki potencjał "ściągania" rozproszonego ruchu rowerowego z
większego obszaru w celu wygodnego (czasem nawet bezkolizyjnego)
przeprowadzenia przez "wąskie gardło" i bezpiecznego wyprowadzenia
go na główne trasy rowerowe.
Oprócz czterech węzłów o znaczeniu ogólnomiejskim, w sieci rowerowej
Krakowa można wyróżnić szereg innych, dzielnicowych lub lokalnych o
znaczeniu ważnym dla wielu relacji. Przykładami ważniejszych węzłów są:
Projekt i
organizacja ruchu w obszarach węzłowych musi szczególnie mocno
uwzględniać potrzeby rowerzystów. Tylko w ten
sposób można bowiem w pełni wykorzystać potencjał, jaki tworzą
powstające międzydzielnicowe drogi rowerowe. W przyszłości w tym
miejscu serwisu krakow.rowery.org.pl
pojawi się
więcej przykładów węzłów i koncepcji rozwiązań.