Kronika
rowerowych różności
- [25.08.2003] Warszawska
Federacja Zielonych zbiera podpisy pod petycją przeciw obowiązkowemu OC
dla rowerzystów (patrz informacja poniżej). Też możesz się
podpisać - ściągnij
petycję,
wydrukuj, wypełnij,
podpisz (najlepiej wraz ze znajomymi) i wyślij pocztą przed 15.10.2003 na podany w petycji
adres. Dziękujemy za wsparcie!
- [22.08.2003] Narasta lobbying
firm ubezpieczeniowych w sprawie obowiązkowego OC dla rowerzystów.
Tradycyjnie, jak to w Polsce, nikt nie pyta o zdanie zainteresowanych,
czyli rowerzystów, ani nie zastanawia się, jak problem jest rozwiązany
gdzie indziej. Polska byłaby pierwszym krajem na świecie z obowiązkowym
OC dla rowerzystów (poza Szwajcarią, gdzie takie ubezpieczenie jest
stosowane od pół wieku i kosztuje 6 franków szwajcarskich rocznie;
stosowny znaczek kupuje się po prostu na poczcie). I jak to w Polsce,
byłaby to kolejna fikcja. Ogromna większość rowerzystów w Polsce to
osoby niezamożne, mieszkańcy wsi i małych miast, dla których każda
kwota takiego ubezpieczenia to za dużo. Czy obowiązkowe OC ma płacić
osoba, która jeździ na rowerze dwa tygodnie w roku? A co z
dziesięcioletnimi dziećmi? W Polsce około 20-25 milionów osób wsiada na
rower przynajmniej raz na jakiś czas. Liczba wypadków, które powodują
jest znikoma, podobnie jak szkody, które wyrządzają. Ale gdyby ich
przymusowo ubezpieczyć, do kas koncernów ubezpieczeniowych wpłynęłoby
dodatkowe kilkaset milionów złotych (Bank Światowy twierdzi, że w
Polsce
ustawę w Sejmie można "kupić" za kilkanaście milionów złotych - ładne
przebicie). I to jest jedyny powód proponowanych zmian w przepisach.
Policja zaś dostałaby do ręki kolejną zabawkę: sprawdzanie OC
rowerzystów
zamiast gonienia przestępców (i to jest powód, dla którego policja
wspiera firmy ubezpieczeniowe, im więcej fikcyjnych zajęć mogą mieć
policjanci, tym więcej możliwości legalnego bumelanctwa na służbie).
Przypomnijmy: w krajach
rozwiniętych (Niemcy, Holandia, kraje skandynawskie) OC rowerzystów
jest "ukryte" w OC samochodowym, odszkodowania w wypadkach samochód -
rowerzysta są pokrywane z OC kierowcy bez względu na to, kto spowodował
wypadek. Ten system - choć "niesprawiedliwy" - jest prosty, tani i
skuteczny, a najprawdopodobniej stanie się też częścią dyrektywy
ubezpieczeniowej Unii Europejskiej.
- [21.08.2003] Ministerstwo
Infrastruktury cichaczem przygotowuje kolejną, chyba szóstą w
ciągu ostatnich dwóch kadencji Sejmu nowelizację Prawa o Ruchu
Drogowym. Oczywiście wszystko odbywa sie za zamkniętymi drzwiami. Można
się spodziewać najgorszego - co nowelizacja PORD, to pozycja
rowerzystów na drodze jest gorsza, a liczba wypadków rośnie. Naszym
zdaniem nie bez powodu, bo rzeczywistą przyczyną wielu wypadków
drogowych w Polsce jest właśnie filozofia i szczegółowe przepisy
polskiego Prawa o Ruchu Drogowym. Tymczasem aż co dziesiąta śmiertelna
ofiara wypadków drogowych w Polsce to rowerzysta (ok. 600 na ok. 6000
ofiar śmiertelnych każdego roku, kiedy w całej Wielkiej Brytanii
liczącej prawie dwa razy tyle mieszkańców co Polska ginie rocznie ok.
140 rowerzystów). Dla przypomnienia zestawienie przepisów
obowiązujących rowerzystów w Polsce i komentarz - tutaj.
- [21.08.2003] Pieniądze Global
Environment Facility już pracują: Gdańsk buduje kolejne drogi
rowerowe. Krótki fotoreportaż znajduje się tutaj.
- [15.06.2003] Przejazdy rowerowe odbyły
się między innymi we Wrocławiu, Krakowie i Opolu. Zdjęcia i filmy z
sobotniego
przejazdu w Gdańsku tutaj.
- [14.06.2003] Wielki przejazd rowerowy w Gdańsku.
Kilkanaście
minut po 12:00 spod Cristalu we Wrzeszczu wyruszył ogromny, liczący
prawdopodobnie
nawet ok. 2000 uczestników peleton rowerzystów. W rytmie wybijanym
przez
bębniarzy powożonych na rikszach na czele przejazdu, kilometrowej
długości
zwarta kolumna dotarła pod Dwór Artusa. Tam z rowerzystami spotkał się
prezydent Gdańska,
Paweł
Adamowicz. Gdańsk realizuje obecnie finansowany przez Global
Environment Facility
(GEF)
program
budowy 30 km dróg rowerowych i przejazd inauguruje kampanię promocyjną
tej
inwestycji. Do 2004 roku Gdańsk jako pierwsze duże polskie miasto ma
mieć
cały podstawowy układ głównych dróg rowerowych.
- [11.06.2003] Sezon na akcje rowerowe w pełni. 15 czerwca
w niedzielę - Dzień bez Samochodu w Krakowie
(start - 13:00, pl. Wszystkich Świętych pod Urzędem Miasta) oraz we Wrocławiu (start
o 11:30 - Wzgórze Słowiańskie, 12:00 - Rynek), 14 czerwca w sobotę -
w Gdańsku (start
o 12:00 pod Cristalem, Gdańsk-Wrzeszcz, róg Klonowej i
Grunwaldzkiej).
W
piątek, 13.06.2003 w Urzędzie Miasta Gdańska odbędzie się
konferencja prasowa Gdańskiego Rowerowego Projektu Inwestycyjno -
Promocyjnego (sala 315, godz. 13:15). Gdańsk jest pierwszym w Polsce i
Europie Środkowej miastem, które będzie wkrótce miało podstawowy układ
głównych tras rowerowych dzięki dotacji Global
Environment Facility. Inne miasta mogą i powinny wykorzystać
gdańskie
doświadczenia starając się o pomoc finansową z Unii Europejskiej.
- [10.06.2003] Polska, 21 wiek, po wygranym referendum unijnym:
"Od paru dni policja nachodzi wrocławskich
aktywistów. Do tej pory dzielnicowi odwiedzili w mieszkaniach lub też
dzwonili conajmniej do kilkudziesięciu osób, których personalia zostały
spisane podczas tegorocznych akcji antywojennych bądź rowerowych. [...]
Policjanci podczas wizyt wypytują zazwyczaj o życiorys danej osoby - m.
in. czy była leczona psychiatrycznie, czy jest uzależniona od
narkotyków, itp. Być może przygotowywane są w ten sposób wnioski do
sądów grodzkich - mówi Andrzej Karolewicz, działacz grupy Komitet
Obrony Represjonowanych. W paru przypadkach policjanci wprost
zapowiadali złożenie takich wniosków" - czytamy w niezależnym
serwisie PoProstu.pl. Psychiatryk był instrumentem
nacisku w totalitarnym Związku Sowieckim. Najwyraźniej do sprawdzonych
metod można wracać zawsze i w każdych warunkach. No i oczywiście,
wszystkiemu winni są cykliści.
- [08.06.2003] Od lutego 2003 roku za wjazd samochodem do
centrum Londynu trzeba płacić całe pięć funtów (około 30 złotych).
System, który wzbudził na początku wielkie kontrowersje odnosi ogromny
sukces: po trzech miesiącach średnia prędkość pojazdów w centrum
wzrosła o 37 proc. (z 13 do 17 km/godz.), ruch samochodowy zmniejszył
sie o 20 proc. a korki zmniejszyły się aż o 40 proc. Wszystkie założone
wskaźniki zostały osiągnięte i przekroczone. Nie zanotowano też żadnych
problemów poza strefą płatnego wjazdu. Więcej na stronach władz
miejskich Londynu po angielsku tutaj. To jedyny znany przypadek trwałego i
skutecznego rozładowania korków drogowych. Ciekawe, kiedy o tym będzie
można przeczytać na łamach wolnej i niezależnej (dopóki wielcy
samochodowi reklamodawcy
nie pogrożą paluszkiem :-) polskiej prasy.
- [08.06.2003] Wszystko wskazuje na to, że w referendum
europejskim przytłaczająca większość Polaków opowiedziała się za
integracją
z Unią Europejską. To szansa na finansowanie między innymi budowy
dróg
rowerowych w miastach. Ale to jednocześnie wyzwanie dla samorządów, bo
Unia to nie dobra ciocia - trzeba się sprężyć i dobrze przygotować
projekty.
Miasta dla rowerów potrafiły zdobyć milion dolarów dla Gdańska na
ścieżki
rowerowe i ten projekt jest obecnie wdrażany. Mamy nadzieję, że uda się
powtórzyć ten manewr w innych miastach, wykorzystując środki Unii
Europejskiej.
Ale do tego potrzebna jest decyzja władz lokalnych i cieżka praca, a
nie
mydlenie oczu i zdumiewająca beztroska, jaką przejawia wielu
samorządowców.
- [04.06.2003] Masa Krytyczna się rozszerza - w ostatnich
dniach oprócz Warszawy odbyły sie duże przejazdy rowerowe między innymi
w Szczecinie, Wrocławiu,
Łodzi,
Toruniu i Lublinie.
Nieźle, prawda? Masa stała się najważniejszą niekomercyjną i oddolną
imprezą w Polsce, a jej popularność rośnie. I bardzo dobrze - na
dłuższą
metę nic tak nie działa na polityków i decydentów, jak zorganizowany i
mocny oddolny nacisk.
- [31.05.2003] Warszawa masuje. Ponad tysiąc
rowerzystów uczestniczyło w tradycyjnym, comiesięcznym przejeździe
ulicami stolicy w piątek 30 maja - czyli w Masie Krytycznej. Opinie
uczestników są entuzjastyczne (czytaj np. na popularnym "preclu"
- news:pl.rec.rowery) i tak
właśnie ma być. Gratulujemy! Teraz poprzeczka zawieszona jest wyżej:
czekamy na 10
tysięcy rowerzystów - potem już będzie "z górki", bo właśnie na tym
polega idea Masy Krytycznej :-) Szczegóły i zdjęcia są dostępne m.in.
na stronie warszawskiej
Masy oraz tutaj, tu, tu
i tu. Niestety, w piątek prezydent wszystkich
Warszawiaków, pan Lech Kaczyński nie znalazł czasu dla rowerzystów,
mimo ustalonego od miesiąca (!) spotkania - i to w sytuacji, kiedy sieć
Miasta dla rowerów od dawna usiłuje zorganizować dla warszawskich
urzędników i decydentów bezpłatne szkolenie na temat budowy
dróg rowerowych, zarządzania jakością i efektywności inwestycji
rowerowych. Warszawa zapewne dalej będzie wydawała górę pieniędzy na
skandalicznie projektowane drogi rowerowe, które żadnym ułatwieniem dla
rowerzysty nie są i służą tylko przewalaniu publicznej kasy. O czym
łatwo można przekonać się na przykład tutaj na stronach warszawskiej
kampanii rowerowej.
- [10.05.2003] Wrocławska Masa Krytyczna rozbita przez policję.
Około 300 rowerzystów jadących razem w piątkowe popołudnie 9 maja przez
ulice Wrocławia zostało zatrzymanych przez oddziały policji. Kilka
zatrzymanych osób zostało dotkliwie pobitych przez funkcjonariuszy.
Szczegóły na stronach wrocławskiej kampanii rowerowej, niezależnych
serwisów: PoProstu.pl, Indymedia Polska oraz wrocławskiego portalu Nasze Miasto. Zdjęcia - na Masa.Wroclaw.net.pl.
Co to jest Masa Krytyczna możesz przeczytać na stronie Warszawskiej Masy
oraz po angielsku na CriticalMassRides.info i Critical-Mass.org
a po niemiecku na Critical-Mass.de.
- [07.04.2003] Marcowy numer biuletynu "Miasta dla rowerów"
- w formacie pdf dostępny jest tutaj.
- [27.03.2003] W 68 proc. gospodarstw domowych w 24
największych miastach Polski jest przynajmniej jeden rower. Co
czwartemu mieszkańcowi największych polskich miast ukradziono rower,
przy czym ponad co druga taka kradzież miała miejsce w piwnicy, na
balkonie lub w garażu. 67 proc. spośród 1048 respondentów badania
BBS Obserwator uważa, że drogi rowerowe powinny przede wszystkim łączyć
centra miast z dzielnicami peryferyjnymi. Całość wykonanego w grudniu
2002 badania w zzipowanym (0,6 MB) pliku Worda - tutaj.
- Poprzednie informacje - tutaj