Kronika rowerowych różności
- 31.12.2002] Wszystkiego najlepszego w 2003 roku - nowych,
wygodnych ścieżek rowerowych, bezpiecznych ulic, lepszych rowerów,
niezniszczalnych kłódek rowerowych i... niech się kręci!
- [06.11.2002] Zimy niby jeszcze nie ma,
ale... na wszelki wypadek przypominamy nasz poradnik
"zima na rowerze" a piecuchom polecamy
(po angielsku) działający na wyobraźnię serwis Icebike.org
oraz opis zimowego przejazdu przez zamarznięte jezioro
Bajkał na Syberii. Brr... ;-)
- [05.11.2002] Kraków jest pierwszym
miastem w Polsce (i prawdopodobnie całej Europie Środkowej i Wschodniej),
gdzie obowiązuje procedura audytu rowerowego.
- [16.10.2002] Polityka (samorządowa)
i rowery: poznańskie środowisko cyklistów
uczestniczy w komitecie wyborczym "Wielki Poznań".
W Krakowie bardzo rowerowy program przedstawił kandydujący na prezydenta
Jan Rokita.
Biorąc pod uwagę zakres i jakość propozycji (paragraf 108. programu
dostępnego na www), jest to przełom w polskiej polityce. Także inni
kandydaci samorządowi w Krakowie
z prawa i lewa stawiają na rowery, choć nie wszyscy. We Wrocławiu
rowerzystom sprzyja kandydujący na prezydenta Rafał Dutkiewicz, o
czym donosi Zielona Kultura w nowościach na swojej stronie.
Unia Samorządowa (czyli de facto Wolności)
"będzie wspierać społeczności lokalne w budowie ścieżek rowerowych".
Wkrótce na naszej stronie więcej informacji o związkach rowerów z polityką
w Polsce ;-)
- [06.10.2002] Idzie jesień, robi
się coraz ciemniej, dni są coraz krótsze i coraz bardziej deszczowe.
Dlatego przypominamy nasz poradnik dotyczący oświetlenia roweru (uwaga - nowości!)
i ubiorów przeciwdeszczowych.
- [06.10.2002] Zdjęcia wzorcowego pasa rowerowego
"pod prąd" jednokierunkowej ulicy Kopernika w Krakowie.
- [06.10.2002] Zbliżają się wybory
samorządowe. Możesz zainteresować kandydatów na radnych i prezydentów
podstawowymi problemami rowerzystów w Twoim mieście, na przykład kreatywnie
korzystając z krakowskiej
ściągi przedwyborczej, dostosowując ją do lokalnych
warunków ;-)
- [01.10.2002] Czy minironda są
przyjazne dla rowerzystów? Analiza krakowskiego przypadku
(w budowie) - tutaj. Dzieje
się w Krakowie sporo - 18 września oddano tu do użytku wzorcowy pas rowerowy
"pod prąd" jednokierunkowej ulicy Kopernika w centrum miasta, opis -
tutaj.
A w dodatku Kraków będzie starał się o 7,5 mln EURO z Unii Europejskiej
na inwestycje rowerowe do realizacji w latach 2004-2006 - o czym piszemy
tutaj.
- Europejski Dzień bez Samochodu
- 22 września 2002. Oficjalna strona - www.22september.org
- [02.09.2002] Zadzwoń po rower!
W kilku niemieckich miastach rusza oferta wynajmu rowerów
przez telefon. Więcej na ten temat - tutaj.
- [22.08.2002] W Johanesburgu (Południowa
Afryka) w dniach 26.08 - 04.09.2002 w dziesiątą rocznicę światowej
konferencji w Rio de Janeiro odbędzie się "Szczyt Ziemi". W spotkaniu
poświęconym zrównoważonemu rozwojowi udział wezmą organizacje społeczne
i przedstawiciele rządów niemal wszystkich krajów świata. Więcej informacji
- na oficjalnej
stronie Szczytu. Mały polski wkład w Earth Summit
to Gdański Rowerowy Projekt Inwestycyjno - Promocyjny, przygotowany przez
sieć Miasta dla rowerów i prezentowany w okolicznościowej
broszurze wydanej przez UNDP i GEF jako przykład
wzorcowego działania na rzecz ograniczenia emisji "gazów szklarniowych".
- [22.08.2002] Mistrzostwa kurierów
rowerowych: w Berlinie(start
23.08.2002) oraz mistrzostwa świata w Kopenhadze (29.08.2002
- 01.09.2002). W programie berlińskim m.in. wyścig na trasie do Gorzowa
Wielkopolskiego oraz rajd Berlin - Świnoujście, skąd uczestnicy promem
płyną do Kopenhagi.
- [26.07.2002] Londyn: 8 milionów
funtów (ok. 51 mln złotych) na drogi rowerowe - tyle przewiduje
tegoroczny budżet miasta. Ale od roku finansowego 2004/2005 na
scieżki rowerowe, strefy piesze i podobne inwestycje w centrum miasta
londyńskie władze planują roczne wydatki rzędu 70 milionów funtów,
czyli prawie pół miliarda złotych - donosi strona internetowa Londyńskiej Kampanii Rowerowej.
- [24.07.2002] Rowerem do chorego
- bo tak szybciej! Po kilku miesiącach prób, w zatłoczonym Londynie
wprowadzono do służby sześć "rowerowych karetek pogotowia". Ratownicy
medyczni na rowerach przemieszczają się przez zatłoczone londyńskie
ulice (gdzie średnia prędkośc mimo obwodnic, wielopoziomowych parkingów
i wszelkich ułatwień dla ruchu samochodowego jest niższa
niż w XIX wieku!). Więcej na ten temat tutaj oraz - po angielsku - tutaj.
- [11.07.2002] Ciąg dalszy oferty
dla projektantów: "Ścieżki rowerowe
- dla opornych"
- [10.07.2002] Coś dla projektantów:
prezentujemy Krakowskie Standardy
Projektowe dla dróg rowerowych (wciąż jeszcze nieoficjalne)
oraz case study dróg rowerowych na wybudowanym w 2001 roku
krakowskim Moście Kotlarskim.
(uwaga - dużo zdjęć, strona może ładować się powoli). Jak widać -
bardzo trudno jest zaprojektować i wybudować poprawną drogę rowerową.
Nawet jeśli ma się do dyspozycji budżet ponad sto pięćdziesiąt milionów
złotych.
- [24.06.2002] Kolejne zdjęcia
z warszawskich akcji rowerowych: na stronie X-RAV'a,
tutaj oraz na stronach Zielonego
Mazowsza.
- [23.06.2002] Pomoc prawna dla
uczestników zajść w Warszawie w piątek, 21.06.2002 - więcej info
tutaj. Uwaga - wzór
pisma złożonego przez jednego z pokrzywdzonych rowerzystów można przeczytać
tutaj.
- [22.06.2002] Rowelucja - rowerowa
rewolucja rozpoczęta. Po rowerowych przejazdach z okazji
Dnia bez Samochodu we m.in. Wrocławiu,
Krakowie i Łodzi, do akcji wkroczyła Warszawa - organizując
w piątek i sobotę, 21-22. czerwca Alleycat
- wyscigi kurierów rowerowych w ruchu ulicznym oraz Masę Krytyczną
- przejazd setek rowerzystów ulicami miasta. Ku zdumieniu wszystkich,
przeciwko rowerzystom uczestniczącym w piątkowej "Masie Krytycznej"
zostały wytoczone najcięższe armaty: policyjne oddziały prewencji interweniowały,
pałując, legitymując i zatrzymując kilkadziesiąt osób. Relacje naocznych
świadków i uczestników - tutaj oraz
tutaj. Zdjęcia policji w akcji
można zobaczyć tutaj
oraz tutaj (także zdjęcia interweniujących policjantów
z bronią długolufową); sprawozdania z akcji ukazały się między innymi
w Gazecie Wyborczej oraz RadioZet i niezależnym serwisie PoProstu. Więcej o idei Masy Krytycznej można
się dowiedzieć na stronie www Critical-Mass.org
lub podobnej CriticalMassHub.org (po angielsku).
Komentarz: nie będzie ułatwień dla ruchu rowerowego bez
oddolnej samoorganizacji społeczeństwa i nacisku na władze, także
w formie wspólnych, masowych przejazdów przez ulice miast. Jedna "Masa
Krytyczna", nawet najbardziej konfliktowa, jest niczym w porównaniu
z codziennym wymuszaniem pierwszeństwa przez samochody, blokowaniem
nielicznych dróg rowerowych przez nieprawidłowo parkujące samochody
oraz koszmarną organizacją ruchu, niezmiennie dającą pierwszeństwo
samochodom. A właściwie - dającą pierwszeństwo samochodowym korkom.
Najwyższy czas, żeby media, politycy i urzędnicy dostrzegli problem,
dotychczas skrzętnie ukrywany i zbywany głupawymi uwagami w rodzaju "Warszawa
to nie wieś, żeby jeździć po niej na rowerze" (to zdanie wypowiedział
publicznie kilka lat temu jeden z włodarzy stolicy). Na marginesie
- Warszawa niniejszym dołącza do wielu miast całego świata, takich jak
San Francisco czy Londyn, gdzie rowerzyści naprawdę walczą o
swoje prawa na ulicach.
- Poprzednie informacje - tutaj
Miasta dla rowerów | Co nowego | Dlaczego rower | Porady | Infrastruktura
| Galeria
| Publikacje|
Opinia publiczna
| Kontakty i linki
| Oferta | Miasta |Kierowco... | Kronika