Trasy
rowerowe o które warto powalczyć w pierwszej kolejności
Oprócz
tras rowerowych, które
powstaną do 2006 roku z pewnością bo są finansowane w ramach
kompleksowych inwestycji strategicznych albo są wykazane w budżecie
Krakowa, istnieje szereg tras, które albo będą finansowane ze środków
Unii Europejskiej (patrz plik .pdf tutaj) albo powinny otrzymać
finansowanie z innych źródeł, takich jak Wojewódzki Fundusz Ochrony
Środowiska, budżet gminy, budżety dzielnic i inne. Ich powstanie
znacznie wzmocni efekt społeczny i ekologiczny pozostałych planowanych
tras rowerowych. Poza układem tras proponowanych w pakiecie wniosku UE
są to:
- Trasa do Huty południowa
- fragmenty, czyli wydzielona droga rowerowa po stronie południowej i
wschodniej al.
Pokoju. Uzupełni ona istniejący odcinek Trasy Bulwarów Wisły,
umożliwiając połączenie z centrum Nowej Huty oraz uzyskanie efektu
sieci przez skomunikowanie z Trasą do Huty na Rondzie
Czyżyńskim oraz
nieformalne skomunikowanie z układem przyszłej Obwodowej Magistrali
Rowerowej (nieużywane chodniki wzdłuż ul. Nowohuckiej i Stella -
Sawickiego wraz z istniejącym odcinkiem drogi rowerowej w kierunku os.
Mistrzejowice). Budowa odcinka po wschodniej stronie ul. Bieńczyckiej
pozwoli na skomunikowanie z układem powstających dróg rowerowych
dzielnicowego węzła Kocmyrzowskiego.
- Budowa odcinka
wydzielonej drogi rowerowej od Politechniki na Nowy Kleparz
południową stroną al. Słowackiego, w dużej mierze przy wykorzystaniu
istniejącego ciagu pieszego i przy wprowadzeniu drogi rowerowej w układ
ulic Lubelskiej, Wrocławskiej i Prądnickiej. Zobacz też szczegółowe
koncepcje dla Nowego Kleparza. Powstanie tego odcinka synergicznie
wzmocni efekt pozostałej części Centralnej Magistrali Rowerowej
umożliwiającej bezkolizyjny dojazd aż do Mostu Kotlarskiego.
- Budowa wydzielonej
dwukierunkowej drogi rowerowej w ul. Warszawskiej w ramach
przebudowy układu drogowego po zachodniej stronie Krakowskiego Centrum
Komunikacyjnego. Powstanie tej drogi rowerowej jest możliwe niemal
bezinwestycyjnie, przy wykorzystaniu zachodniej połowy jezdni ul.
Warszawskiej na odcinku między ul. Szlak i pl. Matejki i oddzieleniu
jej od pozostałej połowy prefabrykowanymi betonowymi donicami (tak, jak
obecnie wydzielone są parkingi na pl. Szczepańskim czy ul. Powiśle).
Powinna być to jedna z najtańszych dróg rowerowych w Krakowie. Zobacz
koncepcję zmiany organizacji ruchu dla całego kwartału tutaj.
- Elementy Trasy na
Kurdwanów: uspokojenie ruchu i kontrapas rowerowy w ulicy
Barskiej, Madalińskiego i Zamkowej, oznakowanie chodników Mostu
Dębnickiego jako drogi pieszo - rowerowe (znak C13/C16 z poziomą
kreską) oraz budowa krótkich odcinków dróg rowerowych, umożliwiających
poprawne skomunikowanie ich z układem drogowym i wydzielonymi drogami
rowerowymi w pobliżu. W przypadku przebudowy lub remontu układu
drogowego dawnego Hotelu Forum oraz skrzyżowania ul. Konopnickiej z
ulicami Ludwinowską i Swoboda należy od razu należy przewidzieć tam
płytowe
progi spowalniające z odcinkami drogi rowerowej biegnącej ich
grzbietem. Szczególną uwagę należy zwrócić na kwestie rowerowe przy
ewentualnym remoncie Ronda Matecznego. Cała Trasa na
Kurdwanów na odcinku ul. Konopnickiej - Wadowicka powinna być brana pod
uwagę do realizacji jako jedna z pierwszych ze względu na łatwość
wdrożenia (z wyjątkiem odcinka między ul. Swoboda i Rondem Matecznego
jest bardzo dużo miejsca i nie ma żadnych problemów technicznych) oraz
możliwość spięcia jej z powstającymi drogami rowerowymi w Trasie
Nowotarskiej na Kurdwanowie (ma być gotowa w 2004 roku, patrz powyżej).
- Modernizacja ulic strefy
śródmiejskiej:
budowa płytowych progów spowalniających, przewężeń i zatok postojowych
ustalających stały i jednoznaczny przekrój ulicy, przebudowa skrzyżowan
przez podniesienie i zmniejszenie ich tarczy (alternatywnie: przebudowa
skrzyżowań na małe ronda) i poprawa oświetlenia w krytycznych punktach;
w ulicach jednokierunkowych - wyznaczanie kontrapasów rowerowych.
Potrzebne są dobre, wzorcowe przykłady takich rozwiązań. Predystynowane
dla takich działań są między innymi: ul. Krowoderska (cała), Dunin -
Wąsowicza, Krupnicza, Dolnych Młynów, Szlak (cała), Łobzowska,
Daszyńskiego czy św. Filipa.
- Korekta i uzupełnienie Trasy Bulwarów Wiślanych oraz Trasy Na Ruczaj
w rejonie Mostu Grunwaldzkiego (przejazd rowerowy przez ul. Dietla
wzdłuż istniejącego przejścia pieszego, odcinki wydzielonych dróg
rowerowych między ul. Dietla a istniejącą drogą rowerową, korekta
zjazdów na dolny poziom lewobrzeżnych bulwarów, korekta przewężenia
drogi rowerowej w ul. Bernardyńskiej, korekta skrzyżowania ulic Do
Zamku, św. Idziego, Grodzkiej, zmiana oznakowania dróg rowerowych na
Moście Grunwaldzkim i zamiana ich na dwukierunkowe ciągi pieszo -
rowerowe, znak C13/C16 z poziomą kreską) oraz wylotu trasy Bulwarów
Wiślanych w rejonie ul. Kasztelańskiej.
Opracowanie:
Marcin
Hyła, 2004