Krakowskie trasy rowerowe w budowie do 2006
roku
W najbliższych latach należy
spodziewać się powstania w Krakowie następujących tras rowerowych,
które mają gotowy projekt techniczny i są częścią
zatwierdzonych do realizacji
inwestycji strategicznych miasta
albo mają przewidziane w budżecie miasta Krakowa finansowanie jako
wydzielone pozycje:
- Centralna
Magistrala Rowerowa: do
2006 roku powstanie bardzo wysokiej jakości ciąg wydzielonych
dróg rowerowych od węzła
rowerowego Zabłocie aż do Politechniki. Ta trasa powstanie w
całości w
ramach inwestycji związanych z Krakowskim
Centrum Komunikacyjnym, budową Szybkiego Tramwaju, przebudową Ronda
Mogilskiego i remontem Ronda Grzegórzeckiego. W ramach budowy
Galerii Kazimierz przewidziana jest korekta układu
drogowego na północnym przyczółku Mostu Kotlarskiego (ulica Kotlarska,
ul. Podgórska, łącznice między nimi). Istnieje możliwość
przedłużenia tej trasy do Nowego
Kleparza przy uzyskaniu dodatkowego finansowania (patrz tutaj).
- Trasa na Kurdwanów
- fragment między ul. Witosa i ul. Suchą.
W 2004 powinien być gotowy odcinek wydzielonej drogi rowerowej budowany
w ramach drogowej Trasy Nowotarskiej. Niestety, nieskomunikowany z
niczym.
- Trasa
do Huty: w
2003 roku zrealizowany został odcinek w ul. Mogilskiej od mostu na
rzece Białucha do Meissnera. W 2004
roku planowany jest odcinek Meissnera - Rondo Czyżyńskie - pl.
Centralny. W budżecie miasta przewidziano na ten cel 628 tys. PLN w
roku 2004 rok. Nie wiadomo,
czy realizacja całego odcinka będzie możliwa za te pieniądze - na
całość zadania do 2006 roku przewidziane jest aż 2370 tys. PLN.
Dodatkowo
prawdopodobny jest kompleksowy remont przejść
podziemnych Ronda
Czyżyńskiego, który może objąć budowę pochylni od
strony os. Kolorowego i od strony zakładów tytoniowych (data nieznana).
Budowa tych odcinków da efekt synergii wynikający z jednoczesnego
powstania
bezkolizyjnego układu dróg rowerowych w Rondzie Mogilskim oraz z istnienia
ciągu
rowerowego z kontrapasem
w ul. Kopernika a także drogi pieszo - rowerowej na Skarpie
Nowohuckiej
(rekreacyjna trasa Łąk Nowohuckich, w przyszłości przebieg
międzynarodowego szlaku EuroVelo 4).
- Trasa na Mistrzejowice:
w ramach remontu i modernizacji ul. Dobrego Pasterza w 2004 roku
powstanie odcinek wydzielonej drogi rowerowej od Ronda Barei do ul.
Krzesławickiej. Niestety, reszta trasy na Mistrzejowice powstanie
dopiero wraz z linią tramwajową Rakowice - Mistrzejowice.
- Kontrapas rowerowy w ul.
Łobzowskiej: gotowy jest projekt techniczny, ze względu na
ogromny popyt na miejsca postojowe
będzie on wyznaczony nie w jezdni (jak w ul. Kopernika) ale z boku
chodnika, co pozwoli w praktyce na zamknięcie całego układu
rekreacyjnej trasy rowerowej Młynówki Królewskiej w centrum Krakowa (od
Plant do ul. Piastowskiej) oraz uspokojonego wylotu rowerowego z
centrum Krakowa w stronę Krowodrzy i Azorów. W budżecie planowanym na
2005 rok planowana
jest dla trasy Młynówki Królewskiej kwota 180 tys. PLN, a na 2006 - 300
tys. PLN. W budżecie na 2004 rok - brak środków. Możliwe jest
dofinansowanie z WFOŚiGW.
- Młynówka Królewska
- kontynuacja nieudanego i źle zaprojektowanego ciągu pieszo -
rowerowego od ul. Piastowskiej do ul. Kijowskiej. Odcinek od
Kijowskiej
(a raczej od wysokości ul. Zakątek i Siemieńskiego) do ul. Grottgera ma
projekt
techniczny o niebo lepszy i stanowi istotny ciąg zbiorczy w obrębie
starej Krowodrzy, w tym dojazd z centrum na os. Azory - jako
przedłużenie kontrapasa rowerowego w
ul. Łobzowskiej.
- Układ wydzielonych dróg
rowerowych w Rondzie Kocmyrzowskim
(skrzyżowanie ul.
Bieńczyckiej, gen. Andersa i Kocmyrzowskiej) w ramach kompleksowego
remontu i przebudowy tego dziwacznego obiektu drogowego - "agrafki",
jak
mówią drogowcy, bardzo niebezpiecznej dla rowerzystów i niezmiernie
wypadkogennej).
- Układ wydzielonych dróg
rowerowych w skrzyżowaniu ul. Wybickiego i Łokietka w ramach
kompleksowej przebudowy i remontu tego skrzyżowania; ruch rowerowy ma
być częściowo wprowadzony w ulice osiedlowe Krowodrzy Górki. To element
zbiorczej trasy rowerowej na Azorach wzdłuż ul. Radzikowskiego,
Wybickiego i Bratysławskiej, docelowo spiętej z główną Trasą na
Krowodrzę oraz powiązanie z trasą zbiorczą w Młynówce Królewskiej i
ul. Racławickiej.
- Trasa Tyniecka na
prawym brzegu Wisły od Ronda Grunwaldzkiego do opactwa w Tyńcu.
Prawdopodobne jest finansowanie ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej, częściowo w ramach remontu wałów i
innych umocnień przeciwpowodziowych. Projekt w wersji przyjętej na
spotkaniu w Zarządzie Gospodarki Komunalnej zawiera przykry błąd - na
kilkusetmetrowym odcinku, istotnym z punktu widzenia nie tylko
rekreacji i turystyki, ale również komunikacji rowerowej trasa ma biec
w międzywalu i będzie nieprzejezdna przy wyższych stanach wody. Jest to
bardzo poważny błąd projektowy, znacznie ograniczający funkcjonalność
tego rozwiązania. Trasa Tyniecka to duży fragment Trasy Bulwarów
Wiślanych na prawym brzegu i zarazem podstawowy przebieg szlaku
EuroVelo 4 przez Kraków na kierunku zachodnim.
- Fragment drogi rowerowej
wzdłuż tzw. obejścia drogowego Przegorzał (kilkadziesiąt metrów
drogi rowerowej, która w przyszłości zostanie włączona w ciąg
lewobrzeżnego przebiegu Trasy Bulwarów Wisły i szlaku
EuroVelo4).
Budowa
całości tras
rowerowych I etapu jest
uzależniona od uzyskania dotacji z Unii Europejskiej w ramach
Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (patrz plik
.pdf tutaj).
Całkowity
budżet tego przedsięwzięcia wynosi 16,5 mln zł. W przypadku uzyskania
dofinansowania, przedsięwzięcie powinno zostać ukończone w 2006 roku i
trasy wymienione we wniosku powstaną jako dodatkowe w stosunku do
wymienionych powyżej.
Oprócz ZPORR istnieje również możliwość uzyskania pomocy finansowej
(np. umarzalne w dużym stopniu pożyczki lub dotacje) ze środków
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.
Opracowanie: Marcin Hyła