5. Trasa na Kurdwanów
Trasa ta łączy centrum Krakowa z osiedlami mieszkaniowe
w południowej, obecnie bardzo trudno dostępnej rowerem części Krakowa. Jest
to trasa o dużym znaczeniu strategicznym ponieważ umożliwia bezpieczny, szybki
i wygodny dojazd do kilku innych tras głównych - Trasy Zakopiańskiej, Osi Północ-Południe na odcinku w ul. Wielickiej oraz
do Trasy Obwodowej w ul. Powstańców Wielkopolskich
i ks. Tischnera. Jednocześnie jest to trasa o największym stopniu trudności
inżynieryjnej i najkosztowniejsza. Obok wariantu przedstawionego poniżej możliwy jest też wariant alternatywny.
Opis poszczególnych odcinków
Skomunikowanie z innymi trasami głównymi
i zbiorczymi
Najważniejsze punkty miasta, które połączone
trasą Wawel-Kurdwanów.
Trudności związane z budową trasy
Przebieg alternatywny
Trasa Wawel - Kurdwanów składa
się z następujących odcinków:
- Most Dębnicki - wydzielone drogi pieszo-rowerowe po obu
stronach, skomunikowane z Trasą Bulwarów Wiślanych
na obu brzegach Wisły oraz najważniejszymi trasami Śródmieścia (Retoryka - Garbarska/Wenecja
- Dolnych Młynów i Włóczków - Kałuży - Oleandry - Park Krakowski - Pomorska/Sienkiewicza
- Lubelska itp.); dalej wydzielone jednokierunkowe drogi rowerowe wzdłuż
Konopnickiej i przebieg alternatywny uspokojonymi ulicami Madalińskiego,
Barską oraz Zamkową z pasami rowerowymi pod prąd na odcinkach jednokierunkowych,
dojazd do przebudowanego Ronda Grundwaldzkiego oraz przyszłej kładki między
Centrum Manggha a ulicą Bernardyńską.
- Rondo Grunwaldzkie z dwukierunkowymi przejazdami rowerowymi
dookoła całego skrzyżowania, tutaj skomunikowanie z Trasą
W-Z, Trasą Bulwarów Wisły oraz Trasą WZ Południe (a raczej jej ew. przedłużeniem w Dietla). Uwaga: przy generalnej
przebudowie Mostu Dębnickiego która zapewne nastąpi do roku 2015 należy uwzględnić
kilka kwestii rowerowych, o których więcej można przeczytać tutaj.
- Ul. Konopnickiej Wydzielone drogi pieszo-rowerowe lub rowerowe
po obu stronach ulicy Konopnickiej, przekraczające ulice poprzeczne
grzbietami płytowych progów spowalniających, skomunikowane z ulicą Ludwinowską
oraz uspokojonymi ulicami os. Podwawelskiego, Przedwiośnie, Orawską i Mitery
- Rondo Matecznego: dwukierunkowe przejazdy rowerowe dookoła
przebudowanego skrzyżowania Rondo Matecznego, skomunikowane z dwukierunkowymi
wydzielonymi drogami rowerowymi w ul. Wadowickiej (trasa Zakopiańska), z ulicą Limanowskiego
oraz za pomocą wydzielonej dwukierunkowej drogi rowerowej z uspokojonymi
ulicami Podskale, Przełęcz, Zamojskiego i Czyżówka.
- Kładka pieszo-rowerowa od ulicy Czyżówka nad ul. Powstańców
Wielkopolskich i torami kolejowymi do ulicy Kamieńskiego i przedłużenia ul.
Puszkarskiej; szerokość kładki ok. 4-5 m, nawierzchnia przeciwpoślizgowa,
własne oświetlenie, wskazane ekrany przed podmuchami wiatru. Kładka jest
skomunikowana przez ul. Czyżówka oraz pochylnię z Trasą Obwodową wzdłuż ul.
Powstańców Wielkopolskich po obu jej stronach. Przyczółek kładki po stronie
południowej to przedłużenie ulicy Puszkarskiej po stronie północno-wschodniej
ul. Kamieńskiego.
- Alternatywa: kładka pieszo-rowerowa nad ul. ks. Tischnera
i torami kolejowymi między przyczółkiem w rejonie ulic bpa Hodura, Głogowską,
Grzybki (skomunikowanie z Rondem Matecznego przez uspokojoną ulicę Bonarka
i Łagiewnicką) a ulicą Puszkarską po stronie południowo - wschodniej.
- Ul. Kamieńskiego: wydzielona ponadnormatywna (ponad 3,0
m) dwukierunkowa droga rowerowa po stronie północnej poszerzonej ul.
Kamieńskiego, wykonana przez przekopanie i uformowanie skarpy, niweleta drogi
rowerowej ok. 1,0 m ponad poziomiem jezdni, oświetlenie. Wydzielona droga
rowerowa o takim standardzie jest doprowadzona do skrzyżowania z ul. Malborską,
gdzie przekracza ul. Kamieńskiego. Odcinek prac ziemnych to około 500 metrów,
konieczne jest kruszenie skał i wycinka około 50-100 drzew i krzewów. Materiał
pozyskany podczas niwelacji skarpy należy zużyć do zasypania rowu melioracyjnego
po stronie północnej Kamieńskiego do Swoszowickiej. Droga rowerowa powinna
być tu dobrze oświetlona, do czego można wykorzystać również reflektory oświetlające
reklamy wzdłuż ulicy.
- Alternatywa: przebieg wydzielonej drogi rowerowej po stronie
południowej ul. Kamieńskiego w osi kładki do ul. abp. Hodura. Ta droga rowerowa
ma utrudniony przebieg ze względu na skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną
z ul. Puszkarską na dużym spadku (wskazana całkowita korekta przekroju podłużnego
Puszkarskiej w tym miejscu) oraz brak możliwości przedłużenia w Kamieńskiego
w rejonie ulicy Heltmana, ale ostateczna decyzja o przebiegu trasy powinna
być podjęta po szczegółowej analizie kosztów i korzyści.
- Na skrzyżowaniu z ul Swoszowicką i Walerego Sławka nad
ulicą Kamieńskiego proponujemy kładkę z najazdami z wydzielonej drogi
rowerowej (nachylenie niwelety rzędu 4 proc.) umożliwiającą bezkolizyjne
przekroczenie ul. Kamieńskiego i jazdę wydzieloną drogą rowerową po jednej
lub drugiej stronie ulicy albo włączenie się do ruchu w wydzielonych jednokierunkowych
drogach rowerwych zbiorczej trasy w ulicy Walerego Sławka (do Malborskiej).
- Skrzyżowanie z ulicą Wielicką oraz Trasą Nowopłaszowską jest uzależnione
od projektu. Wskazane jest aby ruch rowerowy był prowadzony bezkolizyjnie
przy zastosowaniu dwóch poziomów skrzyżowania.
- Przebieg alternatywny na odcinku Rondo Matecznego - Kurdwanów opisany jest tutaj.
Trasa Wawel - Kurdwanów przecina się z następującymi
trasami głównymi i zbiorczymi
Trasa Wawel-Kurdwanów łączy następujące ważne
punkty Krakowa:
- Most Dębnicki
- Wawel
- Most Grunwaldzki
- Rondo Matecznego, Stare Podgórze
- ogródki działkowe i niedostępny obecnie rowerem obszar rekreacyjny
Bonarka ("zielona wyspa" pośrodku Krakowa, punkty widokowe itp.)
- osiedle Kurdwanów, Kurdwanów Nowy, Piaski Wielkie, Wola Duchacka
- umożliwia dojazd z Prokocimia, Bieżanowa, Wieliczki do centrum
miasta
Trasa Wawel-Kurdwanów jest przedsięwzięciem
bardzo kosztownym i trudnym ze względu na:
- zastosowanie kładki rowerowej o szerokości 5 m i długości ok. 400-800
metrów na podporach o wysokości nawet 10-12 metrów i przebiegu łukowym, z
pochylnią spiralną do Trasy Obwodowej
- roboty ziemne, w tym wycinkę drzew na pasie o długości około 500
m i szerokości ok. 5-6 m
- Zasypanie rowu melioracyjnego po północnej stronie ul. Kamieńskiego
(około 1000 m)
- Zastosowanie podwójnej kładki nad ulicą Kamieńskiego w osi ulic
Swoszowickiej i Walerego Sławka o długości około 100 metrów z oświetleniem.