- WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO
ROWEROWEGO NA 2006 ROK!!!!
I od razu przeprosiny: serwis Miasta dla rowerów
w 2005 roku nie był prawie w ogóle aktualizowany. Przyczyna jest
prosta: autor od marca prowadził program telewizyjny "Niezła Jazda", którego 33
odcinki emitowała co tydzień ogólnopolska TVP 3.
Program wraca na antenę wiosną 2006 roku, a teraz można zobaczyć
archiwum odcinków na stronie internetowej iTVP.pl.
Jednocześnie mamy dobrą wiadomość: Ministerstwo Transportu
i Budownictwa rozpoczęło prace nad "programem rozwoju ruchu
rowerowego" (polityką rowerową) w Polsce. Projekt tej strategii
opracowali dla Ministerstwa dr inż. Tadeusz Kopta i Marcin Hyła z Miast dla rowerów/Polskiego Klubu Ekologicznego.
Jest to pierwszy krok do realizacji postulatów które od prawie dwóch
lat znajdują się na www.rowery.org.pl (patrz kolumna
obok po prawej stronie).
Na www po raz pierwszy prezentujemy w plikach .pdf jednostronicowe streszczenie
oraz cele,
priorytety i działania proponowane dla tej strategii. Cały dokument
będzie dostępny w internecie niebawem. W części analitycznej będzie
m.in. zestawienie długości istniejących w Polsce dróg rowerowych (te
dane wciąż spływają do autorów). Przy czym od razu zastrzegamy: nie
jest to jeszcze oficjalny dokument Ministerstwa, tylko projekt, który
zapewne będzie mocno modyfikowany przez rząd. W związku z czym możemy
sobie rowerowo życzyć, żeby nie był modyfikowany za bardzo ;-)
- [09.03.2005]
Pierwsze w historii posiedzenie Komisji Infrastruktury Sejmu RP
poświęcone problematyce rowerowej odbędzie się 10.03.2005 o
godzinie 14:00 w sali 13 (budynek "G" Sejmu). Jest to wynik spotkania
sieci Miasta dla rowerów z Przewodniczącym Komisji, posłem Januszem
Piechocińskim na początku lutego br. Zaproszenie można zobaczyć tutaj.
Tematem będą nasze postulaty skierowane do
Ministra Infrastruktury w sierpniu 2004 roku. W połowie lutego nadeszła
też odpowiedź ministerstwa. Jest dość zdawkowa i intrygująca, jeśli
chodzi o daty. Można zobaczyć ją tutaj.
- [29.11.2004]
Po jesiennej przerwie wracamy z aktualizacją serwisu. Krótki
fotoreportaż z Warszawskiej Masy Krytycznej (zobacz
zdjęcia tutaj) pokazuje, że mimo zimna w
ostatni piątek miesiąca na rowerach jeżdżą i świetnie się bawią setki
warszawiaków. W dodatku dobrze oświetlonych: wyraźna większość
Masowiczów ma światła z przodu i tyłu. To - jak się wydaje - dodatkowy
pozytyw Masy i jej wychowawczy sukces. Niestety, tego samego dnia w
Poznaniu tamtejsza policja zatrzymała kilkunastu Masowiczów i bez
wyraźnego powodu legitymowała kolejnych kilkudziesięciu. W poznańskiej Masie uczestniczyło wg. precla ok.
200 rowerzystów; relacja z interwencji policji tutaj. Więcej o idei Masy Krytycznej tutaj.
- [29.11.2004].
Zima idzie! Przypominamy jak bezpiecznie i wygodnie jeździć
rowerem cały rok: jak sobie radzić ze śniegiem, lodem i solą na ulicach
- wszystko na ten temat przeczytasz tutaj.
- [26.09.2004]
Rowerzysto, bądź widoczny! Jesienne dni są coraz krótsze.
Nieoświetlony rowerzysta, batman bez odblasków i w ciemnym ubraniu jest
niewidoczny na drodze. Stanowi zagrożenie nie tylko dla siebie (jego
problem), ale dla innych uczestników
ruchu, w tym dla innych rowerzystów! Słabe reflektorki rowerowe
nie oświetlą takiego "batmana" bez odblasków. Dlatego umawiamy się: dajemy po oczach. Wszystko o
rowerowym oświetleniu w uaktualnionym artykule tutaj.
- [22.09.2004]
I jeszcze jeden dziwny akcent w Europejskim Dniu bez Samochodu:
na stronach internetowych radia RMF FM lament nad likwidacją "zielonych
strzałek" na skrzyżowaniach i histeria jakoby miało to powodować
większe korki. Niejeden rowerzysta w Polsce korzystając z
przejazdu rowerowego na zielonym świetle został potrącony przez
kierowcę, który miał "zieloną strzałkę". W dodatku rozmówcy okłamali
reportera RMF: znanych u nas "zielonych strzałek" nigdzie poza Polską
nie ma. Powszechnie stosuje się osobną
fazę zielonego światła dla skrętu w prawo, ale to coś zupełnie
innego. W Niemczech "zielone strzałki" zdarzają się wyjątkowo we
wschodnich landach, jako eksperymentalna pozostałość po NRD. Czyżby RMF
zatęskniło do trabantów i Ericha Honeckera? O przepisach czytaj też w
tekście poświęconym Europejskiemu Dniu bez Samochodu tutaj.
- [22.09.2004]
Dzień bez Samochodu po polsku: kierująca samochodem pod wpływem
alkoholu posłanka Sojuszu Lewicy Demokratyczniej z
Kalisza Renata Szynalska (wg
mediów "Renata Sz.") o
godzinie 15:30 potrąciła koło Warszawy pieszego na przejściu. Gazeta Wyborcza pisze,
że poseł Szynalska nawet nie hamowała gdy inne samochody zatrzymały się
przed pasami. Osiemnastolatek przejechany przez panią poseł jest w
stanie ciężkim, z urazem głowy i otwartym złamaniem nogi. Cztery
godziny po zdarzeniu pani poseł miała 0,4 promila alkoholu we krwi. W
Polsce piesi to ponad jedna trzecia ofiar wypadków drogowych, znacznie
więcej niż w krajach Unii Europejskiej gdzie kierowcy zabijają głównie
siebie.
- [20.09.2004]
Europejski Dzień bez Samochodu - 22 września. Ponad sto polskich
samorządów pod patronatem Ministerstwa Środowiska włącza się w promocję
zrównoważonego transportu, czyli także rowerów. To rekord. Coraz więcej
samorządów zaczyna profesjonalnie podchodzić do kwestii ułatwień dla
rowerzystów. To cieszy. Ale Polska jest najbardziej niebezpiecznym dla
rowerzystów krajem Unii Europejskiej. Wynika to przede wszystkim z
nieudolności Ministerstwa Infrastruktury. To tam powstają przepisy,
które utrudniają przeniesienie do Polski przykładów dobrej organizacji
ruchu i budowy sensownej infrastruktury rowerowej. Wszystko na ten
temat w specjalnym artykule tutaj.
- [17.09.2004]
Poważny problem konstrukcyjny wielu zapięć typu "U-lock" używanych
przez rowerzystów na całym świecie. Modele wyposażone w
zamki na tzw. klucze cylindryczne o charakterystycznym kształcie rurki
można otworzyć w kilka sekund przy pomocy... zwykłego długopisu. Więcej...
>>>
- [12.09.2004]
Zdjęcia bardzo dobrych stojaków rowerowych z Wiednia wraz z
krótkim komentarzem prezentujemy tutaj.
- [10.09.2004]. Adam
Sztejka nie odzyskawszy przytomności zmarł 9 września w bydgoskim
szpitalu. To bardzo smutna wiadomość. Pogrzeb odbędzie się w
sobotę, 11 września. Więcej
informacji na news:pl.rec.rowery.
Kondolencje dla Rodziny, przyjaciół,
znajomych i uczestników Bydgoskiej Masy Krytycznej.
- [06.09.2004]
Polska Egzotyczna rowerem. Autor niniejszego serwisu pokonał 800
kilometrów wzdłuż wschodniej granicy Polski (i zarazem Unii
Europejskiej). Jest to jedna z najatrakcyjniejszych długodystansowych
tras rowerowych w Polsce, niemal gotowa i... zupełnie nieznana. Relacja
i zdjęcia - tutaj.
- [06.09.2004]
Tragiczny wypadek pod Bydgoszczą. 27 sierpnia pijany kierowca
potrącił zamykającego kolumnę rowerzystów Adama Sztejkę, znanego
animatora Bydgoskiej Masy Krytycznej. Ciężko
ranny Adam leży nieprzytomny w szpitalu. Więcej informacji - tutaj.
- [19.08.2004]
Powstająca właśnie w Krakowie droga rowerowa w ul. Dobrego Pasterza
jest przyczynkiem do dyskusji, czy wydzielona droga rowerowa powinna
znajdować się między jezdnią i chodnikiem, czy też może powinna być
oddzielona chodnikiem od jezdni. Zdjęcia i analiza przypadku - tutaj.
- [06.08.2004]
Rzeczpospolita
opisuje przygody rowerzystów w Warszawie: "Pan Witold jechał rowerem po chodniku i
nagle... zniknął pod wodą.
Chwilę po nim nadjechał drugi rowerzysta - też zniknął. Trzeciego udało
się ostrzec. To nie kawał ani nowa gra komputerowa - tak było wczoraj
przy ul. Żwirki i Wigury, gdzie pękła rura wodociągowa. [...] Dziura
wyglądała jak kałuża z piaskiem, ale zapadłem się całkowicie,
woda mnie przykryła. Udało mi się złapać kawałek krawężnika i
wypłynąłem. Jednak rower został w dziurze - opowiada pan Witold. -
Zniszczyły się dokumenty z GUS, które wiozłem, telefon komórkowy i
ubranie - dodaje". Cały artykuł - tutaj.
- [06.08.2004].
22 września to Europejski Dzień Bez Samochodu. Powstała polska
strona www.22wrzesien.org. Zobacz też
oficjalną stronę Europejskiego Tygodnia Mobilności - www.22september.org.
- [26.07.2004]
Europejskie Mistrzostwa Kurierów Rowerowych 2004 w Warszawie. W
dniach 30 lipca - 1 sierpnia na stadionie Skry kilkuset kurierów z
całego świata będzie się ścigać i uczestniczyć w różnych wydarzeniach
okołorowerowych. Gazeta Stołeczna pisze o pewnym niepokoju,
jaki w kręgach warszawskiej policji wywołała zwykła chęć przejazdu (nie
demonstracji) kurierów rowerami ze Skry na koncert Zion Train w
Centralnym Domu Qultury ("co to za
miejsce, nie mamy go w naszym spisie domów kultury"). Więcej
informacji na oficjalnej stronie European Cycle
Messenger Championships 2004.
- [11.07.2004]
Gdański Rowerowy Projekt Inwestycyjno -
Promocyjny został przedstawiony na 10-tej Światowej
Konferencji Badań Transportowych, która odbyła się w dniach 4-8
lipca w Stambule w Turcji. Prezentacja miała miejsce w ramach panelu
poświęconego finansowaniu zrównoważonego transportu przez Global Environment Facility (GEF).
Panel prowadził prof. Ralph Gakenheimer z Massachusetts Institute of
Technology, a uczestniczyli w nim Bonizella Biagini z GEF,
Todd Johnson z Banku Światowego i Marcin Hyła z
Miast dla rowerów. Prezentacja w j.
angielskim (plik
Power Point, 5 MB) - tutaj.
- [25.06.2004]
Warszawski rowerzysta, 32-letni Konrad S. żąda 300 tys. złotych
odszkodowania od władz stolicy za skutki wypadku, jaki miał w 2003 roku
na drodze rowerowej przy ulicy Sobieskiego w Warszawie. Wskutek
nierówności nawierzchni przewrócił się, złamał łokieć i staw biodrowy.
Trafił na ponad miesiąc do szpitala a potem na niemal roczną
rehabilitację. Więcej pisze na ten temat Gazeta Stołeczna. Kwota
odszkodowania może wydawać się przesadzona, ale wiele (jeśli nie
większość!) dróg rowerowych w Polsce jest źle zaprojektowane i
niebezpieczne. Tymczasem zgodnie z art. 33
ust. 1 Prawa o Ruchu Drogowym rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi
rowerowej. Nawet, jeśli jest to zła droga rowerowa. W Polsce zarządcy
dróg płacą odszkodowania na przykład kierowcom samochodów, którzy
urwali zawieszenie na dziurawej jezdni. Może wreszcie teraz władze
poważniej potraktują jakość dróg rowerowych?
- [17.06.2004]
Zmarł Jacek Kuroń. Dla wielu działaczy społecznych jego życie
i poglądy były inspiracją do działania - nawet jeśli z
poglądami nie
do końca się zgadzaliśmy. Jak chyba żaden polityk rozumiał i tłumaczył
potrzebę oraz znaczenie samoorganizacji społeczeństwa.
- [06.06.2004]
Cztery tysiące rowerzystów w Gdańsku. Nieprzebrany tłum
cyklistów uczestniczył w corocznym Wielkim Przejeździe Rowerowym i
pozował do pierwszej "rodzinnej fotografii" gdańskich rowerzystów.
Peleton przejeżdżał trzema pasami ulicy Grunwaldzkiej przez punkt
kontrolny aż dwadzieścia dwie
minuty! W przejeździe uczestniczył prezydent Gdańska
Paweł Adamowicz, a całe wydarzenie organizowała Obywatelska Liga
Ekologiczna w ramach Gdańskiego
Rowerowego Projektu Inwestycyjno - Promocyjnego. Zdjęcia i więcej
informacji - www.rowery.gdansk.pl. Zobacz też, co
pisze dzisiaj trójmiejska Gazeta Wyborcza.
- [30.05.2004]
Warszawski Okrągły Stół Transportowy o ścieżkach rowerowych w stolicy.
Urząd Miasta Warszawy zaprasza wszystkich zainteresowanych w
poniedziałek, 31. maja o
godzinie 15:00, sala 1017 na 10. piętrze Pałacu Kultury i Nauki.
Szczegóły w informacji tutaj.
- [21.05.2004]
Przed nami wakacje - przypominamy o naszym przeglądzie przyczepek rowerowych,
które zwłaszcza na dłuższych wyprawach mogą być znakomitą alternatywą
lub uzupełnieniem dla sakw. W tym roku pojawiło się dwóch krajowych
producentów przyczepek o ciekawej konstrukcji i atrakcyjnych cenach.
Więcej informacji - tutaj.
- [22.04.2004]
Prezentujemy zdjęcia drogi rowerowej w ul.
Grunwaldzkiej w Gdańsku. Warto, aby zapoznali się z nimi
projektanci w innych polskich miastach, bo jest to naprawdę dobry,
inspirujący przykład (pomijając kilka ewidentnych kiksów - patrz
komentarze pod zdjęciami). Droga powstała w 2003 roku w ramach Gdańskiego Rowerowego
Projektu Inwestycyjno - Promocyjnego. Pozostałe realizacje dróg
rowerowych w Gdańsku - tutaj.
- [15.04.2004]
Gigantyczny rower w Warszawie. Z okazji polsko - duńskiej
konferencji na temat ochrony środowiska w Zamku Królewskim, Kopenhaga
przesyła Warszawie wielki rower długi na 11 i wysoki na 7 metrów.
Szczegóły na stronie Ambasady Danii tutaj oraz w rozesłanej informacji
prasowej tutaj (plik .doc) W Kopenhadze na
rowerze odbywa się ok. trzydzieści procent podróży. W Warszawie - ok. 1
procenta. Prominentny urzędnik warszawski stwierdził kilka lat temu, że
"Warszawa to nie wieś, żeby
jeździć po niej na rowerze" i to zdanie dokładnie obrazuje
"politykę" stolicy wobec rowerzystów. Szczegóły urzędowego bałaganu
stołecznego skrupulatnie odnotowuje strona warszawskiej kampanii A rowery swoją drogą. W Warszawie od
wielu lat co miesiąc odbywa się jedna z największych na świecie Mas
Krytycznych (więcej o Masowaniu tutaj). Co porównywalnie "najlepszego
na świecie" mają do zaoferowania władze Warszawy?
- [11.04.2004]
Rusza Gdański Uniwersytet Rowerowy. Obywatelska Liga Ekologiczna
i Akademickie Centrum Kultury Uniwersytetu Gdańskiego zapraszają na
pokaz filmów rowerowych, wykłady i dyskusję w ramach Gdańskiego Rowerowego
Projektu Inwestycyjno - Promocyjnego. Wtorek, 13 kwietnia, godzina
18:00, ul. Wita Stwosza 55, aula Wydziału Filologiczno - Historycznego
Uniwersytetu Gdańskiego. Kliknij
na rysunek poniżej, żeby zobaczyć plakat i pełny program. Mapkę
Uniwersytetu Gdańskiego zobaczysz tutaj.
- [11.04.2004]
Masa Krytyczna w Polsce narasta. Ostatnio do peletonu dołączył Sanok. Gratulujemy i przypominamy:
spotykamy się w ostatni piątek miesiąca (albo podobny termin) i
kręcimy! Żeby było widać, jak nas jest dużo i coraz więcej! Więcej o
Masie Krytycznej przeczytasz tutaj.
- [05.04.2004]
Krakowski Zarząd
Dróg i Komunikacji opracował analizę wypadków z udziałem
rowerzystów,
które miały miejsce w Krakowie w latach 1999-2003. Jest tragicznie - w
ciągu tych pięciu lat zdarzyło się łącznie 1037 wypadków i kolizji z
udziałem rowerzystów, 732 osoby zostały ranne. Wypadki rowerowe
stanowią aż 11,4 proc. wypadków, które zdarzyły się w Krakowie w 2003
roku. Najprawdopodobniej w innych miastach Polski jest niestety
tak samo. Rowerzyści stanowią ok. 10 proc. ofiar śmiertelnych wypadków
w całej Polsce (czyli ok. 500-600 osób rocznie, dane Komendy
Głównej Policji). Pełna informacja i analiza ZDiK dostępna jest tutaj (strona projektu Kraków Miastem Rowerów).
|
ROWEROWA POLSKA
Do szczęścia
potrzebne są nam:
- Zmiana Prawa o Ruchu
Drogowym zgodnie z propozycjami Miast
dla rowerów (plik *.pdf). Propozycje
dotyczą m. in. likwidacji sprzeczności obecnego PORD z art. 16 pkt. 2 Konwencji Wiedeńskiej
(*.pdf po angielsku) ratyfikowanej przez Polskę w 1985 roku. Dodatkowa
propozycja nowych znaków szlaków rowerowych (*.pdf) - tutaj.
- Zmiana rozporządzenia
MTiGM z 1999r. o warunkach technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi
publiczne i ich usytuowanie w części dotyczącej dróg rowerowych
- w oparciu o opracowane przez nas Standardy Projektowe i Wykonawcze
dla Infrastruktury Rowerowej - ściągnij plik .pdf
- Stworzenie Krajowej
Polityki Rowerowej przez Ministra Infrastruktury oraz wdrożenie
jej
przez rząd i samorządy; w tym wprowadzenie do Narodowego Programu
Rozwoju pilotażowych programów infrastruktury rowerowej i uspokajania
ruchu w wybranych miastach, opracowanie krajowego systemu turystycznych
szlaków rowerowych oraz stworzenie systemu finansowania inwestycji
rowerowych m.in. z funduszy ochrony środowiska oraz funduszy
przeznaczanych na kulturę fizyczną i sport.
- Na poziomie lokalnym: wdrażanie
"Pakietu
Rowerowego" we wszystkich zainteresowanych gminach, czyli tworzenie
Zespołów Zadaniowych do spraw
transportu rowerowego, przyjmowanie Standardów Rowerowych i korzystanie z
dobrodziejstw Audytu Rowerowego.
Kim
jesteśmy?
Więcej o sieci Miasta dla Rowerów możesz przeczytać tutaj
Nasze publikacje
-
kliknij tutaj
Lista e-mail
Możesz otrzymywać
informacje
o nowościach na stronie i ważnych rowerowych wydarzeniach, zapisując
się na listę informacyjną tutaj.
Projekt "Miasta dla rowerów" używa darmowego (licencja GPL) oprogramowania biurowego OpenOffice kompatybilnego z ciężko
płatnym produktem znanej korporacji. Wypróbuj i... podaj tę informację
dalej!
|
|