Co nowego - archiwum

  • [25.02.2008] Interpelacja posła Łukasza Gibały w sprawie nowelizacji rozporządzenia od "zielonej strzałki" trafia do prasy i wywołuje tradycyjną awanturę. Egzotyka polskich przepisów i prowincjonalność rozwiązań ruchu drogowego tkwią w naszych głowach bardzo głęboko. W związku z tym proponuję spokojną, wyjaśniającą odtrutkę. To, czego żądamy, to po prostu normalność: przepisy, które obowiązują we wszystkich cywilizowanych krajach świata. Niektórych to musi bardzo boleć.

  • [22.02.2008] Pierwsza w historii polskiego parlamentaryzmu interpelacja poselska w sprawach rowerowych została zgłoszona przez krakowskiego posła PO - Łukasza Gibałę. Dotyczy ona nieszczęśliwego projektu nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych, oprotestowanego przez Miasta dla Rowerów i zasad konsultowania takich nowelizacji. Oficjalna informacja na stronach Sejmu - tutaj.

  • [17.02.2008] Gorzkie uwagi Gerda Hesse, z którym wywiad zamieszczony na YouTube opublikowaliśmy kilka dni temu, przebiły się na łamy Gazety Wyborczej w Olsztynie. Cytowany w niej Grzegorz Nowaczyk, członek Zarządu Województwa zapowiada, że kwestie tras rowerowych będą omawiane z wiceministrem rozwoju regionalnego i planowane są trasy "w północnej części województwa". Czytaj dalej...>>>.

  • [16.02.2008] Polska nie jest gorsza i też daje pieniądze na drogi rowerowe - całe 50 milionów Euro! Trasy rowerowe są projektem kluczowym wymienionym na liście indykatywnej Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej. Ale wcale nie jest tak różowo, jakby można się spodziewać. Bo te 50 milionów Euro może zostać zwyczajnie wyrzucone w błoto. Analiza - tutaj.

  • [14.02.2008] Turystyka rowerowa w Polsce? Oficjalnie jest super. Mamy około 20 tysięcy kilometrów szlaków wyznaczonych głównie przez PTTK. W przeliczeniu na powierzchnię czy liczbę mieszkańców możemy się równać z Niemcami czy Danią. Tyle, że prawie nikt z nich nie korzysta. Prawda o tym, co Polska rzeczywiście robi dla turystyki rowerowej z punktu widzenia niemieckiego operatora turystycznego jest bardzo gorzka. Więcej w wywiadzie Maćka Zimowskiego z firmy Bird Service z Gerdem Hesse tutaj.

  • [13.02.2008] Nie 400, ale nawet 500 milionów funtów zamierza wydać Londyn na infrastrukturę rowerową w najbliższych 10 latach. Informację z 9 lutego (patrz poniżej) potwierdził mer Ken Livingstone dodając wiele szczegółów. Tłumaczenie fragmentów informacji prasowej - tutaj.

  • [11.02.2008] Kilka dni temu w mediach pojawiła się informacja o rowerze sygnowanym przez firmę Chanel. Teraz kolejna nowinka prosto z Nowego Jorku. Tamtejsze tajemnicze Pomarańczowe Rowery usunięte kilka dni temu przez policję okazały się być chwytem reklamowym... firmy Donna Karan. Która jak najbardziej poważnie wspiera i promuje jazdę na rowerze w Nowym Jorku. Najwyraźniej za Wielką Wodą (i nie tylko) rowery wjechały na salony bo są cool, sexy, jazzy... Ale my to dobrze wiemy od bardzo dawna i bez takiej promocji :-)

  • [11.02.2008] Tczew też chce być miastem przyjaznym dla rowerzystów. I to na skalę międzynarodową. Tczewskie pomysły (m.in. sieć miejskich wypożyczalni rowerów) będą prezentowane na brukselskiej konferencji Europejskiej Federacji Cyklistów. Co więcej: Tczew zamierza poddać się "międzynarodowemu audytowi rowerowemu". Wbrew temu, co donosi portal miejski Tczewa nie będzie to pierwszy w Polsce audyt (od 2002 procedura audytu rowerowego funkcjonuje w Krakowie, najpierw jako zarządzenie Dyrektora Magistratu a od 2005 - polecenie służbowe Prezydenta Miasta z 26.01.2005), ale idei należy przyklasnąć. Więcej - tutaj.

  • [09.02.2008] Londyn chce stać się jednym z najbardziej przyjaznych dla rowerzystów miast na świecie. Kosztem 400 milionów funtów (równowartość prawie dwóch miliardów złotych) władze planują budowę w mieście 12 "rowerowych autostrad". Ma to doprowadzić do 400% wzrostu ruchu rowerowego do roku 2025. Mer Ken Livingstone mówi: "To największa rowerowa inwestycja w historii Londynu. Pozwoli ona kolejnym tysiącom londyńczyków jeździć rowerem po trasach umożliwiających dotarcie tam gdzie chcą szybko i bezpiecznie." Szczegóły rewolucyjnych zmian (obejmujących m.in. liczne ograniczenia prędkości dla aut) mają zostać ujawnione oficjalnie w nadchodzącym tygodniu, a już teraz pisze o tym The Guardian (po angielsku).

  • [04.02.2008] Zmarł Sheldon Brown. Był świetnie znany rowerowym internautom na całym świecie jako pasjonat rowerów oraz autor licznych artykułów i poradników. Jego strona internetowa jest kopalnią informacji o rowerowym śrubkowaniu (i nie tylko). Najwyraźniej Tam na Górze się popsuł rower i trzeba było wezwać mechanika. RIP.

  • [04.02.2008] Dziennik.pl donosi, że gwiazdy też jeżdżą na rowerach. Nie byle jakich: za okrągłe 28 tysięcy złotych. W dodatku ważących 18 kilogramów i bez żadnego amortyzatora. Chodzi dokładnie o ten rower, sygnowany przez firmę Chanel. Rower powstał jako część wiosenno-letniej kolekcji dla uczczenia zainteresowań samej Coco Chanel która twierdziła: "Zdominowałam modę przez ćwierć wieku. Dlaczego? Bo potrafię wyrazić ducha czasów". Coś jest na rzeczy z rowerem i l'esprit du temps: popatrzcie na Paryż na początku 21 wieku.

  • [04.02.2008] Rower tematem kampanii prezydenckiej w USA? Jeszcze nie, ale... Rowerowy portal BikePortland.com wykrył niedawno, że kandydat Partii Demokratycznej Barack Obama ma konkretne rowerowe pomysły.

    W dokumencie poświęconym polityce energetycznej jego sztab wyborczy pisze: Barack Obama wierzy, że musimy odejść od inwestowania dolarów wyłącznie w to, co służy kierowcom samochodów. Musimy więcej inwestować w ułatwienia dla pieszych i rowerzystów oraz w dostęp do innych, alternatywnych środków transportu. [...] Jako prezydent, Barack Obama podda ocenie obecne procedury finansowania transportu tak, aby zaspokoić potrzeby "inteligentnego rozwoju" ("smart growth"). Obama wykorzysta swoje doświadczenie w Senacie na rzecz tego, aby coraz więcej Miejskich Urzędów Planowania tworzyło politykę nakierowaną na wzrostu ruchu rowerowego [...].

  • [31.01.2008] A teraz rower polityczny zupełnie inaczej :-) Na całkowicie obcym nam, zwykłym rowerzystom blogowisku Salon24.pl pojawił się znakomity tekst. Rodzaj kolarskiej paraboli zmagań rządu z Panem Prezydentem (i odwrotnie). Miłej lektury ;-)

  • [27.01.2008] Jest bat na urzędników od dróg rowerowych. Dwa tysiące złotych odszkodowania dostał od Urzędu Miasta Gorzowa rowerzysta, który zderzył się z wyrastającym pośrodku drogi rowerowej słupem. Więcej pisze o tym Gazeta Lubuska. Gorzów to chyba stolica idiotycznych rozwiązań rowerowych. Ale niebezpiecznych rozwiązań na drogach rowerowych jest dużo w niemal każdym mieście, gdzie takie drogi powstawały. Teraz wiadomo co z tym robić: iść do sądu!

    Zła wiadomość jest taka: wersja "zerowa" (datowana 30.11.2007) nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury o warunkach technicznych jakim muszą odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie zakłada, że skrajnia drogi rowerowej ma wynosić... zero centymetrów. Obecnie jest to 20 cm, czyli i tak zdecydowanie za mało. Ministerstwu Infrastruktury gratulujemy zaplecza intelektualnego.

  • [23.01.2008] Do Sejmu? Tylko rowerem! Pani poseł Ewa Wolak (PO) opowiada portalowi Gazeta.pl o Parlamentarnej Grupie do Spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej (jeśli nie widzisz wideo poniżej, to kliknij tu):


  • [19.01.2008] W krakowskim dodatku Gazety Wyborczej ukazał się duży tekst na temat polityki rowerowej miasta. Tezy artykułu są prawdziwe dla niemal każdej polskiej gminy. Niemniej tylko władze Krakowa przez swoją skandaliczną nieudolność i zadufanie od 2001 roku nie potrafią wykorzystać żadnego z danych im (i w większości - tylko im!) instrumentów realizacji polityki rowerowej. Całość tekstu - tutaj.

    Nawiasem mówiąc: gdyby się komuś wydawało, że problemy poruszane w tekście dotyczą wyłącznie spraw rowerowych - to się bardzo myli. To Polska właśnie. Z bliska i w pigułce.

  • [17.01.2008] Stało się! Tygodnik "Polityka" już o tym napisał (w numerze 3/2008), napiszemy i my. W Sejmie powstała Parlamentarna Grupa do Spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej. Inicjatorką jej powstania jest wrocławska posłanka Ewa Wolak (PO), a grupa liczy w tej chwili prawie 40 parlamentarzystów. Członkinią jest między innymi była minister sportu Elżbieta Jakubiak (PiS). Grupa będzie miała się czym zajmować - patrz kolumna "Rowerowa Polska" po prawej stronie.

    Powstanie parlamentarnej grupy rowerowej to inicjatywa sieci Miasta dla rowerów i współpracujących organizacji. W parlamentach innych krajów podobne grupy działają od lat. Skan artykułu "Polityki" - tutaj.

  • [08.01.2008] Ministerstwo Infrastruktury proponuje dalszą dyskryminację rowerzystów. Chodzi o utrzymanie "zielonej strzałki". Ministerstwo uzasadania tę propozycję... "brakiem badań w kierunku negatywnego wpływu stosowania sygnalizatora typu S-2 na bezpieczeństwo pieszych". O rowerzystach Ministerstwo Infrastruktury nie zająka się ani słowem. Stanowisko sieci "Miasta dla rowerów" - tutaj (plik pdf).

  • [01.01.2008] Coś dobrego na 2008 rok: rowerowe Rondo Mogilskie w Krakowie. Niebawem zostanie oddana do użytku jedna z najciekawszych inwestycji rowerowych w Polsce - skrzyżowanie, które stanowiło koszmarne "wąskie gardło" ruchu rowerowego w Krakowie. O tym, co w tej inwestycji jest warte kopiowania gdzie indziej czytaj (i oglądaj zdjęcia) tutaj.

  • [28.12.2007] Zbliża się Nowy, 2008 rok - wszystkiego najlepszego rowerowego! Miejmy nadzieję, że zaczniemy wreszcie rozwiązywać problemy, o których od trzech lat można przeczytać w kolumnie po prawej stronie w dziale "Rowerowa Polska". Pierwszy raz zdarza się, że w Sejmie jest kilku posłów, którzy otwarcie deklarują sympatie rowerowe - i to w dodatku z partii rządzących. Trzymamy za słowo!

    A póki co - spóźnione porady o jeździe rowerem w zimie i bardzo fajny świąteczno-noworoczny obrazek z Gazety Wyborczej oraz - uwaga! - prawdopodobnie pierwszy materiał o rowerach w mieście, który kiedykolwiek znalazł się w głównym wydaniu jakiegokolwiek dziennika telewizyjnego w Polsce: Fakty TVN o Oficerze Rowerowym w Urzędzie Miasta Wrocławia i nie tylko ;-)

  • [14.10.2007] Już za tydzień wybory parlamentarne. Emocje sięgają zenitu, Polska jest podzielona jak chyba nigdy dotąd - ale jest też trochę pozytywnych wiadomości. Chyba po raz pierwszy politycy sami z siebie zaczęli się pochylać nad problemami nas, rowerzystów - i nawet proponują coś sensownego. Więcej konkretnych dobrych wiadomości - tutaj.

  • [12.10.2007] Wszystko o stojakach rowerowych. Kraków jako bodaj pierwsze miasto w Polsce zamierza ustawić kosztem 100 tys. złotych około 200 stojaków rowerowych. O stojaki walczy między innymi Gazeta w Krakowie a internauci proponują konkretne lokalizacje. Miasta dla rowerów przypominają, jak ma wyglądać poprawny stojak rowerowy i jak go używać. Zapraszam do lektury.

  • [13.07.2007] W piątek, trzynastego wypłynął w mediach tradycyjny ogórkowy problem obowiązku używania przez rowerzystów kasku. Jak donosi dziennik "Metro", resort transportu "pracuje właśnie nad przepisami, według których mają go nosić wszyscy rowerzyści poniżej 18. roku życia jeżdżący drogami publicznymi. Za jego brak będzie groził mandat w wysokości do 100 zł". Więcej na ten temat - tutaj.

  • [19.06.2007] Największy absurd drogowy w Polsce? Konkurs telewizji TVN wygrała droga rowerowa w Gorzowie Wielkopolskim: projektant nie tylko przewidział słupy latarni w jej osi ale również zupełnie zapomniał o przejazdach dla rowerzystów na skrzyżowaniu prowadzącym do centrum handlowego. Gratulacje dla projektanta i urzędników, którzy projekt tego cuda zatwierdzili a potem dopuścili do użytkowania. Za nasze pieniądze :-(

  • [28.05.2007] Powoli coś się będzie zmieniać na stronie ;-) Na początek  - relacja z północnego odcinka rowerowej trasy Polski Egzotycznej. W tegoroczny długi majowy weekend dokończyłem wyprawę z 2004 roku, którą wcześniej opisałem tu. Skutkiem ubocznym wyprawy jest recenzja przyczepki rowerowej Extrawheel.

    Przy okazji: mojego autorskiego programu "Niezła Jazda" nie ma na antenie i już nie będzie. Przynajmniej w tym roku. TVP3 nie była zainteresowana kontynuacją. Według portalu www.wirtualnemedia.pl oglądalność programu była spora (regularnie powyżej 500 tys. a raz nawet przekroczyła liczbę 800 tys. widzów) ale najwyraźniej TVP ma inne priorytety. Dostępne jest niekompletne archiwum programu na www.iTVP.pl (brakuje ostatnich szesnastu odcinków - w tym m.in. wywiadu z Gary Fisherem, rowerowego ślubu Lotki i Słonia a także relacji z Harpagana, Transcarpatii, mistrzostw Polski w downhillu oraz niewpuszczenia Królewny z rowerem na Wawel). Została mi spora satysfakcja: w zasadzie wszystko, co najciekawsze w polskim rowerowym światku się działo w ubiegłych latach udało się pokazać szerszej publiczności w 66 wyemitowanych odcinkach. Teraz swoje nowe programy rowerowe emitują telewizja "n" oraz TV Biznes. Czyli rowery nie znikają z telewizji. A ja pozdrawiam byłych telewidzów a obecnie internautów ;-)

  • [30.12.2006] Minął roczek a na stronie żadnych zmian - z tego samego powodu co rok temu. Niemniej rzutem na taśmę pięć godzin przed otwarciem szampana Miasta dla rowerów życzą WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO ROWEROWEGO na 2007 ROK. Niech się kręci, a co :-)

    W 2006 roku Gdański Rowerowy Projekt Inwestycyjno - Promocyjny, flagowe przedsięwzięcie Miast dla Rowerów został ukończony. W ramach projektu między innymi powstała publikacja "Rowerowy Gdańsk, Rowerowa Polska" (wersja pdf, około 3 MB) a o gdańskim projekcie powstały trzy odcinki programu telewizyjnego Niezła Jazda - jeden w 2005 roku (do zobaczenia tutaj), a dwa kolejne - wiosną 2006 (zobacz tutaj i tutaj).


    Miejmy nadzieję, że w 2007 powstanie w Polsce co najmniej tyle samo równie dobrej infrastruktury dla rowerzystów.
ROWEROWA POLSKA 
Do szczęścia potrzebne są nam:
  • NOWOŚĆ: przedstawiane w tym miejscu od kilku lat postulaty są opracowane w formie konkretnych zmian obowiązujących aktów prawnych (uzupełnień tekstu i wykreśleń) tutaj.
  • Zmiana Prawa o Ruchu Drogowym zgodnie z propozycjami Miast dla rowerów (plik *.pdf). Propozycje dotyczą m. in. likwidacji sprzeczności obecnego PORD z art. 16 pkt. 2 Konwencji Wiedeńskiej (*.pdf po angielsku) ratyfikowanej przez Polskę w 1985 roku. Dodatkowa propozycja nowych znaków szlaków rowerowych (*.pdf) - tutaj.
  • Zmiana rozporządzenia MTiGM z 1999r. o warunkach technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie w części dotyczącej dróg rowerowych - w oparciu o opracowane przez nas Standardy Projektowe i Wykonawcze dla Infrastruktury Rowerowej - ściągnij plik .pdf
  • Stworzenie Krajowej Polityki Rowerowej przez Ministra Infrastruktury oraz wdrożenie jej przez rząd i samorządy; w tym wprowadzenie do Narodowego Programu Rozwoju pilotażowych programów infrastruktury rowerowej i uspokajania ruchu w wybranych miastach, opracowanie krajowego systemu turystycznych szlaków rowerowych oraz stworzenie systemu finansowania inwestycji rowerowych m.in. z funduszy ochrony środowiska oraz funduszy przeznaczanych na kulturę fizyczną i sport.
  • Na poziomie lokalnym: wdrażanie "Pakietu Rowerowego" we wszystkich zainteresowanych gminach, czyli tworzenie Zespołów Zadaniowych do spraw transportu rowerowego, przyjmowanie Standardów Rowerowych i korzystanie z dobrodziejstw Audytu Rowerowego.


Kim jesteśmy?
Więcej o sieci Miasta dla Rowerów możesz przeczytać tutaj

Nasze publikacje - kliknij tutaj

Lista e-mail
Możesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie i ważnych rowerowych wydarzeniach, zapisując się na listę informacyjną tutaj.



Projekt "Miasta dla rowerów" używa darmowego  (licencja GPL) oprogramowania biurowego OpenOffice kompatybilnego z ciężko płatnym produktem znanej korporacji. Wypróbuj i... podaj tę informację dalej!
Archiwum starszych informacji znaduje się tutaj


| Co nowego | Dlaczego rower | Porady | Infrastruktura | Projekt gdański | EuroVelo | Opinia publiczna | Masa Krytyczna | Kontakt/miasta | Linki | Kronika | O nas | Kierowco... | English |