- [25.02.2008] Interpelacja
posła Łukasza
Gibały w sprawie nowelizacji rozporządzenia od "zielonej strzałki" trafia do
prasy i wywołuje tradycyjną awanturę.
Egzotyka polskich przepisów i prowincjonalność rozwiązań ruchu
drogowego tkwią w naszych głowach bardzo głęboko. W związku z tym
proponuję spokojną, wyjaśniającą odtrutkę.
To, czego żądamy, to po prostu normalność: przepisy, które obowiązują
we wszystkich cywilizowanych krajach świata. Niektórych to musi bardzo
boleć.
- [22.02.2008]
Pierwsza w historii polskiego parlamentaryzmu interpelacja poselska w
sprawach rowerowych została zgłoszona przez krakowskiego posła PO - Łukasza Gibałę.
Dotyczy ona nieszczęśliwego projektu nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury
w sprawie
szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych, oprotestowanego przez
Miasta dla Rowerów i zasad konsultowania takich nowelizacji. Oficjalna
informacja na stronach Sejmu - tutaj.
- [17.02.2008]
Gorzkie uwagi Gerda Hesse, z którym wywiad zamieszczony na YouTube
opublikowaliśmy kilka dni temu,
przebiły się na łamy Gazety
Wyborczej w Olsztynie. Cytowany w niej Grzegorz
Nowaczyk, członek Zarządu Województwa zapowiada, że kwestie tras
rowerowych będą omawiane z wiceministrem rozwoju regionalnego i
planowane są trasy "w północnej części województwa". Czytaj dalej...>>>.
- [16.02.2008]
Polska nie jest gorsza i też daje pieniądze na drogi rowerowe - całe 50
milionów Euro! Trasy rowerowe są projektem kluczowym
wymienionym na liście indykatywnej Programu
Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej. Ale wcale nie jest tak
różowo, jakby można się spodziewać. Bo te 50 milionów Euro może zostać
zwyczajnie wyrzucone w błoto. Analiza - tutaj.
- [14.02.2008]
Turystyka rowerowa w Polsce? Oficjalnie jest super. Mamy
około 20 tysięcy kilometrów szlaków wyznaczonych głównie przez PTTK. W
przeliczeniu na powierzchnię czy liczbę mieszkańców możemy się równać z
Niemcami czy Danią. Tyle, że prawie nikt z nich nie korzysta. Prawda o
tym, co Polska rzeczywiście robi dla turystyki rowerowej z punktu
widzenia niemieckiego operatora turystycznego jest bardzo gorzka.
Więcej w wywiadzie Maćka Zimowskiego z firmy Bird Service z Gerdem Hesse tutaj.
- [13.02.2008] Nie
400, ale nawet 500 milionów funtów zamierza wydać Londyn na
infrastrukturę rowerową w najbliższych 10 latach. Informację
z 9 lutego (patrz poniżej) potwierdził
mer Ken Livingstone dodając wiele szczegółów. Tłumaczenie
fragmentów informacji prasowej - tutaj.
- [11.02.2008]
Kilka dni temu w mediach pojawiła się informacja o rowerze sygnowanym
przez firmę Chanel.
Teraz kolejna nowinka prosto z Nowego Jorku. Tamtejsze tajemnicze Pomarańczowe
Rowery usunięte kilka dni temu przez policję okazały się być
chwytem reklamowym... firmy Donna Karan. Która jak najbardziej
poważnie wspiera i promuje jazdę
na rowerze w Nowym Jorku. Najwyraźniej za Wielką Wodą (i nie
tylko) rowery wjechały na salony bo są cool, sexy, jazzy...
Ale my to dobrze wiemy od bardzo dawna i bez takiej promocji :-)
- [11.02.2008]
Tczew też chce być miastem przyjaznym dla rowerzystów. I to
na skalę międzynarodową. Tczewskie pomysły (m.in. sieć miejskich
wypożyczalni rowerów) będą prezentowane na brukselskiej konferencji Europejskiej Federacji
Cyklistów. Co więcej: Tczew zamierza poddać się "międzynarodowemu
audytowi rowerowemu". Wbrew temu, co donosi portal miejski Tczewa
nie będzie to pierwszy w Polsce audyt (od 2002 procedura audytu
rowerowego funkcjonuje w Krakowie, najpierw jako zarządzenie Dyrektora
Magistratu a od 2005 - polecenie służbowe Prezydenta Miasta z
26.01.2005), ale idei należy przyklasnąć. Więcej - tutaj.
- [09.02.2008]
Londyn chce stać się jednym z najbardziej przyjaznych dla rowerzystów
miast na świecie. Kosztem 400 milionów funtów
(równowartość prawie dwóch miliardów złotych) władze planują
budowę w mieście 12 "rowerowych autostrad". Ma to doprowadzić
do 400% wzrostu ruchu rowerowego do roku 2025. Mer Ken Livingstone
mówi: "To największa rowerowa inwestycja w historii Londynu.
Pozwoli ona kolejnym tysiącom londyńczyków jeździć rowerem po trasach
umożliwiających dotarcie tam gdzie chcą szybko i bezpiecznie."
Szczegóły rewolucyjnych zmian (obejmujących m.in. liczne ograniczenia
prędkości dla aut) mają zostać ujawnione oficjalnie w nadchodzącym
tygodniu, a już teraz pisze o tym The
Guardian (po angielsku).
- [04.02.2008]
Zmarł Sheldon
Brown. Był świetnie znany rowerowym internautom na całym
świecie jako pasjonat rowerów oraz autor licznych artykułów i
poradników. Jego strona internetowa jest kopalnią informacji o rowerowym
śrubkowaniu (i nie tylko). Najwyraźniej Tam na Górze się popsuł
rower i trzeba było wezwać mechanika. RIP.
- [04.02.2008] Dziennik.pl donosi,
że gwiazdy
też jeżdżą na rowerach. Nie byle jakich: za okrągłe 28
tysięcy złotych. W dodatku ważących 18 kilogramów i bez żadnego
amortyzatora. Chodzi dokładnie o ten
rower, sygnowany przez firmę Chanel. Rower powstał jako część
wiosenno-letniej kolekcji dla uczczenia zainteresowań samej Coco
Chanel która twierdziła: "Zdominowałam modę przez ćwierć
wieku. Dlaczego? Bo potrafię wyrazić ducha czasów". Coś jest na
rzeczy z rowerem i l'esprit du temps: popatrzcie na Paryż na
początku 21 wieku.
- [04.02.2008]
Rower tematem kampanii prezydenckiej w USA? Jeszcze nie,
ale... Rowerowy portal BikePortland.com
wykrył niedawno, że kandydat Partii Demokratycznej Barack Obama
ma konkretne rowerowe pomysły.
W dokumencie poświęconym
polityce energetycznej jego sztab wyborczy pisze: Barack
Obama wierzy, że musimy odejść od inwestowania dolarów wyłącznie w to,
co służy kierowcom samochodów. Musimy więcej inwestować w ułatwienia
dla pieszych i rowerzystów oraz w dostęp do innych, alternatywnych
środków transportu. [...] Jako prezydent, Barack Obama podda ocenie
obecne procedury finansowania transportu tak, aby zaspokoić potrzeby
"inteligentnego rozwoju" ("smart growth"). Obama wykorzysta swoje
doświadczenie w Senacie na rzecz tego, aby coraz więcej Miejskich
Urzędów Planowania tworzyło politykę nakierowaną na wzrostu ruchu
rowerowego [...].
- [31.01.2008] A
teraz rower polityczny zupełnie inaczej :-) Na całkowicie
obcym nam, zwykłym rowerzystom blogowisku Salon24.pl pojawił się
znakomity tekst. Rodzaj kolarskiej
paraboli zmagań rządu z Panem Prezydentem (i odwrotnie). Miłej
lektury ;-)
- [27.01.2008]
Jest bat na urzędników od dróg rowerowych. Dwa tysiące
złotych odszkodowania dostał od Urzędu Miasta Gorzowa rowerzysta, który
zderzył się z wyrastającym pośrodku drogi rowerowej słupem. Więcej
pisze o tym Gazeta
Lubuska. Gorzów to chyba stolica idiotycznych rozwiązań
rowerowych. Ale niebezpiecznych rozwiązań na drogach rowerowych jest
dużo w niemal każdym mieście, gdzie takie drogi powstawały. Teraz
wiadomo co z tym robić: iść do sądu!
Zła wiadomość jest taka: wersja "zerowa" (datowana 30.11.2007)
nowelizacji rozporządzenia
Ministra Infrastruktury o warunkach technicznych jakim muszą odpowiadać
drogi publiczne i ich usytuowanie zakłada, że skrajnia drogi rowerowej
ma wynosić... zero centymetrów. Obecnie jest to 20 cm, czyli i tak
zdecydowanie za
mało. Ministerstwu
Infrastruktury gratulujemy zaplecza intelektualnego.
- [23.01.2008]
Do Sejmu? Tylko rowerem! Pani poseł Ewa Wolak (PO) opowiada portalowi Gazeta.pl
o Parlamentarnej Grupie do Spraw Rozwoju
Komunikacji i Turystyki Rowerowej (jeśli nie widzisz wideo poniżej, to
kliknij tu):
- [19.01.2008] W
krakowskim dodatku Gazety Wyborczej
ukazał się duży tekst
na temat polityki rowerowej miasta. Tezy artykułu są
prawdziwe dla niemal każdej polskiej gminy. Niemniej tylko władze
Krakowa przez swoją skandaliczną nieudolność i zadufanie od 2001 roku
nie potrafią wykorzystać żadnego z danych im (i w większości - tylko
im!) instrumentów realizacji polityki rowerowej. Całość tekstu - tutaj.
Nawiasem mówiąc: gdyby się komuś wydawało, że problemy poruszane w
tekście dotyczą wyłącznie spraw rowerowych - to się bardzo
myli. To Polska właśnie. Z bliska i w pigułce.
- [17.01.2008]
Stało się! Tygodnik "Polityka" już o tym napisał (w numerze 3/2008),
napiszemy i my. W Sejmie powstała Parlamentarna Grupa do
Spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej. Inicjatorką jej
powstania jest wrocławska posłanka Ewa Wolak (PO), a grupa liczy w tej
chwili prawie 40 parlamentarzystów. Członkinią jest między innymi była
minister sportu Elżbieta Jakubiak (PiS). Grupa będzie miała się czym
zajmować - patrz kolumna "Rowerowa Polska" po prawej stronie.
Powstanie parlamentarnej grupy rowerowej to inicjatywa sieci Miasta dla
rowerów i współpracujących organizacji. W parlamentach innych krajów
podobne grupy działają od lat. Skan artykułu "Polityki" - tutaj.
- [08.01.2008]
Ministerstwo Infrastruktury proponuje dalszą dyskryminację rowerzystów.
Chodzi o utrzymanie
"zielonej strzałki". Ministerstwo uzasadania
tę propozycję... "brakiem badań w kierunku negatywnego wpływu
stosowania sygnalizatora typu S-2 na bezpieczeństwo pieszych". O
rowerzystach Ministerstwo Infrastruktury nie zająka się ani słowem.
Stanowisko sieci "Miasta dla rowerów" - tutaj (plik pdf).
- [01.01.2008]
Coś dobrego na 2008 rok: rowerowe Rondo Mogilskie w Krakowie.
Niebawem zostanie oddana do użytku jedna z najciekawszych
inwestycji rowerowych w Polsce - skrzyżowanie, które stanowiło
koszmarne "wąskie gardło" ruchu
rowerowego w Krakowie. O tym, co w tej inwestycji jest warte kopiowania
gdzie indziej czytaj (i oglądaj zdjęcia) tutaj.
- [28.12.2007]
Zbliża się Nowy, 2008 rok - wszystkiego najlepszego rowerowego!
Miejmy nadzieję, że zaczniemy wreszcie rozwiązywać problemy, o których
od trzech lat można przeczytać w kolumnie po prawej stronie w dziale
"Rowerowa Polska". Pierwszy raz zdarza się, że w Sejmie jest kilku
posłów, którzy otwarcie deklarują sympatie rowerowe - i to w dodatku z
partii rządzących. Trzymamy za słowo!
A póki co - spóźnione porady o jeździe rowerem
w zimie i bardzo
fajny świąteczno-noworoczny obrazek z Gazety Wyborczej oraz -
uwaga! - prawdopodobnie pierwszy materiał o rowerach w mieście, który
kiedykolwiek znalazł się w głównym wydaniu jakiegokolwiek dziennika
telewizyjnego w Polsce: Fakty
TVN o Oficerze
Rowerowym w Urzędzie Miasta Wrocławia i nie tylko ;-)
- [14.10.2007]
Już za tydzień wybory parlamentarne. Emocje sięgają zenitu, Polska
jest podzielona jak chyba nigdy dotąd - ale jest też trochę pozytywnych
wiadomości. Chyba po raz pierwszy politycy sami z siebie zaczęli się
pochylać nad problemami nas, rowerzystów - i nawet proponują coś
sensownego. Więcej konkretnych dobrych wiadomości - tutaj.
- [12.10.2007] Wszystko
o stojakach rowerowych. Kraków jako bodaj pierwsze miasto w Polsce
zamierza ustawić kosztem 100 tys. złotych około 200 stojaków
rowerowych. O stojaki walczy między innymi Gazeta w Krakowie
a internauci proponują konkretne
lokalizacje. Miasta dla rowerów przypominają, jak ma wyglądać
poprawny stojak rowerowy i jak go używać. Zapraszam do lektury.
- [13.07.2007]
W piątek, trzynastego wypłynął w mediach tradycyjny
ogórkowy problem obowiązku używania przez rowerzystów kasku. Jak
donosi dziennik "Metro",
resort transportu "pracuje właśnie nad przepisami, według których
mają go nosić wszyscy rowerzyści poniżej 18. roku życia
jeżdżący drogami publicznymi. Za jego brak będzie groził mandat w
wysokości do 100 zł". Więcej na ten temat - tutaj.
- [19.06.2007]
Największy absurd drogowy w Polsce? Konkurs telewizji TVN wygrała droga
rowerowa w Gorzowie Wielkopolskim: projektant nie tylko
przewidział słupy latarni w jej osi ale również zupełnie zapomniał o
przejazdach dla rowerzystów na skrzyżowaniu prowadzącym do centrum
handlowego. Gratulacje dla projektanta i urzędników, którzy projekt
tego cuda zatwierdzili a potem dopuścili do użytkowania. Za nasze
pieniądze :-(
- [28.05.2007]
Powoli coś się będzie zmieniać na stronie ;-)
Na początek - relacja z północnego
odcinka rowerowej trasy Polski Egzotycznej. W
tegoroczny długi majowy weekend dokończyłem wyprawę z 2004 roku, którą
wcześniej opisałem tu.
Skutkiem ubocznym wyprawy jest recenzja
przyczepki rowerowej Extrawheel.
Przy okazji: mojego autorskiego programu "Niezła Jazda"
nie ma na
antenie i już nie będzie. Przynajmniej w tym roku. TVP3 nie
była zainteresowana kontynuacją. Według portalu www.wirtualnemedia.pl
oglądalność programu była spora (regularnie powyżej 500 tys. a raz
nawet przekroczyła
liczbę
800 tys. widzów) ale najwyraźniej TVP ma inne priorytety.
Dostępne
jest niekompletne archiwum programu
na www.iTVP.pl
(brakuje ostatnich szesnastu odcinków - w tym m.in. wywiadu z Gary
Fisherem, rowerowego ślubu Lotki i Słonia a także relacji z Harpagana, Transcarpatii,
mistrzostw Polski w downhillu oraz niewpuszczenia Królewny z rowerem na
Wawel).
Została mi spora satysfakcja: w zasadzie wszystko, co
najciekawsze w polskim rowerowym światku się działo w ubiegłych latach
udało się pokazać szerszej publiczności w 66 wyemitowanych
odcinkach. Teraz swoje nowe programy
rowerowe emitują telewizja
"n" oraz TV
Biznes. Czyli rowery nie
znikają z telewizji. A ja pozdrawiam byłych telewidzów a
obecnie internautów ;-)
- [30.12.2006]
Minął roczek a na stronie żadnych zmian - z tego samego powodu co rok
temu. Niemniej rzutem na taśmę pięć godzin przed otwarciem szampana
Miasta dla rowerów życzą WSZYSTKIEGO
NAJLEPSZEGO ROWEROWEGO na 2007 ROK. Niech się kręci, a co :-)
W 2006 roku Gdański Rowerowy Projekt Inwestycyjno - Promocyjny, flagowe
przedsięwzięcie Miast dla Rowerów został ukończony. W ramach projektu
między innymi powstała publikacja "Rowerowy
Gdańsk, Rowerowa Polska" (wersja pdf, około 3 MB) a o gdańskim
projekcie powstały trzy odcinki programu telewizyjnego Niezła Jazda - jeden w 2005
roku (do zobaczenia tutaj),
a dwa kolejne - wiosną 2006 (zobacz tutaj
i tutaj).
Miejmy nadzieję, że w 2007 powstanie w Polsce co najmniej tyle samo
równie dobrej infrastruktury dla rowerzystów.
|
ROWEROWA POLSKA
Do szczęścia
potrzebne są nam:
- NOWOŚĆ: przedstawiane w tym miejscu od kilku lat
postulaty są opracowane w formie konkretnych zmian obowiązujących aktów
prawnych (uzupełnień tekstu i wykreśleń) tutaj.
- Zmiana Prawa o Ruchu
Drogowym zgodnie z propozycjami Miast
dla rowerów (plik *.pdf). Propozycje
dotyczą m. in. likwidacji sprzeczności obecnego PORD z art. 16 pkt. 2 Konwencji Wiedeńskiej
(*.pdf po angielsku) ratyfikowanej przez Polskę w 1985 roku. Dodatkowa
propozycja nowych znaków szlaków rowerowych (*.pdf) - tutaj.
- Zmiana rozporządzenia
MTiGM z 1999r. o warunkach technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi
publiczne i ich usytuowanie w części dotyczącej dróg rowerowych
- w oparciu o opracowane przez nas Standardy Projektowe i Wykonawcze
dla Infrastruktury Rowerowej - ściągnij plik .pdf
- Stworzenie Krajowej
Polityki Rowerowej przez Ministra Infrastruktury oraz wdrożenie
jej
przez rząd i samorządy; w tym wprowadzenie do Narodowego Programu
Rozwoju pilotażowych programów infrastruktury rowerowej i uspokajania
ruchu w wybranych miastach, opracowanie krajowego systemu turystycznych
szlaków rowerowych oraz stworzenie systemu finansowania inwestycji
rowerowych m.in. z funduszy ochrony środowiska oraz funduszy
przeznaczanych na kulturę fizyczną i sport.
- Na poziomie lokalnym: wdrażanie
"Pakietu
Rowerowego" we wszystkich zainteresowanych gminach, czyli tworzenie
Zespołów Zadaniowych do spraw
transportu rowerowego, przyjmowanie Standardów Rowerowych i korzystanie z
dobrodziejstw Audytu Rowerowego.
Kim
jesteśmy?
Więcej o sieci Miasta dla Rowerów możesz przeczytać tutaj
Nasze publikacje
-
kliknij tutaj
Lista e-mail
Możesz otrzymywać
informacje
o nowościach na stronie i ważnych rowerowych wydarzeniach, zapisując
się na listę informacyjną tutaj.
Projekt "Miasta dla rowerów" używa darmowego (licencja GPL) oprogramowania biurowego OpenOffice kompatybilnego z ciężko
płatnym produktem znanej korporacji. Wypróbuj i... podaj tę informację
dalej!
|
|