System rowerowy Krakowa
Proponowany system rowerowy obejmuje główne, zbiorcze oraz najważniejsze
rekreacyjne trasy rowerowe w Krakowie, system rowerowy Śródmieścia a także trasy
lokalne, których nie omawiamy w niniejszym serwisie. Opracowanie - Marcin Hyła, Pracownia Edukacji
Trasy główne wg. zaleceń holenderskiej organizacji
technicznej CROW
powinny obsługiwać ok. 70 proc. ruchu rowerowego w mieście (liczonego
w pasażerokilometrach) i spełniać wyśrubowane standardy: w szczególności
mieć niski tzw. współczynnik opóźnienia (poniżej 15 sekund na kilometr),
niski współczynnik wydłużenia (poniżej 1,2) oraz prędkość projektową
rzędu 30 km/godz. Powinny eliminować wszystkie "wąskie gardła" na relacjach
międzydzielnicowych i wraz z lokalnymi trasami rowerowymi (czyli przede
wszystkim ulicami uspokojonego ruchu) umożliwiać szybki, bezpieczny i wygodny
przejazd rowerem między wszystkimi źródłami i celami podróży w Krakowie.
Trasy główne powinny być przejezdne i bezpieczne o każdej porze dnia niezależnie
od pogody (deszcz, śnieg) oraz dostępne dla każdego użytkownika, w tym osób
starszych i na rowerach bez przerzutek. Szczegóły techniczne omawiamy w
dziale Infrastruktura
serwisu rowery.org.pl
a zwłaszcza w dziale Standardy.
Trasy główne:
- Trasa Północ – Południe (EuroVelo11):
Ojców - Zielonki – dr Twardego – rozjazd na 2 kierunki:
Prądnicka - Kleparz - Rynek oraz Prądnicka - wzdłuż linni tramwajowej
przy Dworcu Towarowym - droga techniczna wzdłuż Szybkiego Tramwaju – KCK
– Starowiślna – Wielicka – Wieliczka (odnoga przez Rynek
Podgórski, Parkową i Swoszowicką).
- Trasa Wschód–Zachód Główna:
kampus UJ – Czerwone Maki – Grota Roweckiego – Kapelanka –
Monte Cassino – Bernardyńska – Rynek – Kopernika – Mogilska – al.
Jana Pawła II – Ptaszyckiego – Igołomska.
- Trasa Wschód–Zachód Północna:
Radzikowskiego - Conrada – Opolska – Lublańska – Bora-Komorowskiego –
Okulickiego – Andersa – Pl. Centralny - al. Solidarności - CAHTS
- Trasa Wschód–Zachód Południowa:
Grzegórzecka – Al. Pokoju – Bieńczycka - Kocmyrzowska
- Trasa Bulwarów Wiślanych
(EuroVelo4): Tyniec – Wawel – Dąbie – Niepołomice (koroną
wałów przeciwpowodziowych na obu brzegach Wisły)
- Trasa Centralna: Kleparz
- al. Słowackiego - KCK – Rondo Mogilskie – Most Kotlarski – Klimeckiego
– Saska – Nowosądecka – Witosa (w śladzie przyszłej samochodowej Trasy
Centralnej i Szybkiego Tramwaju na Kurdwanów, z możliwym przedłużeniem
do Zakopiańskiej)
- Trasa 29 Listopada:
ul. Warszawska - al. 29 Listopada do granic miasta
- Trasa Obwodowa: Piasta
Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślicka, Stella-Sawickiego, Nowohucka, Powstańców
Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, ks. Tischnera, Brożka, Grota-Roweckiego,
most Pychowicki, ewentualny przebieg w tunelu drogowym, Armii Krajowej,
Jasnogórska
- Trasa na Kurdwanów: ul.
Konopnickiej, Rondo Matecznego, kładka nad torami PKP, ul. Kamieńskiego
do skrzyżowania z ul. Wielicką.
- Trasa Zakopiańska: Rondo
Matecznego – Wadowicka – Zakopiańska - Opatkowice
- Trasa na Mistrzejowice:
w śladzie linii proponowanego tramwaju Rakowice – Mistrzejowice
- Trasa Nowohucka: wschodnie
obejście Krakowa w śladzie projektowanej obwodnicy (ul. Ujastek od Kocmyrzowskiej,
Igołomska do węzła bieżanowskiego na A4 i do Wieliczki).
Strategiczne znaczenie ma również System
Rowerowy Śródmieścia.
Trasy zbiorcze:
- Piastowska (ul. Królowej
Jadwigi do Podchorążych, ew. przedłużenie Głowackiego i Weissa do ul. Opolskiej/Conrada
i dalej w kierunku Tonia)
- Na Zwierzyniec (Smoleńsk, Dunin-Wąsowicza)
- Królewska – Podchorążych
– Bronowicka (z odnogą w kierunku centrum przez ul. Zapolskiej, Cichą,
Młodej Polski i Młynówkę Królewską)
- Akademicka (ul. Reymonta
na całej długości)
- Wzdłuż Alej Trzech Wieszczów - ulicami równoległymi
- Czarnowiejska,
Nawojki, Armii Krajowej
- Radzikowskiego,
Wybickiego, Bratysławska
- Łobzowska/Krowoderska
– Racławicka – Chełmońskiego - Azory
- Prądnicka (odcinek
od dr Twardego do Opolskiej), Górnickiego
- Powstańców (na całej
długości, częściowo w osiedlu poza jezdnią)
- Meissnera, Strzelców
(z ew. przedłużeniem do Alei Pokoju oraz ew. mostu na Wiśle)
- Brodowicza/Kielecka
– Olszyny – Meissnera – Strzelców
- Jancarza – Srebrnych
Orłów – Piasta Kołodzieja/Mikołajczyka, Broniewskiego, Dąbrowskiej
- Okulickiego – Łowińskiego
- al. Róż
- Planty Bieńczyckie,
ul. Rydza Śmigłego
- Półłanki (Odmętowa -
Zagłoby - Ćwiklińskiej)
- Teligi, Ćwiklińskiej
- Swoszowicka, Walerego Sławka
- Nowotarska - Myślenicka
(od obejścia autostradowego do ks. Tischnera)
- Kobierzyńska (od
Kapelanki do ul. Zachodniej)
- Zielna (istniejąca)
- Ofiar Dąbia – Saska
- Lipska – Surzyckiego -
Rybitwy - Christo Botewa
Ważniejsze trasy rekreacyjne:
- Trasa nad Rudawą (Błonia
– Skała Kmity – Zabierzów)
- Trasa wokół Błoń (pętla)
- Młynówka Królewska
- EuroVelo 11 Krajobrazowa
(Krzemionki – Parkowa – kładka nad Powstańców Śląskich – Kopiec Krakusa
– Kurdwanów – Wieliczka)
- Trasa nad Białuchą
(wzdłuż rzeki)
- Trasa Łąk Nowohuckich
(fragment EuroVelo 4: Al. Pokoju – Woźniców/Łęg – pl. Centralny – Centrum
E – Odmętowa – Lasek Mogilski (polnymi drogami) – wały Wisły; alternatywnie:
Odmętowa - Zagłoby – Podbipięty – wały Wisły.
- Trasa nad Dłubnią (wzdłuż
rzeki)
- Droga rokadowa - trasa wokół Krakowa łącząca dawne fortyfikacje
Twierdzy Kraków